یـا شـهـیـد
گروه اخبار
۲۶ مهر ۱۳۹۵
3417

تعزیه خوانی شهادت حضرت علی اکبر(ع) در گلزار شهدای تهران برگزار شد

مراسم تعزیه خوانی شهادت حضرت علی اکبر علیه السلام، به یاد رشادت های جوانان شهید آرمیده در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) و در حضور مادران و خانواده های شهدا در جوار مزار مطهر سی و چهار هزار شهید گلگون کفن انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. به گزارش یاشهید ،تعزیه حضرت علی اکبر(ع) با نقل فرمایشاتی از […]

مراسم تعزیه خوانی شهادت حضرت علی اکبر علیه السلام، به یاد رشادت های جوانان شهید آرمیده در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) و در حضور مادران و خانواده های شهدا در جوار مزار مطهر سی و چهار هزار شهید گلگون کفن انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش یاشهید ،تعزیه حضرت علی اکبر(ع) با نقل فرمایشاتی از حضرت امام حسین(ع)، حضرت زینب و لیلا مادر علی اکبر(ع) شروع و سپس حضرت علی اکبر(ع) برای گرفتن اجازه میدان وارد خیمه امام حسین(ع) شد. مکالمه امام و فرزندش به درازا کشیده می شود، نهایت علی اکبر(ع) پدر را راضی می‌کند و سپس به سراغ مادر می رود. لیلا به سختی به علی اکبر(ع) اجازه می دهد، سپس نوبت خواهرش سکینه (ع)می شود که مانع رفتن وی به میدان شود، علی اکبر(ع) پدر را واسطه خود و سکنیه می نماید و عازم میدان می‌شود.

   مراسم تعزیه خوانی شهادت حضرت علی اکبر علیه السلام در گلزار شهدا مورد توجه زائران و دلدادگان اباعبدالله (ع) قرار گرفت و جمعیت حاضر تحت تاثیر این مراسم ندای یا حسین یاحسین سردادند.

  در ادامه علی اکبر (ع) خطاب به عمر بن سعد وی را به مبارزه می‌طلبد. چون او بسیار به پیامبر اکرم(ص) شبیه است، سپاهیان کوفه به تصور اینکه پیغمبر به میدان آمده شروع به توصیف چهره علی اکبر می‌نمایند. در اینجا عمر بن سعد رفع شبهه کرده ، علی اکبر را به شمر و دیگران معرفی می‌کند. لشکر با شناختن علی اکبر جنگ را آغاز نموده، پس از اندی علی اکبر به خیمه‌ها بر می‌گردد و از امام آب می‌طلبد. چون در اردوگاه، آب وجود ندارد، امام زبان خود را در دهان علی می گذارد و علی اکبر به تشنگی پدر پی می‌برد و دوباره عازم میدان می‌شود .

پس از کمی جنگ با مخالف خوانان، زخمی شده و به زمین می‌افتد، مخالف خوانان وی را احاطه می‌کنند در این هنگام علی اکبر پدر را صدا می‌کند، امام وارد میدان شده و در جستجوی علی اکبر(ع) به این طرف وآن طرف می‌رود، و مخالفان جای علی اکبر را تغییر می‌دهند تا امام نتواند به کمک وی بیاید.

 در صحنه پایانی علی اکبر به زمین می افتد و امام بر بالای سر او حاضر می شود. در این هنگام حاضران در مجلس تعزیه بسیار متاثر و تحت تاثیر قرار گرفته و گریستند به ویژه مادران شهدا و خانواده های گرانقدر شهدا تحت تاثیر رشادت و وفاداری علی اکبر (ع) گریستند.  در ادامه تعزیه، امام کنار نعش مبارک علی اکبر(ع) مرثیه خوانی می نماید. سپس جوانان بنی هاشم را صدا می زند تا در انتقال پیکر علی اکبر(ع)به خیمه ها کمک کنند.

  علاءالدین قاسمی، استاد تعزیه و شهادت‌خوان از اصلی ترین چهره های برگزاری این مراسم تعزیه در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) بود. علاءالدین قاسمی شبیه‌خوان نقش های مختلف در تعزیه است و آوازش هرچند حزین است، در عمق جان خوش می‏نشیند. وی بیشتر از 40 سال است که تعزیه اجرا می‏کند و به گواه اهل فن قاسمی را به نام استادی مسلم درخوانش تعزیه با لحن و حزنی تحسین‌برانگیز می‌شناسند. بینندگان سریال (شب دهم) ساخته حسن فتحی نیز خاطره اجراهای قوی و تاثیرگذار او را در این سریال به خوبی به یاد دارند.

10 20 30

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: