یـا شـهـیـد
گروه اخبار
۱۸ دی ۱۳۹۷
718

حجت‌الاسلام کاویانی‌راد: مزار مطهر شهدا پناهگاه معنوی مردم است

جلسه ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در مرکز فرهنگی بهشت زهرای تهران با حضور معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد مرکز و مدیران کل مرتبط برگزار شد.

به گزارش یاشهید ،جلسه ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در مرکز فرهنگی بهشت زهرای تهران با حضور معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد مرکز و مدیران کل مرتبط برگزار شد.

حجت‌الاسلام کاویانی‌راد، معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران، در این هم‌اندیشی با تبیین اهمیت و ظرفیت فوق‌العاده مزار مطهر شهیدان که به تعبیر امام(ره) تا قیامت زیارتگاه عاشقان و عارفان و دل سوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود، اظهار داشت: استراتژی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایجاد محوریت گلزارهای شهدا برای تأثیرات دراز مدت و عمیق فرهنگی و معرفتی در جامعه و برای نسل‌های آتی بوده است. مزار مطهر شهیدان جزوی از فرهنگ و تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و سرمایه عظیم ملی محسوب می‌شود. مهمترین وظیفه امروز ماندگارسازی این سرمایه به نحوی است که در آینده محور تحولات بزرگ معرفتی و فرهنگی و مرکزی برای الهام‌بخشی فرهنگ ایثار و شهادت باشد؛ به همین منظور لازم است که در دو بُعد سخت و نرم به توسعه این امر همت گماشت. ابعاد فنی، مهندسی، اداری، امنیت، مرمت و مسئولیت حقوقی و سازماندهی اداره گلزارها لازم است با مشارکت صاحب‌نظران و با تاکید بر بهره‌مندی از مشارکت افراد و گروه‌های مردمی معتبر، با انگیزه و دارای خلاقیت و علاقه در چارچوب سند ملی تدوین و پیش‌بینی شود.

وی افزود: اهمیت مزار شهدا یک بُعد فرضیه است، بُعد دیگر ضرورت توجه به مزار شهداست که از طریق پیگیری و توسعه فرهنگ زیارت مزار مطهر شهدا و نشر ارزش‌ها آرمان‌های شهیدان باید محقق شود. مردمی شدن فرهنگ ایثار و شهادت، خصوصاً تعمیق ارتباط نسل جوان با ذخیره ارزشمند شهیدان و حفظ اعتبار معنوی و قداست مکان گلزارهای شهدا باید به دقت پیگیری شود. همچنین موضوعاتی چون توسعه جذابیت معنوی و پیشگیری از آسیب‌هایی چون تداخل وظایف، موازی‌کاری، اندیشه‌های سوداگرانه، غلو، خرافه، ناهنجاری‌های رفتاری و تفکرات نامتعارف در اماکن مقدسه نیز باید مد نظر قرار گیرد.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه ضمن انتقاد از طرح حواشی موردی و اثبات نشده مبنی بر بروز برخی رفتارهای نامتعارف نسبت به مزار مطهر شهیدان در فضای رسانه اظهار داشت: مقابله درست با اینگونه موارد، بر فرض صحت، اشاعه آسیب نیست. مزار مطهر شهدا که پناهگاه معنوی مردم و مکان مقدسی است که امروز با استقبال خیل کثیر جوانان مواجه است؛ جوانان با انگیزه‌ای که خدمت به شهید را افتخار خود می‌دانند و با ترمیم و نظافت قبور مطهر، سهمی در افراشته نگهداشتن عَلَم شهیدان دارند. این موضوع نباید به ابزاری جهت تسویه حساب‌های جناحی یا زمینه‌ای برای جذابیت رسانه‌ای برای برخی افراد تبدیل شود و با ایجاد حواشی این چنینی، حس اعتماد و اعتقاد پاک مردم نسبت به آن خدشه‌دار شده و به ساحت زائران آن بی‌مهری و اهانت روا داشته شود.

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: