یـا شـهـیـد
گروه اخبار
۰۳ خرداد ۱۳۹۵
1429

عطرافشانی و گلباران مزار شهدای فاتحان خرمشهر

صبح امروز پرچم مزار شهدای عملیات بیت المقدس (فاتحان خرمشهر) در سالروز آزادسازی خرمشهر توسط خادمان شهدا و خانواده های معظم شهدا و ایثارگران در گلزار شهدای تهران تعویض شد. به گزارش یاشهید ، صبح امروز سوم خردادماه و به مناسبت فرا رسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر پرچم مزار شهدای عملیات بیت المقدس در قطعه 26 […]

صبح امروز پرچم مزار شهدای عملیات بیت المقدس (فاتحان خرمشهر) در سالروز آزادسازی خرمشهر توسط خادمان شهدا و خانواده های معظم شهدا و ایثارگران در گلزار شهدای تهران تعویض شد.

به گزارش یاشهید ، صبح امروز سوم خردادماه و به مناسبت فرا رسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر پرچم مزار شهدای عملیات بیت المقدس در قطعه 26 گلزار شهدای تهران با حضور خادمان شهدا و خانواده های معظم شهدا و ایثارگران و نیروهای نظامی  و به همت اداره فرهنگی گلزار شهدای تهران (خانه شهید) تعویض شد.

این گزارش حاکیست : همچنین مزار شهدای عملیات بیت المقدس توسط خانواده های معظم شهدا و ایثارگران غبارروبی و عطرافشانی گردیده شد.

پس از مرحله سوم عملیات بی درنگ فرصت لازم در اختیار یگان ها قرار گرفت تا به بازسازی و تجدید سازمان نیروهای خود بپردازد. در این میان قرارگاه فجر نیز با سه تیپ پیاده وارد منطقه شد. سپس در جلسات متعددی عملیات مرحله چهارم به این شکل طراحی شد که قرارگاه نصر با حرکت در امتداد مرز به سمت جنوب، ضمن بستن جاده شلمچه، خود را در محور نهر خین به اروند رود برساند؛ قرارگاه فجر در جناح میانی و در امتداد نهر عرایض به سمت اروند رود پیشروی کند؛ قرارگاه فتح نیز در امتداد جاده اهواز – خرمشهر و برای آزادسازی خرمشهر وارد عمل شود.

عملیات در این مرحله از ساعت 22:30 روز 1361/3/1 آغاز شد. قرارگاه نصر در امتداد مرز پیشروی کرد و موفق شد جاده شلمچه را مسدود کند. قرارگاه فجر نیز توانست ضمن تامین پل نو، نیروهایش را به اروند رود برساند. اما قرارگاه فتح به دلیل حساسیت و هوشیاری دشمن نتوانست به اهداف مورد نظر دست یابد و با روشن شدن آسمان، در منطقه پلیس راه جاده خرمشهر – اهواز متوقف شد. به این ترتیب، محاصره خرمشهر کامل شد، اما نیروهای دشمن همچنان در داخل شهر مقاومت می کردند. دشمن برای خارج کردن نیروهایش از محاصره در محدوده پل نو و نهر عرایض از سمت غرب (شلمچه) و شرق (خرمشهر) چندین بار پاتک کرد؛ لیکن با مقاومت یگان های ایرانی مستقر در منطقه مزبور، این پاتک ها به شکست انجامید. سپس دشمن نیروهای خود را از شمال شرقی خرمشهر به درون شهر آورد تا توان خود را برای حفظ اشغال خرمشهر تقویت کند.

صبح روز 1361/3/3 حلقه محاصره خرمشهر تنگ تر شد و انبوه نیروهای دشمن که 2 روز محاصره در هوایی گرم طاقت شان را به سر آورده بود. مقاومت را بی تاثیر دانستند و با خروج از مواضع خود در تمام شهر، در چند ستون طولانی و کنار هم به سوی پلیس راه آمدند و در حالی که تکبیر می گفتند و شعار الموت لصدام و دخیل الخمینی سر می دادند، خود را تسلیم کردند.

به این ترتیب، خرمشهر که پس از 34 روز مقاومت در برابر دشمن در تاریخ 1359/8/4 اشغال شده بود. بعد از 575 روز و طی 25 روز عملیات در ساعت 11 صبح روز 1361/3/3 آزاد شد. همچنین، در این عملیات – که به آزادسازی 5038 کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده انجامید – هویزه، پادگان حمید و جاده اهواز – خرمشهر نیز آزاد شد و در اختیار رزمندگان جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

2

1

6 8

1 2 3 4 5 7

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: