یـا شـهـیـد
گروه اخبار
۰۵ مرداد ۱۳۹۳
978

مشروح سخنان سيد حسن نصرالله در روزجهاني قدس؛ غزه با منطق مقاومت پيروز شد

یاشهید به نقل از شبكه خبري المنار، سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان لحظاتي پيش در مراسم بزرگداشت روز جهاني قدس در ضاحيه جنوبي بيروت به ايراد سخنراني پرداخت. وي كه شخصا در اجتماع مردم در جنوب بيروت حضور پيدا كرده بود ، در ابتداي سخنانش كه به طور مستقيم از شبكه خبري المنار […]

یاشهید به نقل از شبكه خبري المنار، سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان لحظاتي پيش در مراسم بزرگداشت روز جهاني قدس در ضاحيه جنوبي بيروت به ايراد سخنراني پرداخت.

وي كه شخصا در اجتماع مردم در جنوب بيروت حضور پيدا كرده بود ، در ابتداي سخنانش كه به طور مستقيم از شبكه خبري المنار پخش مي شد،گفت كه ويژگي هاي روز قدس باعث شد كه ما در اينجا دور هم جمع شويم.

اداي احترام سيد حسن نصرالله به مقام شهداي غزه و مقاومت لبنان

وي همچنين در ابتداي سخنانش خود به مقام شامخ شهداي غزه اداي احترام كرد و گفت: در اين روزها اداي احترام خود را نثار روح شهداي غزه، مجروحان، مبارزان و ملت مقاوم فلسطين نثار مي كنم و خالصانه همدردي خود را با خانواده هايي كه عزيزان خود را در حادثه تاسف بار هواپيماي الجزائر از دست دادند، ابراز مي دارم

نصرالله همچنين به شهداي جنگ 33 روزه لبنان اداي احترام كرد و اظهار داشت: در سالگرد جنگ 2006، به شهدا و مجروحان و نيروهاي مقاومت و نيز ملت ما كه پيروزي را در آن جنگ رقم زدند، تبريك مي گويم.

روزجهاني قدس را امام خميني(ره) اعلام و امام خامنه اي بر ادامه آن تاكيد كردند

دبيركل حزب الله لبنان اظهار داشت: روز جهاني قدس را امام خميني(ره) اعلام كرد و امام خامنه اي نيز بر [ادامه آن] تأكيد كردند تا اين مسئله مهم و اصلي هميشه در ياد ما باشد و قدس و فلسطين در قلب، عقل، فكر، فرهنگ، وجدان ، اولويت ها، سخنراني ف عمل و ميدان باقي بماند. اين كه امام خميني(ره) آخرين روز جمعه ماه مبارك رمضان را به عنوان روز قدس اعلام كرد هدفش اين بود كه بر قداست و پاكي اين مسئله و اسلامي بودن آن تأكيد كند.
وي افزود: هر روز كه مي گذرد اهميت اعلام اين روز به عنوان روز جهاني قدس و همچنين نياز شديد امت اسلامي به بزرگداشت اين روز، مشخص مي شود. ما وقتي به اوضاع امت اسلامي نگاه مي كنيم اهميت اين روز و اين بزرگداشت را احساس مي كنيم.‎

هدف اشغالگران صهيونيست محو آرمان ملت فلسطين است

دبيركل حزب الله لبنان تصريح كرد: بعد از اشغال فلسطين توسط رژيم صهيونيستي و سيطره آن بر تمام فلسطين و همچنين توسعه اش در ديگر سرزمين هاي فلسطيني، هدف صهيونيست ها از آن زمان و هدف اصلي آن اين بود كه به مسئله فلسطين پايان دهد و بگويد كه فلسطين و سرزمين فلسطين ديگر وجود ندارد و قدس پايتخت هميشگي دولت يهود است. هدف بعد از اشغال پايان دادن به مسئله فلسطين بود و به ذهنشان خطور نمي كرد كه حتي يك وجب از سرزمين فلسطين را به صاحبانش بازگرداند و اينكه حتي يك آواره به خانه اش بازگردد. بنابراين ما اجماع اسرائيلي ها درباره قدس و درباره ممانعت از بازگشت را مي يابيم.
سيد حسن نصرالله ادامه داد: آنها مي دانستند كه مسئله اين حجم و سرزمين مقدس و ملتي را در يك يا دوسال يا يك يا دو نسل نمي توانند از بين ببرند بنابراين يك برنامه بلند مدت براي تحقق اين هدف وضع كردند و هر يك از ما مي تواند كه از سال 1948 ميلادي تاكنون هر چه را كه رخ داده تحليل كند تا اهداف برنامه پايان دادن به مسئله فلسطين مشخص شود و اين روياي موجود نزد غرب و آمريكايي ها و صهيونيست ها‎.

در غزه كشتار مي شود اما در كشورهاي عربي اولويت نان شب، بنزين و گاز مطرح است

دبير كل حزب الله لبنان در ادامه افزود: به طور مثال، اينگونه گمان كردند كه سرزمين هاي عربي گسترده است و امكان پناهنده شده و زندگي كردن فلسطينيان در مجتمع هاي عربي متعدد وجود دارد و اين خطر همچنان وجود داشته و آوارگان فلسطيني را تهديد مي كند. مثال ديگر آن است كه تلاش كردند كه در هر كشور و ملتي موضوعات اصلي ديگري ايجاد كنند تا مركزيت و محوريت موضوع قدس فراموش شود و در اين موضوع تا ميزان زيادي موفق شدند. امروز و در حالي كه در غزه كشتارها انجام مي شود اما در كشورهاي عربي اولويت هاي ديگري نظير بنزين و گاز و نان شب مطرح است و آنها خواستند كه اين موضوعات به موضوع هاي اصلي تبديل شود.
سيد حسن نصرالله افزود: اتاق هاي [فكر] سياهي وجود دارد كه تلاش دارد هيچگونه ارتباطي ميان هيچ لبناني، هيچ مصري، هيچ سوري و هيچ فلسطيني نباشد. انتخاب افراد انتحاري فلسطيني در انفجارهاي لبنان اقدام عمدي بود. مثال هاي زيادي وجود دارد كه مي توان درباره آن حرف بزنيم.

ملت فلسطين هرگز كليد منازل خود را در فلسطين فراموش نكرده است

وي در ادامه سخنراني خود به مناسبت روز جهاني قدس گفت: با وجود تمامي رويدادها، توطئه ها و چالش ها، موضوع فلسطين همچنين در منطقه و جهان مطرح است و آن چيزي كه هم اكنون در غزه روي مي دهد شاهدي براي اين نتيجه گيري است كه از آن جمله مي توان به پايداري برخي از دولت هاي عربي كه بارزترين آنها سوريه است اشاره كرد. از ديگر موارد مي توان به پيروزي انقلاب اسلامي در ايران و حمايت آن از موضوع فلسطين و همچنين جنبش هاي مقاومت در لبنان و پيروزي هايش در لبنان و خنثي كردن طرح هاي اسرائيل و آمريكا در منطقه اشاره كرد. اما مهمترين آنها ملت فلسطين است كه با وجود تمام رويدادها، بر ياس و تسليم فائق آمدند و هرگز كليدهاي منازل خود در فلسطين را فراموش نكرده و اين كليدها از پدر بزرگ به پدر و از وي به كودكان منتقل شده است و اين بخشي از طرح مقابله با توطئه ها است.
سيد حسن نصرالله افزود: ملت فلسطين با وجود شرايط زندگي سخت و با وجود سختي هاي مهاجرت كه با هدف متفرق كردن اين ملت بوده، همچنان به سرزمين و آرمان خود پايبند بوده و تسليم و كوتاه آمدن را رد كرده و ملت فلسطين همچنان اين كار را انجام مي دهد.‎

گروههاي مقاومت گزينه مقاومت را سرلوحه كار خود قرار دادند

دبيركل حزب الله لبنان گفت: گروههاي مختلف مقاومت و نيز ملت فلسطين با وجود تفاوت رويكردها، از ابتدا گزينه مقاومت وايستادگي را سرلوحه كار خود قرار دادند، اما اسرائيل و آمريكا و نيز تعدادي از رژيم هاي عربي كه قدرت آنان اكنون متزلزل شده است، نقشه جنگ عليه فلسطين را طراحي كرده و همچنان سرگرم آن هستند در نتيجه از زمان غصب سرزمين فلسطين تاكنون، امروز با خطرناك ترين مرحله روبه رو هستيم؛ مرحله اي كه شامل تخريب برنامه ريزي منطقه است.

سوريه دژ بزرگ مقاومت و ملت فلسطين است

وي افزود: در اين ميان، هنگامي كه انقلاب هاي واقعي و صادقانه ملت هاي منطقه آغاز شد، عده اي در صدد موج سواري بر آن برآمده و اين انقلاب ها را به سمت مورد نظر خود هدايت كردند.
نصرالله تصريح كرد: آنچه ما امروز شاهد آن هستيم، نابودي ملت ها، ارتش ها، كشورها و تضعيف رواني، اجتماعي و عاطفي كشورها و نيز طرح مسائل و مشكلاتي است كه صدها سال نيز قابل حل نيست. رخدادهايي كه امروز در كشورهاي مختلف عربي جريان دارد، خطراتي است كه آنان را در معرض تهديد قرار داده است. در اين ميان سوريه ديوار مستحكمي بوده و به خواست خداوند همچنان در برابر نقشه هاي صهيونيستي مستحكم باقي خواهد ماند، همانطور كه براي مقاومت و ملت فلسطين نيز به مثابه دژ بزرگي بود.

عراق وارد تونل تاريكي شده است

وي در بخش ديگري از سخنانش به مسائل جاري در عراق اشاره كرد و گفت: متاسفانه عراق امروز به نام دين اسلام و به اسم خلافت وارد تونل تاريكي شده است كه شامل كوچاندن هزاران خانواده مسيحي است ما به عنوان مسلمان وظيفه داريم اقداماتي كه اكنون عليه مسيحيان و مسلمانان در عراق صورت مي گيرد، محكوم كنيم.
نصرالله گفت: بيم آن مي رود كه تخريب كليساها و ضريح انبياء به سمت ويراني مسجد الاقصي پيش برود و بيم آن مي رود كه اين تخريب مساجد و كليساها به اقدامي عادي تبديل شود.
دبيركل حزب الله لبنان گفت: ملت ما در بدترين شرايط به سر مي برد و هدف اصلي اين حملات ملت فلسطين است از همين رو همه ما بايد در زماني كه دوره فتنه گري است گام هاي خود را محكم برداشته و بدانيم چه مي كنيم و اين چالش بزرگي است كه امت ما اكنون با آن دست و پنجه نرم مي كند‎.

ربوده شدن سه شهرك نشين صهيونيست بهانه آنها براي آغاز جنگ بود

سيد حسن نصرالله در ادامه گفت: در اين راستا جنگ اسرائيل عليه غزه، جنگ عليه لبنان در سال 2006 و جنگ عليه غزه در سال 2008 آغاز مي شود. اما در سال 2006 و 2008 ميلادي نتايج فرق مي كرد. و امروز نيز ما در لبنان كاملا مي توانيم آنچه در غزه اتفاق افتاده و مشكلات برادرانمان در آنجا را كاملا بفهميم و درك كنيم. چرا كه در جنگ 33 روزه در سال 2006 همين اتفاقات براي ما نيز به وقوع پيوست. درباره بهانه ربوده شدن سه شهرك نشين صهيونيست و ربوده شدن دو سرباز بايد بگويم كه اين بهانه جنگ است و دليل جنگ اسرائيل عليه غزه نيست. اسرائيل فكر كرد كه نوار غزه در محاصره است و اين فرصت وجود دارد كه اين منطقه را به زانو در آورده و آن را تخريب كند.

دبيركل حزب الله لبنان گفت: اسرائيل موضوع ربوده شدن سه شهرك نشين را كه تا اين لحظه نه معلوم است چه كسي آنان را ربوده و يا چه كسي آنها را به قتل رسانده است، بهانه اي براي حمله به غزه قرار داد. موضوع ربوده شدن اتهامي است كه به گروههاي مقاومت زده شده و از آن بهانه اي براي آغاز جنگ عليه غزه، درست شده است. از گشت هاي هواپيماهاي جاسوسي اين رژيم گرفته تا حملات هوايي و توپخانه اي و بمباران شهروندان غير نظامي و تخريب مساجد و كليساها و آواره كردن مردم از طريق عمليات زميني و توطئه آمريكا و غرب و شوراي امنيت براي سرپوش گذاردن بر اين جنگ و و توطئه برخي از رژيم هاي عربي و محكوم كردن مقاومت. اما در مقابل اين مقاومت مردمي جانانه و پايبندي مردم غزه به مقاومت و اين عملكرد و مقاومت سياسي منحصر به فرد گروههاي مقاومت ديده مي شود. بايد به همه بگويم چيزي كه موجب قرار گرفتن مقاومت در اين جايگاه شده است، ميدان، مقاومت مردمي و مقاومت سياسي است.

اسرائيل توانايي ادامه جنگ را ندارد

سيد حسن نصرالله در سخنان خود به مناسبت روز جهاني قدس گفت: اسرائيل در جنگ تابستان سال 2006 از روز نخست اهداف بلندپروازانه اي را تعيين كرد اما در هفته پاياني جنگ براي پايان دادن به اين جنگ التماس مي كرد.
وي افزود: در حالي كه برخي از كشورهاي عربي از اسرائيل مي خواستند كه به جنگ ادامه دهد اما اسرائيل از درگير شدن در جنگي ادامه دار هراس داشت. اسرائيل به اين نتيجه رسيد كه توانايي ادامه جنگ را ندارد و به همين دليل از آمريكا كمك خواست [كه به اسرائيل كمك كند] و زماني كه آمريكا قانع شود تمام منطقه نيز پشت سر آن حركت مي كنند.
دبير كل حزب الله لبنان در ادامه افزود: در جنگ كنوني، اميد در درسترس فلسطينيان است. در صورتي كه موضوع را به آمريكا يا برخي كشورهاي عربي بدهند، آنها از آن بهره برداري مي كنند. چيزي كه مورد هدف است سلاح مقاومت و خود مقاومت و اراده مقاومت است. هدف فقط حماس و جهاد اسلامي نيست بلكه تمام مقاومت در فلسطين و هر تونل در غزه و هر موشك در غزه و هر خون مقاومي كه در رگ فرزندان غزه جاري مي باشد، است.

صهيونيست ها از رسيدن به هدف خود در غزه باز ماندند

وي افزود: افق آن است كه اسرائيل به جايگاهي برسد كه قادر به ادامه نباشد و پس از آن از آمريكا طلب ياري مي كند. امروز مي گويم كه غزه با منطق مقاومت پيروزي شد. امروز در حالي كه به روز 18 رسيده ايم و صهيونيست ها كه همه جهان با آنها همراه هستند از رسيدن به يك هدف خود بازمانده اند به معناي آن است كه مقاومت در غزه پيروز شده است و من به شما مي گويم كه مقاومت قادر به پيروزي در غزه بوده و پيروز خواهد شد.
وي در ادامه افزود: درگيري هم اكنون بين دو طرف در ميدان جنگ ادامه دارد كه در يك طرف اسرائيل كه از قدرتمندترين ارتش هاي جهان است، قرار دارد. البته موضوع مهم آن است كه بعد از سال 2006 و 2008 اسرائيل آموزش هايي براي برطرف كردن نقاط ضعف خود داشته و تلاش كرده كه ارتش جديد قدرتمندي را تشكيل دهد. در طرف مقابل جنگ، منطقه محاصره شده اي قرار دارد. با توجه به دو طرف درگيري، مي توان شكست اسرائيل و پيروزي مقاومت را درك كرد. حتي امروز نيز طرف اسرائيلي از مشخص كردن يك هدف در اين جنگ هراس دارد. آنها از همان ابتدا نيز از شكست هراس داشتند و بر اساس درسي كه از جنگ تابستان سال 2006 گرفتند، اهداف بلندپروازانه اي را مشخص نمي كنند.‎

اسرائيل در ارزيابي امكانات مقاومت شكست خورد

نصرالله گفت: اسرائيل با سقف بالاي اهداف آغاز نكرد بلكه اهداف حداقلي را پيش روي خود قرار داد تا اگر اين اهداف را محقق كرد بگويد كه من پيروز شدم، اسرائيل در تعيين امكانات مقاومت شكست خورد و اين يك شكست اطلاعاتي در كنار شكست نيروي هوايي اسرائيل در يكسره كردن نبرد بود و اين براي اهالي فلسطين و لبنان مهم است و اين در حالي است كه چند ماه پيش فرمانده نيروي هوايي اسرائيل گفته بود كه امكانات نيروي هوايي زياد است و در صورت وقوع جنگ در لبنان قادر است ظرف 24 ساعت و چنانچه جنگ در غزه رخ دهد، ظرف 12 ساعت جنگ را يكسره كند اما امروز 18 روز از تجاوز به غزه مي گذرد و وي از غزه محاصره شده سخن مي راند.
وي اظهار داشت: اسرائيل در ضربه زدن به سيستم فرماندهي و سيطره بر غزه شكست خورد و به همين از فرماندهان ساختگي و شهادت و ترور آنها سخن مي گويد در حاليكه آنها هنوز در قيد حيات هستند ، اسرائيل همچنين در توقف شليك موشك ها و عمليات زميني شكست خورد و حتي رسانه هاي اسرائيلي مي گويند: ارتش ما شكست خورد. ‎

ترس از عمليات زميني اسرائيل را به كشتار كودكان و غيرنظاميان واداشت

نصرالله در ادامه افزود: امروز بار ديگر اين تجربه تكرار شده است تا هر سازشي بر مقاومت تحميل شود و اين به اين معني است كه ارتش اسرائيل به عنوان ارتشي قاتل، غزه را هدف حمله قرار داد ، اين چيزي است كه ما در مورد اين ارتش مي دانيم. ميزان تلفات انساني و ترس از عمليات زميني موجب شد كه مسئولان اسرائيلي به كشتار كودكان و غير نظاميان متوسل شوند تا به اين ترتيب حمايت و پشتيباني از مقاومت را شكست دهند و اين همان چيزي است كه در لبنان نيز به آن متوسل شدند اما به بركت شما ملت سربلند و شريف اين نقشه در جنگ 2006 ناكام ماند.
دبيركل حزب الله لبنان گفت: مقاومت و خانواده آنان از روز نخست يكي بودند و هدف آنان روشن و چيزي جز پايان محاصره غزه نيست، ايستادگي، نوآوري و اقدام همگي در صحنه نبرد در جريان است و در اين شرايط شليك موشك به سمت اسرائيل ادامه دارد و به مناطقي اصابت مي كند كه پيش از اين سابقه نداشت
.. ايهود باراك پس از سالها كار يك جمله كوتاه برزبان آورد كه بر دروازه غزه سقوط كرد: جنگ آينده اسرائيل، سريع و سرنوشت ساز خواهد بود و پيروزي در آن نيز روشن است اما غزه امروز به آنان مي گويد: شما ترسوهايي هستيد كه به كشتار كودكان رو آورده و اگر مبارزان قهرمان ما با شما رو در رو شوند، شما و ارتشتان را نابود مي كنند.‎

دبيركل حزب الله لبنان در ادامه گفت: اين اولين باري است كه موشكهاي مقاومت همه سرزمين فلسطين را در بر مي گيرد و اين دستاورد و تلاش بزرگي است. اعتماد عالي به خداوند و مقاومت وجود دارد. مقاومت مردمي وجود دارد. تا اين لحظه مردم در كنار مقاومت بوده اند و مقاومت سياسي نيز وجود دارد و همه فشارهاي شديد منطقه اي و بين المللي رد شده است.

حكام عرب از نتانياهو مي خواهند كه جنگ عليه غزه را ادامه دهد/ مقاومت طرح خود را بر اسرائيل تحمل مي كند
سيد حسن نصرالله در ادامه با اشاره به طرح آتش بس مصر و مخالفت رهبران فلسطيني با آن گفت: رهبران مقاومت از روز اول آتش بس را رد كردند و دشمن اين آتش بس را مي خواهد تا بدين وسيله براي خود در كرانه باختري محبوبيت كسب كند. تحميل معادلات جديد بر دشمن به مقداري زمان نياز دارد. نتانياهو آسان تسليم نخواهد شد و برخي از حكام عربي از نتانياهو مي خواهند كه جنگ را ادامه دهد اما اين مقاومت است كه راه حل را بر اسرائيل تحميل خواهد كرد اين در حالي است كه اسرائيلي ها از آمريكايي راه حل مي خواهند.‎

همدردي رسانه هاي عربي با اسرائيل جاي تاسف دارد

دبير كل حزب الله لبنان در ادامه افزود: البته مسئوليت همه ما در قبال اين رويداد بزرگ باقي مانده است.من مي خواهم كه تمامي حساسيت ها و اختلافات درباره موضوعات و ديگر زمينه ها را كنار بگذاريم تا همگي به اين موضوع نزديك شويم كه هر آنچه در غزه روي مي دهد موضوع يك ملت، مقاومت و موضوعي است كه در آن هيچگونه اختلاطي ميان حق و باطل نيست. در اينجا هيچ سردرگمي و هيچ بحثي وجود ندارد. غزه اكنون بايد با خون ها، مظلوميت ها، پايداري و شجاعتش فراتر از هر چيز ديگري قرار بگيرد.
وي افزود: باعث تاسف است كه از برخي رسانه هاي عربي برخي سخن ها را مي شنويم كه مقاومت را مسئول هر آنچه روي مي دهد معرفي كرده است و حتي به جايي مي رسد كه اين رسانه ها با اسرائيلي ها همدردي مي كنند. اين موضوع نه تنها زشت و ناراحت كننده بلكه خجالت آور است حال حساسيت ها هر آنچه كه مي خواهد باشد.

نصرالله خطاب به رژيم هاي عربي: اگر ابراز همدردي نمي كنيد لااقل سكوت كنيد

سيد حسن نصرالله گفت: هر آنكه نمي خواهد با غزه همدردي كند حداقل سكوت اختيار كند و اين ننگ را براي خود و ملتش به همراه نياورد.
دبير كل حزب الله لبنان افزود: تمامي كشورهاي عربي و اسلامي را فرا مي خوانم كه تنها گزينه برداشته شدن محاصره غزه و حمايت از رهبران سياسي مقاومت را كه طي آن مي خواهند با فشار بر آنها آتش بسي بدون محقق شدن اين اهداف را محقق كنند، انتخاب كنند.

ايران و سوريه در حمايت از گروههاي فلسطيني از هيچ كمكي دريغ نكردند
وي ادامه داد: شما را به حمايت مالي، سياسي، معنوي و نظامي [از مقاومت] فرا مي خوانم. اينجا بايد يادآوري كنم كه ايران و سوريه و در كنار آنها مقاومت در لبنان طي سال هاي طولاني هيچ كوتاهي و سستي در پشتيباني از تمامي گروه هاي مقاومت فلسطيني در همه سطوح نداشته اند. امروز كساني هستند كه براي هرگونه اقدام مثبتي كه براي فلسطين انجام شده ارزشي قائل نيستند.
دبير كل حزب الله لبنان در پايان افزود: نمي خواهم با كسي وارد بحث و جدل شوم. اما اين براي هر كسي كفايت مي كند كه آن چيزي را كه محور مقاومت طي چندين دهه با تمامي سختي ها و مشكلات براي فلسطين ارائه كرده و اين افراد براي فلسطين انجام دادند مقايسه كند.‎

در كنارمقاومت فلسطين بوده و خواهيم بود

نصر الله تصريح كرد: در اين رويارويي، ما در جنبش حزب الله در كنار ملت فلسطين و مقاومت در فلسطين و همه گروه هاي فلسطيني بوده و خواهيم بود و تا جايي كه در توان داشته باشيم از هيچ حمايتي دريغ نخواهيم كرد، ما احساس مي كنيم كه با اين مقاومت شريك هستيم و پيروزي آنها، پيروزي همه ماست و شكست آنها نيز شكست ماست، ما به دقت رخدادها را پيگيري و همه تحولات ميداني و سياسي را دنبال مي كنيم و به برادرانمان در غزه مي گوئيم كه ما با شما و در كنار شما هستيم و به پايداري شما اطمينان داريم و هر كاري كه لازم باشد انجام خواهيم داد.
دبيركل جنبش حزب الله لبنان در پايان گفت: من به صهيونيست ها مي گويم كه شما امروز در غزه در دايره شكست در خانه عنكبوت قرار داريد پس بيشتر از آن به سمت دايره خودكشي جلو نرويد. ‎

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: