یـا شـهـیـد
گروه اخبار
۰۵ بهمن ۱۳۹۳
1680

ویژه برنامه‌های دهه فجر؛ از معرفی ۱۴۰ گلزار شهدای ساماندهی شده تا تجلیل از مقام ۲۱۰۰ شهید نوجوان

نشست خبری کمیته ایثارگران ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد و طی این نشست برنامه‌های کمیته ایثارگران در سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب تشریح شد.  نشست خبری کمیته ایثارگران ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد و طی این نشست برنامه‌های […]

نشست خبری کمیته ایثارگران ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد و طی این نشست برنامه‌های کمیته ایثارگران در سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب تشریح شد.

 نشست خبری کمیته ایثارگران ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد و طی این نشست برنامه‌های کمیته ایثارگران  در سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب تشریح شد.

به گزارش یاشهید،حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن موذنی، رئیس کمیته ایثارگران ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی در این نشست خبری با اشاره به فرهنگ ایثار و شهادت گفت: ما معتقدیم فرهنگ شهید و شهادت یک فرهنگ متعالی است که اگر درست انعکاس داده شود می‌تواند امنیت جامعه را تأمین کند. اگر این فرهنگ در انواع خود مهندسی و بازتعریف شود نیاز جوانان و نوجوانان ما تأمین می‌شود به معنای دیگر ما باید محیط را در سطوح عمومی، بخشی و سازمانی فرهنگی کنیم و یک تعامل در مباحث فرهنگی ایجاد کنیم و  نتیجه آن می‌ تواند اثرگذار باشد و عناصری که زوال آفرینند تضعیف و عناصر قوت بخش قوی‌تر می‌شوند.

وی افزود: اگر فرهنگ هدف اصلی یکی جامعه باشد باید رویکرد فرهنگی ما هم جهت دهنده باشد. مشکلات آنجایی ایجاد می‌شود که بخش‌های مختلف فرهنگی ما کارکردهای مختلفی دارند. همه مشکلات به این دلیل است که یک هماهنگی بخشی بین حوزه‌های مختلف فرهنگ به خصوص در عرصه ترویج ایثار و شهادت وجود ندارد. ما معتقدیم ترویج فرهنگ شهادت یک وظیفه ملی است و وظیفه یک دستگاه خاص نیست. متأسفانه تا نام فرهنگ ایثار و شهادت به میان می‌آید همه متوجه یک نهاد مثل بنیاد شهید می‌شوند. ما باید هماهنگی را بین دستگاه‌هایمان ایجاد کنیم. باید در فضایی که سرعت تکنولوژی و روند گسترش ارتباطات جهانی تغییر بسیار زیادی را در فرهنگ جامعه ایجاد کرده است، با مشارکت نخبگان بخش ترویج فرهنگ شهادت را بازتعریف کنیم.

موذنی در ادامه تصریح کرد: امروز مرزهای جوامع کشوری از طریق مرز فرهنگی مشخص می‌شود نه جغرافیایی. امروز غرب حزب الله لبنان را مرز جبهه مبارزه با ایران می‌داند و این خود گواه بر این معناست که مرز جغرافیایی از بین رفته است. باید فرهنگ ترویج ایثار و شهادت را در یک کلام هدف بدانیم و در مسیر این هدف غایی حرکت کنیم.

رئیس کمیته ایثارگران ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی با اشاره به برنامه‌های سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: یکی از برنامه‌ها که هرسال اجرا می‌شود برگزاری مراسم «میهمانی لاله‌ها»، غبارروبی، عطرافشانی و گلباران 18 هزار گلزار مطهر شهدا اعم از شهری و روستایی در سراسر کشور است. روز 5 شنبه 16 بهمن‌ماه این مراسم برگزار می‌شود. برگزاری مراسم ملی میهمانی لاله‌ها به صورت نمادین در 5 گلزار مطهر شهدا به این شرح از ساعت 14 آغاز می‌شود: گلزار شهدای بهشت زهرا(س) به عنوان نماد ملی، گلزار شهدای سردشت به عنوان نماد گلزار شهدای اهل تسنن، گلزار مطهر شهدای رابر استان کرمان به عنوان نماد گلزار شهدای روستایی زیرا این روستای کوچک 70 شهید تقدیم انقلاب کرده است و درسال 84 مقام معظم رهبری از روستا و گلزار بازدید داشتند، گلزار شهدای ارامنه تهران به عنوان نماد شهدای ارمنی، و گلزار شهدای پیروان ادیان توحیدی با حضور مسئولین کشوری و مقامات مذهبی ادیان توحیدی.

وی افزود: برگزاری آیین میهمانی لاله‌ها در مزار شهدای گمنام که در اماکن مختلف و خارج از گلزارهای شهدا مدفون هستند توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس برگزار خواهد شد. همچنین گلباران گلزار و مزار شهدا در استان‌هایی که امکان پرواز دارند توسط بالگردهای هوانیروز نیروی انتظامی، سپاه پاسداران نیروی دریایی و هلال احمر انجام خواهد شد. همچنین تعویض 220 هزار پرچم مزار و گلزار مطهر شهدا در سراسر کشور از جمله برنامه‌های مراسم میهمانی لاله‌ها است. برپایی 713 ایستگاه صلواتی و غرفه‌های فرهنگی در گلزار شهدای سراسر کشور با همکاری بسیج، اموزش و پرورش، سازمان تبلیغات، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از جمله‌ برنامه‌های  آیین بزرگ مهمانی لاله‌ها است. هماهنگی برای مشارکت 5 هزار و 500 روحانی تحت عنوان مقیم و طرح هجرت در برگزاری مراسم مهمانی لاله‌ها به ویژه در گلزار شهدای روستایی انجام شده است.

رئیس کمیته ایثارگران ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: دومین کنگره ملی شهدای نوجوان با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر آموزش و پرورش در سالن سیدالشهدا و با سخنرانی حجت الاسلام شهیدی رئیس بنیاد شهید برگزار خواهد شد. مت در دوران دفاع مقدس و در دوران فجر انقلاب اسلامی جمعا دو هزار و 100 شهید با عنوان شهید نوجوان داشته‌ایم که در سنین 12 تا 15 سال به شهادت رسیده‌اند که 100 تن از این شهدا در مبارزات انقلابی به شهادت رسیده‌اند و مابقی در دوران هشت سال دفاع مقدس به صورت داوطلبانه در جبهه‌ها حضور داشته و به شهادت رسیدند. 500 نفر از دانش آموزان نوجوان در این کنگره حضور خواهند داشت و در مراسم از خانواده 15 شهید نوجوان تجلیل خواهد شد.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه تصریح کرد: برگزاری 30 یادواره شهدای نوجوان در 30 مرکز استان در طول ایام الله دهه فجر و برگزاری بیش از 1100 یادواره شهدا اعم از یادواره شهدای انقلاب، دانشجو، دانش آموز و شهدای عملیات‌های مختلف 8 سال دفاع مقدس در شهرها و روستاهای کشور از دیگر برنامه‌ها است. اعزام دو هزار و 200 پیام‌آور ایثار برای سخنوری و روایتگری  در مجالس و محافل به ویژه مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد و ادارات با موضوع انقلاب، ایثار و شهادت در دهه فجر انجام خواهد گرفت. موضوع طرح سپاس از 12 بهمن طی یک حرکت ویژه تا 22 اسفند یعنی روز شهدا انجام خواهد شد. نام این طرح برگرفته از فرموده مقام معظم رهبری است که عنوان کردند«شما مسئولین بنیاد به عنوان سپاسگذاری به دیدار خانواده شهدا بروید» تمام مسئولین در استان‌ها شهرستان‌ها و اعضای کمیته ایثارگران در سراسر کشور در این دوران به دیدار شهدای فجر آفرین و شهدای دفاع مقدس خواهند رفت.

موذنی با اشاره به برنامه های استانی کمیته ایثارگران ادامه داد: طرح دیگری که قابل بحث است، موضوع حسینیه شهداست یعنی مکانی که خانواده شهید آن را تجهیز می‌کنند و تحت عنوان کلاس آموزش و تربیت جوانان بدون چشم داشت در خدمت مردم قرار می‌دهند. آمار این حسینیه‌ها در سطح کشور بالاست و در دهه فجر 11 حسینیه شهید دیگر در سراسر کشور افتتاح خواهند شد. افتتاح پروژه‌های دیگری با نام شهدا در استان‌های مختلف کشور از جمله مازندران، لرستان، کرمان، اصفهان، خراسان و کهکیلویه و بویراحمد انجام خواهد گرفت. تقریبا 140 گلزار شهدا در سراسر کشور نیز در ایام دهه فجر به عنوان گلزارهای ساماندهی شده معرفی خواهند شد. همچنین 17 تئاتر خیابانی با هماهنگی ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی و با موضوع انقلاب و دفاع مقدس در ایام دهه فجر برگزار خواهد شد.

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: