یـا شـهـیـد
۱۰ آبان ۱۳۹۴
1881

اینجاخانه «شهید» است؛ صدای ما را از «بهشت» می شنوید

تمام این کارهایی را که انجام می دهیم می توانم بگویم در واقع ما انجام نمی دهیم، شهدا از ما می خواهند و ما تنها واسطه ای هستیم که انجام می شود. به گزارش یاشهید به نقل از فاش نیوز اولین ساعات صبح یکی از روزهای اواسط هفته است که خود را درمیان گلزار شهدای بهشت […]

تمام این کارهایی را که انجام می دهیم می توانم بگویم در واقع ما انجام نمی دهیم، شهدا از ما می خواهند و ما تنها واسطه ای هستیم که انجام می شود.

به گزارش یاشهید به نقل از فاش نیوز اولین ساعات صبح یکی از روزهای اواسط هفته است که خود را درمیان گلزار شهدای بهشت زهرا(س) می یابم. سکوت و آرامشی را در این روز تجربه می کنم که حاضر نیستم آن را با هیچ چیز دیگری معاوضه کنم. اجبارا” قدم هایم را  تندتر برمی دارم و درسکوت با خود نجوا می کنم ای کاش زمان مصاحبه را کمی دیرتر تنظیم می کردیم تا فرصت بیشتری می یافتم از این آرامش در کنار خوبان بیشتر فیض ببرم. اما چاره ای نبود. عقربه های ساعت 9 بامداد را نشان می دهد که خود را درمقابل درب “خانه شهید” می یابم. از سربازی که مامور حفاظت خانه شهید است سراغ آقای اکبری (مسوول خانه شهید بهشت زهرا س)را که می گیرم می گوید در جلسه است. نیم ساعتی منتظر می مانم که آقای اکبری سر می رسد و بابت تأخیر پیش آمده عذرخواهی می کند. البته می دانم که مسوولیتهای او زیاد است و این را از گوشی همراهش که مرتب زنگ می زند و برنامه ها را هماهنگ می کند متوجه می شوم. مرتب عذرخواهی می کند و برایم توضیح می دهد که پدر سه شهید  امروز از دنیا رفته است و ما پیگیر کارهای ایشان هستیم. از روی ادب از او می خواهم که به کارهایش برسد  تا با فراغ بال بیشتری به سوالاتم پاسخ دهد.
در ابتدای گفت وگو علیرضا اکبری خود را تنها “خادم امام و شهدا” معرفی می کند که از سال 1375 درگلزارشهدای بهشت زهرا(س) مشغول به خدمت رسانی بوده و 5 سالی هم هست که مسوولیت مجموعه خانه شهید را برعهده دارد.
تواضع  یکی از ویژگی های شخصیتی اوست و در طول مصاحبه هرگاه صحبتی از مسوولیتش در خانه شهید به میان می آید یادآور می شود که تنها خدمتگزار کوچکی برای شهداست. بسیار با انرژی است و این را تنها از برکت شهدا می داند و می گوید از نوجوانی، هر زمانی که پا به گلزار شهدا  می گذاشتم، فضای معنوی اینجا طوری بود که مرا شیفته خود می کرد، از خود شهدا می خواستم که  در رکابشان باشم و به نحوی بتوانم راهشان را ادامه دهم.

IMG_2326_new

فاش نیوز: کارکردن برای شهدا چه حسی دارد؟

شاید به نظر خیلی ها فضای بهشت زهرا یک فضای غم و اندوه باشد اما این اشتباه است چرا که آیه صریح قرآن است که می فرماید: شهدا زنده هستند و نزد ما روزی می خورند. شاید باورتان نشود تمام این کارهایی را که انجام می دهیم می توانم بگویم در واقع ما انجام نمی دهیم، شهدا از ما می خواهند و ما تنها واسطه ای هستیم که انجام می شود.

فاش نیوز: آقای اکبری لطفا” درباره فعالیت ها و برنامه های خانه شهید توضیحاتی بدهید.

مرکز فرهنگی بهشت زهرا(س) وابسته به اداره کل بنیادشهید و امورایثارگران تهران بزرگ است که تقریبا” نخستینن مجموعه فرهنگی است که شامل موزه شهدا، مهدیه شهدا، سالن نمایش فیلم و سالن همایش است که از اسفند ماه سال 1373 در جوار تربت پاک 30هزار شهید انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تأسیس شده و تقریبا” چیزی حدود 21سال سابقه ارائه خدمات فرهنگی نقش مهمی در راستای ترویج نشرفرهنگ ایثار و شهادت دارد که این فرهنگ دربین شیفتگان خود اعم از داخلی و خارجی را برعهده  دارد.  این مرکز با برنامه های منظم تدوین شده ،  در تمام روزهای هفته و بویژه پنجشنبه و جمعه و تعطیلات رسمی خدمات ارزشی به زائرین گلزار شهدا ارائه می دهد.

فاش نیوز: شما با چه ارگانهایی در ارتباط هستید؟

فضای اینجا یک فضایی است که 30 هزارشهید را درخودش جای داده که این تعداد مربوط به بسیج، سپاه، ارتش و زیرمجموعه های آنان نظیر نیروی زمینی ارتش، نیروی هوایی، نیروی دریایی، نهادهایی مانند جهاد سازندگی، آموزش و پرورش و…. یعنی گلزار شهدا از همه اقشار از جمله کارگر، دانش آموز، دانشجو، معلم و… را در خودش دارد. شاید بتوانیم بگوییم بزرگترین گلزار شهدای جهان اسلام است که از این 30هزار شهید 4000 تن از آنان شهدای گمنام هستند.

فاش نیوز: برای ساماندهی این قطعه ها برای جانبازان ویلچری و یا افراد کم توان چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

ساماندهی این قطعات در حیطه کاری ما نیست ولی تا آنجایی که در توان داشتیم شرایط را برای آسایش زائرین فراهم کرده ایم. مثلا” با مسوولین بهشت زهرا هماهنگ کردیم یک سری رمپ هایی را گذاشته ایم ولی قبول دارم که با این شرایط خیلی از جانبازان نمی توانند به داخل قطعات وارد شوند.

فاش نیوز: پس مسوولیت ساماندهی قطعات شهدا با چه ارگانی است؟

این بخش مربوط به بخش عمران مسکن بنیادشهید است.

فاش نیوز:  تاکنون چه کمک هایی را از سازمان بهشت زهرا برای بهترشدن وضعیت گلزار شهدا گرفته اید؟

در این 4-5 سال یکی بحث سنگفرش کردن قطعات گلزار شهداست. در تمام قطعات راهروها سنگفرش شده است. تا همین 4-5 سال پیش یکی از دغدغه ها، مشکل آب بود که در گلزارشهدا حتی یک قطره آب نبود اما در این سالها هیچ مشکل آبی وجود ندارد و تمام آب این قطعات، آب آشامیدنی است. بحث روشنایی این قطعات در زمانی که هوا تاریک می شد بود. درحال حاضر موقع اذان مغرب لااقل قطعه های شهدا روشنایی دارد. میدانی هم که در  کنار “خانه شهید” احداث شده تحت عنوان “میدان 30000شهید” ابتکاری است که سردار توکلی مدیر کل بهشت زهرا(س) با مجموعه ما انجام دادند که  تصویر تمام شهدای بهشت زهرا(س) را در ابعاد (6 در6) به همراه نشانی مزارشان  دورتا دور این میدان نصب کرده اند.

فاش نیوز: امروزه می بینیم که بعضا” آتش نشانان و یا خبرنگاران را هم در قطعات شهدا خاکسپاری می کنند در این خصوص چه توضیحی دارید؟

اصلا” این طور نیست. برای آتش نشانان و خبرنگاران قطعه های ویژه ای در نظر گرفته شده است.  اینجا چند بحث اساسی وجود دارد. دفن در قطعات شهدا فقط با مجوز بنیادشهید انجام می گیرد. که این شهدا یا باید در منطقه عملیاتی شهید شده باشند یا اینکه جانباز70درصد باشند. اما جانبازان زیر70درصد در قطعه ایثارگران دفن می شوند که شامل قطعه های 55 و 56 و 57 و 25 و در حال حاضر هم قطعه 232 است که علاوه بر جانبازان زیر70درصد پدرشهید، مادرشهید، فرزندشهید و همسرشهید در قطعه ایثارگران دفن می شوند. به تازگی هم در بحث فاجعه منا، حجت الاسلام شهیدی به مقام معظم رهبری نامه دادند و حضرت آقا هم عنوان فرمودند که کار پسنیده ای است که با مجوز حضرت آقا بدون ذکر نام “شهید” در قطعه 50 دفن می شوند.

فاش نیوز: آقای اکبری با توجه به اینکه گلزارشهدا یک مکان بسیار مقدسی است اما گاها” با معضلاتی مانند تکدی گری و افراد با ظاهر غیرمتعارف در این قطعات مواجه می شویم، برای این موارد چه تمهیداتی درنظر گرفته اید؟

شکی نیست که این مکان از قداست زیادی برخوردار است و ما در بحث قطعات شهدا نظارت کاملی داریم. اگر فرد متکدی را ببینیم و یا فردی که مزاحمتی برای افراد ایجاد می کند، آنها را جمع آوری می کنیم و به سامانه 137 تحویل می دهیم که آنها هم کار مداوا و درمانی را که مربوط به خودشان است  انجام می دهند. وظیفه ما فقط مدیریت کردن است که پنجشنبه ها وجمعه ها انجام می دهیم. حفاظت گلزار شهدای بهشت زهرا با دژبان کل ارتش است. سربازانی که درقطعات برای امنیت زایرین در نظر گرفته شده اند اگر تکدی گری و یا کارتن خوابی را مشاهده کنند صریحا با سامانه 137 تماس و اقدام به جمع آوری این افراد می کنند.

IMG_2305_new

فاش نیوز: اگر امکان دارد کارنامه ای اجمالی از برنامه هایی که سال گذشته خانه شهید انجام داده بفرمایید؟

مجموعه ما درکنار 30هزار شهید تاسیس شده و سالیان سال است که روزی ما این است که سالی یکبار حضرت آقا را زیارت می کنیم و دیگر اعضای هیئت دولت که به گلزار شهدا می آیند. ما درسال گذشته چیزی حدود 156 مورد مراسم برای شهدا به صورت اختصاصی گرفتیم. برای مثال درسال گذشته 44 جلسه برای بزرگداشت شهدای مناطق تهران از نقاط مختلف را توسط اداره کل ایثارگران مناطق شهرداری تهران گرفتیم. در این اتفاق بزرگ، برای شهدای هر کدام از مناطق 1 تا22 به طور جداگانه مراسمی در سالن دعای ندبه می گرفتیم و با یک سخنرانی و با اهدای گل به سر مزار شهدا می رفتیم که این کار 2بار در سال تکرار می شد. از دیگر برنامه ها بحث تبلیغاتی بر سر مزار شهدا انجام شده است که در سال گذشته ما حدود 1500 بنر تبلیغاتی به مناسبتهای مختلف  کار کرده ایم. برنامه بعدی خانه شهید، برپایی مراسم دعای ندبه در روز جمعه است که در 6ماهه اول سال ساعت هفت صبح و در 6ماهه دوم ساعت هفت ونیم صبح برپا شده است که مجموعا 40 جلسه دعای ندبه درطول سال برگزار می شد. که الحمدلله با استقبال خیلی خوب مردم و جمعیتی حدود 1200 تا 1500نفر در هرجلسه برگزار می شد که به برکت شهدا روزبه روز بر تعداد جمعیت افزوده می شود.
کار دیگر فرهنگی که ایجاد شده هر دعای ندبه را به نام یک شهید برپا می کنیم. مثلا در سالگرد شهادت شهید کشوری دعای ندبه به یاد شهید کشوری پس از پایان دعا به همراه جمعیت و با تشریفات دژبانی سرمزار شهید حاضر می شویم و با تقدیم تاج گل و غبارروبی و عطرافشانی و ذکر مصیبت و قرائت پیام شهید در واقع یک سالگرد ساده خودمانی برسر مزارشهید می گیریم و برنامه دعای ندبه را پایان می دهیم. .

از برنامه های دیگر، پخش بروشورهایی است که بازدیدکنندگان از گلزار شهدا با شهدای شاخص آشنا شوند. مستند کلیپ ها را به صورت CD تهیه کردیم که به زائرین هدیه می دهیم. برگزاری ایستگاههای صلواتی در کنار شهدا، بحث “زنگ دانش آموزان شهید” است که با شعار  “دانش آموزان دیروز، آموزگاران امروز” اول مهر هرسال نواخته می شود. دوشنبه آخر هرسال “مداحان و ذاکرین اهل بیت” در گلزار شهدا جمع می شوند و با ذکر مصیبت و دعا مراسم معنوی پرشوری را ایجاد می کنند.
ما در برنامه های فرهنگی مان بحث  “شهدای نهضت جهانی اسلام ” را هم فراموش نکردیم  و با کمک بچه های نهضت جهانی  برای هرکدام از این شهدا یک یادبود زده ایم. آخرین مزار، مزار شهید “عماد مغنیه” بود. زمانی که “جهاد مغنیه” به تهران آمده بود از جمله مکان هایی که آمد بنای یادمان پدر شهیدش بود که عکس یادگاری هم گرفته بود. زمانی هم که “جهاد مغنیه” به شهادت رسید در همان مکانی که عکس یادگاری گرفته بود برای او هم بنای یادمانی را ساختیم.
از دیگر کارهای فرهنگی، بحث نصب و تعویض پلاک شهدای انقلاب قبل از سال 57 که زمان زیادی از آن گذشته است خیلی قابل شناسایی نیست. مثلا در قطعه 15 ما 4 شهید شاخص قیام  19دی را داریم ما کاری که کردیم یک تابلویی را سر مزار این شهدا نصب کردیم و توانستیم این مکان را کمی بهسازی کنیم.
مرکز فوریت های پزشکی ازدیگر برنامه های خانه شهید است که زیرمجموعه بیمارستان خاتم الانبیا(ع) است که پنج شنبه و جمعه و در ایام ویژه نظیر ارتحال حضرت امام(ره) درخدمت جانبازان و خانواده شهدا و زایرینی که در محدوده جغرافیایی گلزار باشند.
از دیگر برنامه ها، حضور حضرت آقا در گلزار شهداست که  یکی – دو کلیپ  از دیدار  و قدم زدن ایشان درفضای گلزارشهدا و  قرایت فاتحه بر سر مزار شهدا  تهیه شده که برای بازدیدکنندگان پخش می شود.

IMG_2335_new

کلیپ دیگر مثلا گرفتن جشن تولید مادرشهید مسلم فراهانی برای فرزندش در گلزار شهداست.  این مادر به جای اینکه سالگرد شهادتش برای شهیدش بگیرد برایش جشن تولد می گیرد و این کار فرهنگی باعث شده تا خانواده شهدا هرسال برای فرزندانشان جشن تولد بگیرند. این حرکات فرهنگی خوشبختانه برای خیلی از گلزارشهدای مناطق دیگر هم الهام بخش بوده است. از دیگر برنامه ها شناساندن شهدای شاخص به بازدیدکنندگان است. مثلا کجا دیده شده که دو برادر در یک روز و در یک ساعت، یکی در  منطقه بعلبک لبنان و دیگری در پنجوین عراق  در یک زمان به شهادت برسند که  هردو در قطعه 26 آرمیده اند. یا مثلا شهید میرفاضل و میرصالح اخلاقی دو سید نوجوان بزرگواری که در کنار هم  لب تشنه شهید شده اند و مادر میان این دو مزار حوضچه آبی ساخته به یاد تشنه لب کربلا حسین(ع) و  روی آن نوشته “السلام علیک یا اباعبدالله”. شاید باورتان نشود اثری که این کار به ظاهر کوچک روی آن دانش آموز می گذارد از صد کتاب و صرف هزینه و سخنرانی بسیار بیشتر است که او خود مبلغ بزرگی می شود برای دیگر دانش آموزان به طوری که امسال روز 15 فروردین جشن تولد مسلم فراهانی بسیار پررنگتر از همیشه بود. یا در قطعه 26 بهشت زهرا سنگ قبری مشکی رنگی است که روی آن  هیچ چیزی نوشته نشده است وقتی پرس و جو کردیم متوجه شدیم شهیدش عنوان کرده که می خواهم از شهدای گمنام هم گمنام تر باشم. باید به دانش آموز امروز نشان دهیم که در جنگی که ما تحمیل شد جوانان ما با دست خالی  8سال با دشمن تا دندان مسلح جنگیدند و نه تنها یک وجب از خاکشان را از دست ندادند بلکه وارد خاک عراق هم شدند و  سند گفته هایمان همین “شهید” است.

فاش نیوز: در میان صحبت هایتان فرمودید سه ساختمان برای کارهای فرهنگی اختصاص دارد، موارد اختصاصی این سالن ها را هم توضیح دهید؟

مجموعه ما شامل سه ساختمان است که  یکی از آنها ساختمان خانه شهید است  که در سالن خانه شهید (شهید آوینی) پخش فیلم های مستند  شهدا را نمایش می دهیم که تقریبا گنجایش 110 نفر را دارد که بازدید کنندگان مدارس ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه و ارگانهای مختلف را شامل می شود و با توجه به فراخور گروه سنی شان پخش فیلم هایی را داریم که تمام برنامه های ارایه شده به صورت رایگان انجام می شود و این سالن برای جانبازان و خانواده شهدا اگر برنامه ای در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باشد رایگان می باشد.
سالن بعدی ما سالن همایش های گلزارشهداست که نشست های تخصصی و جلسات را در آنجا برگزار می کنیم که ظرفیت آن بطور کنفرانسی 70 نفراست و تا 110نفر هم ظرفیت دارد و هدف از ساخت آن هم این است که برای مثال سازمان جهادکشاورزی جلساتی را که با مدیران ارشد و معاونین  مدیران کل شان را در کنار شهدا برگزار نمایند تا هم از برکات ونفوس شهدا فیض ببرند و جلساتشان پربارتر شود و هم اینکه که این سالن هم مجهز به ویدیو پروژکتور و سیستم صوتی حرفه ای است. کار فرهنگی ما این است که پس از پایان جلسه  شاخه گل هایی را تهیه می کنیم و با اعضا به دیدار شهدا می رویم.  من بسیار شنیده ام که این عزیزان بعدها عنوان می کنند ما جلساتی را که در گلزار شهدا گرفته ایم به برکت وجود شهدا بسیار پربرکتی بوده است. ما این سالن را به طور رایگان در اختیار هر ارگانی که نقشی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشد قرار می دهیم.
سالن بعدی بحث موزه شهداست که درپشت ساختمان خانه شهید قرار دارد. تفاوت این موزه با موزه های دیگر این است که ما از آثار تمام شهدا در موزه استفاده می کنیم و این موزه خاص سرداران شهید و یا شهدای شاخص نیست. هر مادر شهیدی که علاقه دارد تا یادگاری های فرزندش را در معرض دید بگذارد ما استقبال می کنیم که این یادگاری ها دوره ای تعویض می شوند. در موزه ها ما بحث دایرکردن نمایشگاهها را هم داریم. که در این موزه ها بخش دایرکردن نمایشگاهها  به مناسبت های مختلف را داریم. مثلا نمایشگاه محرم به مناسبت شهادت  شهدای کربلا را داریم. به مناسبتهای مختلف نمایشگاههای مربوط به آن ایام را داریم که بازدیدکنندگان زیادی هم دارد. حتی ما بازدیدکنندگانی از کشورهای مختلف را هم داریم که عکسهای آنها موجود است که با دیدن شهدای شاخص، بازدید از موزه ها و نمایش فیلم به آنها ارایه خدمات داده ایم.

فاش نیوز: از اردوهای نیم روزی هم توضیحاتی را بفرمایید.

در بحث اردوها باید عرض کنم ما با دانش آموزان و دانشجویان و ارگانها یک اردوی نیم روزه ای داریم  تحت عنوان “میثاق با شهدا” که از همین جا اعلام آمادگی می کنم هر مدرسه، دانشگاه و ارگانی با اعلام وقت قبلی در تمام ایام هفته به غیر روزهای پنج شنبه وجمعه در خدمتشان باشیم.
اردوهای نیم روزی ما هم به این صورت است که فیلمی با توجه به شرایط سنی آنها نمایش داده می شود. مثلا برای دانش آموزان ابتدایی فیلم مستندی از شهید رضا پناهی شهید 10ساله دانش آموز را نشان می دهیم.

IMG_2334_new
فاش نیوز: آیا همه این برنامه ها در محوطه “خانه شهید” برگزار می شود؟

156 برنامه ما از اول فروردین شروع می شود. بعد بزرگداشت شهدای عملیات کربلای5، بزرگداشت شهادت شهید صیادشیرازی که با مشارکت ارتش برنامه را برگزار می کنیم. بزرگداشت شهید آوینی و… اما این طور نیست که ما تمام برنامه ها را درخانه شهید برگزار کنیم. مثلا بزرگداشت شهدای عملیات بیت المقدس را با حضور خانواده این شهدا در کنار مزارشان در قطعه 26برگزار می کنیم. روایتگران، سرداران جنگ، نوحه سرایی برگزار می کنیم و شاخه گلی را هم تقدیم می کنیم. یک باب دیگری را که ایجاد کرده این این است که مثلا در سالگرد عملیات بیت المقدس از سه روز قبل زمینه های مراسم را آماده می کنیم  تعویض پرچم مزار این شهدا را  داریم،  مکان را آب و جارو می کنیم تا زمانی که خانواده هایشان برای سالگرد ورود پیدا می کنند متوجه بشوند که برای سالروز عملیات بیت المقدس اینجا هم اتفاقاتی افتاده است و زیارتی و تقدیم شاخه گل مراسم را به اتمام می رسانیم. یا جشن “پدران آسمانی” که هر سال با حضور فرزندان شهدا سرمزار پدرانشان را داریم.

فاش نیوز: به غیر از برنامه های ذکرشده، در روزهای ملی هم برنامه ای در گلزار شهدا دارید؟

بله. ما در گلزار شهدا در سال 2 مراسم ملی را هم داریم. یکی برنامه هفته دفاع مقدس تحت عنوان “غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا” که این مراسم با پیام حضرت آقا همراه است.  به همین بهانه، یکی از برنامه هایی که در این چند سال تدارک دیده شده  قبل از حضور خانواده شهدا، کل پرسنل بنیاد شهید مزار شهدا را گلباران می کنند و بعد خانواده ها حضور پیدا می کنند.  برنامه بعدی در ایام دهه مبارک فجر است که مراسم “میهمانی لاله ها”ست.

فاش نیوز: از مناسبت “روز شهید” که به تازگی در میان مناسبتها ورود پیدا کرده است هم توضیح دهید؟

از زمانی که حجت الاسلام والمسلمین شهیدی “روز شهید” را روز ویژه ای دیدند، تقریبا دو مراسم ملی ما اینک به سه مراسم افزایش یافته است. سال گذشته ما سر مزار سرداران بی پلاک یا شهدای گمنام حاضر شدیم که با غبارروبی و عطرافشانی همراه بود و اهتزاز پرچم بارگاه حضرت امام حسین(ع) در قطعه 44 شهدای گمنام که توسط مدیران ارشد بنیاد صورت گرفت.

فاش نیوز: آیا در ایام محرم  و ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع)  برنامه ای دارید؟

بله چند سالی است که دستجات مختلف عزاداری در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) می آیند. برای امسال هم که به تازگی  برنامه آن را بسته ایم این است که قرار است دهه اول محرم هر صبح برنامه زیارت عاشورا را در حرم حضرت امام(ره) برگزار کنیم. در فضای گلزار بهشت زهرا(س) هم به خصوص  پنجشنبه ها برنامه ویژه ای داریم.

فاش نیوز: قصه زندگی “ننه علی” را هم برای خوانندگان ما تعریف کنید؟

“ننه علی” مادرشهیدی بود که 17 سال که در کنار فرزند شهیدش زندگی کرد. فرزندش قربانعلی رخشانی بود که مهماندار هواپیما بود.  قبل از انقلاب در اهواز توسط ساواک شناسایی شده بود که او را به شهادت می رسانند.  مادر بعد از کلی دوندگی متوجه می شود که فرزندش  شهید شده است. 7ماه در کنار مزار فرزندش زندگی می کند تا اینکه  می تواند از مراجع عظام مجوز نبش قبر را بگیرد و او  را به بهشت زهرا(س) تهران انتقال می دهند. از آن روز  ننه علی مدت 17سال شبانه روز در بهشت زهرا کنار فرزندش زندگی کرد. در آن شرایط  بسیار سخت زندگی  می کرد تا اینکه دخترش او را به خانه خودش برد. اواخر دیگر آنقدر ناتوان شده بود که تا دو هفته آخر زندگیش او را با ویلچر سر مزار می آوردند. دچار آلزایمر شدیدی شده بود  طوری که هیچ چیز و هیچ کس را نمی شناخت. چیزی که برای من جالب بود با آن شرایط آلزایمر شدید که دیگر زمان و مکان برایش بی معنا بود زمانی که عکس فرزند شهیدش  را روبرویش گرفتند، تنها با دیدن عکس فرزند دوقطره اشک از گوشه چشمانش سرازیر شد و تنها چیزی که توانست بخاطر بیاورد عکس فرزندش بود. جالب است بدانید این مادر اصلا سواد خواندن و نوشتن نداشت اما بیشتر  دعاها و زیارتها را  به خاطر سپرده بود و از حفظ بود.  قرآنی را که با خود داشت آن قدر ورق زده بود که جای انگشتان او کنار نوشته های قرآن حک شده و جا افتاده است که الان در موزه شهدا به نمایش عموم گذاشته شده است.

IMG_2333_new

فاش نیوز: از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید بسیار ممنون و سپاسگزاریم.

من هم از شما  ممنون هستم

شما هم می توانید در میان شهدا باشید

مصاحبه که پایان می یابد کنار موزه شهدا می ایستم و غرق وسایل درون ویترین می شوم. تصویر نوجوانی پاک و بی آلایش، پوتین های خاکی که گویی صاحبش با تو حرفها دارد، سربند و چفیه، قرآن های کوچک جیبی، تسبیح و جانمازی که یادگار سالهای نه چندان دور است…. که آقای اکبری صدایم می کند.  روی دیوار عکس هایی از شهدای بزرگ و گرانقدر که به طور منظم در کنار هم نصب شده اند و درست در میان عکس ها، قطعه ای آیینه به چشم می خورد. می خواهم سوال کنم این آیینه درمیان عکس شهدا چه می کند، که می گوید لطفا دوربینتان را به من بدهید. دوربینم را که می دهم  می گوید: حالا دوربینتان را در آیینه پیدا کنید. ناگهان فلش می زند و  تصویرم در میان تصاویر شهدا جای می گیرد!

ای کاش به واقع در میان شهدا باشیم.

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: