یـا شـهـیـد
گروه اخبار
۲۱ دی ۱۳۹۳
2926

مزار شهدای عملیات کربلای 5 گلباران شد

به گزارش یاشهید ، همزمان با سالروز عملیات غرورآفرین کربلای 5 و در مراسمی باشکوه با حضور مردم شهیدپرور و خانواده های معظم شهدا و ایثارگران مزار شهدای عملیات کربلای 5 گلباران شد. این گزارش حاکیست : در این مراسم که با مداحی برادر حاج سیداصغر افشاری و حاج حمید نیکدل بود یاد و خاطره […]

به گزارش یاشهید ، همزمان با سالروز عملیات غرورآفرین کربلای 5 و در مراسمی باشکوه با حضور مردم شهیدپرور و خانواده های معظم شهدا و ایثارگران مزار شهدای عملیات کربلای 5 گلباران شد.

این گزارش حاکیست : در این مراسم که با مداحی برادر حاج سیداصغر افشاری و حاج حمید نیکدل بود یاد و خاطره این شهیدان گرانقدر را گرامی داشتند و سپس مزار این شهدا در قطعات 53 و 40 و 29 گلباران شد.

عملیات کربلای 5 ساعت شروع حمله 2 بامداد روز 19 دیماه 1365 ، تعیین شده بود. اما نظر به محدودیت زمانی برای شکستن خط ، مقرر شد که نیروها با استفاده از نور مهتاب حرکت کنند. و در پشت مواضع دشمن در انتظار صدور فرمان حمله بمانند.

بالاخره عملیات آغاز شد و رزمندگان حمله خود را به عظیم ترین و پیچیده ترین استحکامات دشمن در شرق بصره آغاز کردند. و پس از هشت شبانه روز نبرد در منطقه شرق نهرجاسم ، دشمن از منطقه شرق نهرجاسم عقب نشینی کرد. و سپاه اسلام به پیروزی نائل گردید.

نتایج عملیات کربلای 5

1- مناطق و تأسیسات آزاده شده :

-12 کیلومتر پیشروی به طرف بصره و آزاد کردن جزایر بوارین ، فیاض و ام الطویل.

-پاسگاههای بوبیان ، شلمچه ، کوت سواری و خیّن .

-آزاد سازی شش روستا.

-عبور از کانال ماهیگیری، نهر دوعیجی و جاسم .

2- تجهیزات منهدم شده دشمن:

-بیش از 80 فروند هواپیما.

-700 دستگاه تانک و نفربر.

-250قبضه توپ صحرایی و ضد هوایی.

-صدها قبضه انواع ادوات نیمه سنگین و مقدار زیادی سلاح سبک و مهمات.

-1500 دستگاه خودرو و 400 دستگاه انواع ادوات مهندسی و رزمی.

در این عملیات 81 تیپ و گردان مستقل دشمن منهدم و 24 تیپ و گردان مستقل نیز آسیب کلی دیدند ، تعداد 40 هزار نفر از نیروهای دشمن کشته یا زخمی شدند و 270 نفر نیز به اسارت نیروهای اسلام در آمدند.

بازتاب عملیات کربلای 5

پیشروی در شرق بصره ، تواناییها و قابلیتهای نظامی عراق را بار دیگر زیر سوال برد ، به طوریکه روزنامه ” آبرزور” چاپ پاریس به نقل از کارشناسان غربی نوشت:” برای اولین بار از آغاز جنگ تاکنون ، ناظران و کارشناسان غربی در مورد امکانات دفاعی عراق دچار تردید شده اند.”

همچنین تأکید بر توانایی نظامی ایران ، چنانکهBBC طی تحلیلی درهمین زمینه ، با توجه به تجربه سپاه در عملیات فاو و عبور از رودخانه اروند ، ضمن اشاره به عبور از منطقه آبگرفتگی و کانال پرورش ماهی درکربلای 5 گفت: ” موفقیت ایران در عبور از دریاچه ماهی ، یک بار دیگر توانایی ایران درعبوراز آبراهها رانشان می دهد. “

هفته نامه نیوزویک نیز نوشت : ” تهاجم ایرانیها در نزدیکی بصره ، حداقل یک مسئله را درخصوص جنگ ایران و عراق تغییر داده و آن این مسئله است که برای اولین بار طی چند سال گذشته ، این احتمال را که یک طرف حقیقتا” بر دیگری پیروز شود ، مطرح ساخته است.”

7 6 4 3 2 1

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: