یـا شـهـیـد
۱۹ مرداد ۱۳۹۳
1724

کتاب چریک پیر …

مژگان حضرتیان‌فام در «چریک پیر» به شهید سرلشکر حسن آبشناسان، فرمانده لشکر 23 نیروی مخصوص (کلاه سبز‌ها) پرداخته است. وی در مقدمه کتاب در بیان هدفش از نگارش زندگی شهید حسن آبشناسان می‌نویسد: «احساس کردم شخصیت این بزرگوار و لحظات زندگی پر ثمر او می‌تواند درسی برای آیندگان باشد برای فرزندانی که اینک دوران جوانی […]

مژگان حضرتیان‌فام در «چریک پیر» به شهید سرلشکر حسن آبشناسان، فرمانده لشکر 23 نیروی مخصوص (کلاه سبز‌ها) پرداخته است. وی در مقدمه کتاب در بیان هدفش از نگارش زندگی شهید حسن آبشناسان می‌نویسد: «احساس کردم شخصیت این بزرگوار و لحظات زندگی پر ثمر او می‌تواند درسی برای آیندگان باشد برای فرزندانی که اینک دوران جوانی خود را سپری می‌کنند و به قهرمانی نیاز دارند تا الگویی باشد برای هدف‌هایشان و یافتن یک زندگی سالم و دور از آلودگی…»

حضرتیان‌فام که از زاویه دانای کل به زندگی سرلشکر شهید پرداخته است، در ابتدا پس از ارایه خلاصه‌ زندگینامه او، داستان را از هنگام به‌دنیا آمدن شهید آبشناسان و اعجازی که هنگام تولد او رخ داد آغاز می‌کند.

«چریک پیر» حاصل گفت‌وگو‌های نویسنده با اعضای خانواده و همرزمان شهید آبشناسان است که حضرتیان‌فام این روایت‌ها را منسجم و کنار هم آورده است. در واقع داستان کتاب بیش از آن‌که از پرداخت ادبی و داستانی بهره ببرد، روایت‌هایی از زندگی شهید آبشناسان است که گاه با توصیفات نگارنده همراه شده‌ است.

 

n00163747-b

وی که پیشنهاد تالیف کتاب «چریک پیر» را از انتشارات سوره سبز پذیرفته، درباره منابع مورد استفاده‌اش در این کتاب توضیح داد: علاوه بر مطالعه کتاب «شیر صحرا» نوشته علیرضا پوربزرگ، از آثار انتشارات سوره سبز در این زمینه مانند «اطلس نبرد‌های ماندگار» و «هم‌پای صاعقه» هم بهره گرفته‌ام. همچنین پرونده شهید آبشناسان در بنیاد شهید و یادداشت‌های شخصی او را که خانواده‌اش به بنیاد شهید سپرده بودند هم مورد مطالعه قرار داده‌ام.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

 «سرهنگ آبشناسان در دشت عباس پایگاه عملیات نامنظم را افتتاح کرد که بسیار موثر بود و در این افتتاحیه با مردم بومی آنجا آشنا شد و با خیلی‌ها طرح دوستی ریخت. همانجا بود که گشتی دوربرد انجام داد؛ یعنی حدود چهل کیومتر با حد‌اقل نفرات و نیرو درون رمل‌ها پیش رفت و به پشت نیرو‌های عراق رسید و همان جا کمینی برای عراقی‌ها زد و تعدادی از آن‌ها را به اسارت گرفت.»

 

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: