یـا شـهـیـد
گروه اخبار
۲۶ دی ۱۳۹۳
1405

بزرگداشت شهید رامین عبقری در گلزار شهدا برگزار گردید

not found

صبح امروز و در پایان مراسم پرفیض ندبه به مناسبت فرا رسیدن سالروز عملیات بیت المقدس 2 در منطقه ماووت و همچنین سالگرد شهادت شهید رامین(علی اکبر) عبقری مراسم بزرگداشتی با حضور خانواده معظم این شهید و شهدای عملیات بیت المقدس 2 در قطعه 40 برگزار گردید. به گزارش یاشهید ، در این مراسم سیدمحمد جوزی […]

صبح امروز و در پایان مراسم پرفیض ندبه به مناسبت فرا رسیدن سالروز عملیات بیت المقدس 2 در منطقه ماووت و همچنین سالگرد شهادت شهید رامین(علی اکبر) عبقری مراسم بزرگداشتی با حضور خانواده معظم این شهید و شهدای عملیات بیت المقدس 2 در قطعه 40 برگزار گردید.

به گزارش یاشهید ، در این مراسم سیدمحمد جوزی یکی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس و همرزم شهید عبقری لحظاتی را به بیان خاطره در سال 1366 پرداختند . در ادامه مزار این شهدای گرانقدر توسط خانواده های معظم شهدا و ایثارگران گلباران شد.

شهید رامین عبقری در سال 1347 و در شمال تهران دیده به جهان گشود . و در 26 دی ماه 1366 در عملیات بیت المقدس 2 منطقه ماووت عراق به درجه رفیع شهادت نائل گردید .

عملیّات بیت‌المقدس 2 در تاریخ 25/10/66 و با رمز مقدس «یا زهرا (س)» در منطقه عملیّاتی شمال سلیمانیه و با هدف آزادسازی ارتفاعات غرب شهر ماووت عراق آغاز شد.

نیروی زمینی سپاه پاسداران به عبور از موانع طبیعی و مصنوعی بسیار سخت از قبیل کوه‌های صعب‌العبور پوشیده از برف ، رودخانه خروشان قلاچولان ، میادین متعدد مین، تله‌های انفجاری، سنگرهای کمین و سیم‌های خاردار یورش بی‌امان خود را به موضع دشمن آغاز می‌کنند.

عرض این رودخانه 40 متر است که رزمندگان در برودت بالای منطقه غرب از میان آبهای خروشان آن عبور می‌کنند. درحالی که براثر بارندگی شدید، رودخانه قلاچولان طغیان کرده بود و 5/1 متر برف نیز منطقه را سفیدپوش کرده بود.

با هجوم رزمندگان اسلام، نیروهای عراقی مستقر در ارتفاعات مشرف بر شهر ماووت، پس از دادن تلفات زیاد و انهدام چندین دستگاه تانک و نفربر، تعداد زیادی دستگاه‌های مهندسی، 40 دستگاه خودرو، 20 قبضه خمپاره‌انداز، راه فرار را درپیش می‌گیرند. یگان مهندسی ـ رزمی با توجه به موقعیت کوهستانی منطقه و بالطبع صعب‌العبور بودن آن، در عملیّات نصر 8 برای تدارک رزمندگان جاده‌ای را احداث کرده بود از نیروهای عمل‌کننده در عملیّات بیت‌المقدس 2 با استفاده از آن جاده، از توان رزمی بالاتری برخوردار می‌شدند.

قوای اسلام پس از درهم‌کوبیدن تیپهای 83 و 603 پیاده، گردان یکم تیپ 412، یک گردان تانک، کماندویی لشکر 39 و گردان 53 توپخانه عراق، مواضع آنها را تسخیر می‌کنند که تعداد زیادی کشته، زخمی و اسیر از آنها برجای‌می‌ماند. بدین‌ترتیب، دشمن از ارتفاعات غربی مشرف بر شهر ماووت عقب رانده می‌شود.

رزمندگان اسلام با حمله به نیروهای دشمن در دشت‌جنوبی ماووت و شکستن خطوط دفاعی آنها، تا عمق سه کیلومتری پیشروی و تعدادی از نیروهای دشمن را کشته و زخمی می‌کنند و نفرات باقیمانده از دشمن به مناطق اطراف می‌گریزند. طی تهاجم رزمندگان اسلام در این دو محور، علاوه بر کشته و زخمی‌شدن 1500 نفر و اسارت 550 تن از جمله 30 افسر و 100 درجه‌دار دشمن، 29 ارتفاع، 5 روستا و 110 کیلومتر مربع از سرزمینهای عراق آزاد می‌شود. با روشنایی هوا،‌اهداف از پیش تعیین شده در این عملیّات، حاصل می‌شود و سربازان شکست‌خوردة عراق چشم امید خود را به آسمان می‌دوزند تا با کمک نیروی هوایی مانع پیروزی قوای اسلام شوند، امّا بارش برف مانع پرواز هر هواپیمایی می‌شود.

1 2 3 4 5 6

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: