یـا شـهـیـد
۰۷ آبان ۱۳۹۳
858

شهید فهمیده پرستوی کوچک مکتب حسینی که شور نینوایی سر داد

شهید «محمدحسین فهمیده» در سال 1346 در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود و در محیطی مذهبی و خانواده ای متدین پرورش یافت.   به گزارش یاشهید، در آستانه پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به واسطه حوادث آن دوران، روح وی نیز مانند میلیون ها جوان و نوجوان دیگر کشور، دچار تحولات عظیمی گردید به […]

شهید «محمدحسین فهمیده» در سال 1346 در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود و در محیطی مذهبی و خانواده ای متدین پرورش یافت.

  به گزارش یاشهید، در آستانه پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به واسطه حوادث آن دوران، روح وی نیز مانند میلیون ها جوان و نوجوان دیگر کشور، دچار تحولات عظیمی گردید به طوری که وی شیفته شخصیت عرفانی، اجتماعی و روحانی حضرت امام خمینی (ره) شد.

شهید فهمیده نوجوانی شجاع، فعال، کوشا و خوش برخورد بود و به مطالعه علاقه زیادی داشت، با وجود آنکه به سن تکلیف نرسیده بود، نماز می خواند و همچنین برای والدین خود احترام خاصی قائل بود.

شهید فهمیده دوازده ساله بود که حوادث کردستان پس از انقلاب اتفاق افتاد، او که عاشق امام و انقلاب بود خود را به کردستان رساند، اما به دلیل سن و سال کمش او را بازگرداندند.

با شروع جنگ تحمیلی، در همان روزهای نخست، تصمیم گرفت به جبهه برود و با سختی فراوان عازم خرمشهر شد و با وجود سن و سال کم خود به فرماندهان ثابت کرد که لیاقت و شهامت حضور در جبهه را دارد.

او در همان مدت کوتاه رشادت های فراوانی از خود در مقابل دشمن بعثی نشان داد این رزمنده 13 ساله نشان داد که یک شاگرد مدرسه نیز که پشت میزو نیمکت می نشیند هم می تواند به معلمی از تبار قافله کربلائیان تبدیل شود.

شهید فهمیده نوجوانی که با نثارخون خود قهرمان ملی عرصه ایثار وشهادت طلبی در مدرسه ایثارگری دفاع مقدس شد،الگویی برای همه نوجوانان است.

جوشش خون این نوجوان نام او را با دفاع مقدس، بسیج و ایثارگری عجین کرد و تا تاریخ است، این شهید والامقام زنده است و به عنوان سمبل و الگوی ایثارگری وشهادت طلبی جاودانه خواهد ماند.

فهمیده نماد بارزی از غیرت نوجوان ایرانی و تراوش شمه ای از درس ایثار و رشادت طلبی مکتب حسینی و حماسه ماندگار کربلا است.

شهید حسین فهمیده با شهادت آگاهانه و ایثارگرانه مصداق «مرغ باغ ملکوت» شد و با تسلیم نشدن در برابر متجاورز و نثار جان خود قفس تنگ دنیا را شکست.

حسین فهمیده تنها نوجوانی دلاور نبود، بلکه یک رهبر بود به طوری که امام خمینی (ره) درباره این شهید دانش آموز گفت:«رهبر من آن نوجوان 13 ساله ای است که نارنجک به کمربست و زیرتانک رفت».

**نحوه شهادت شهید حسین فهمیده

شهید «حسین فهمیده» به اتفاق دوست شهیدش «محمدرضا شمس»، در یک سنگر قرار داشتند که در هجوم عراقی ها، محاصره می شوند.

محمدرضا شمس، زخمی می شود و حسین با سختی و زحمت زیاد او را به پشت خط می رساند و به جایگاه قبلی خود برگشته و مشاهده می کند که 5 تانک عراقی به طرف رزمندگان اسلام هجوم آورده و در صدد محاصره و قتل عام آنان هستند.

شهید فهمیده، در حالیکه تعدادی نارنجک به کمر خود بسته بود به طرف تانک ها عراقی حرکت می کند.

در این هنگام تیری به پای او می خورد اما در اراده پولادین او خللی وارد نمی کند و در همان حال موفق می شود که خود را به تانک پیش رو رسانده و با استفاده از نارنجک آنرا منفجر کند.

دشمن در این حال تصور می کند که حمله ای صورت گرفته و با سرعت تانک ها را رها کرده و فرار می کند؛ در نتیجه، حلقه محاصره شکسته می شود و پس از مدتی نیروهای کمکی نیز می رسند و آن قسمت را از وجود متجاوزین پاکسازی می کنند.

هشتم آبان روز شهادت این شهید بزرگوار به علت رشادت و شهامت وصف ناپذیر این نوجوان رشید، روز بسیج دانش آموزی نامگذاری شده است

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: