یـا شـهـیـد
گروه اخبار
۳۰ شهریور ۱۳۹۳
1794

يادواره نخستين روحاني شهيد كشور در استان فارس برگزار مي شود

يادواره نخستين روحاني شهيد كشور، حجت الاسلام محمد حسن شريف قنوتي، در شهرستان سپيدان ۲۴ مهرماه امسال برگزار مي شود.   به گزارش یا شهید ، حجت الاسلام سيدابوفاضل رضوي اردكاني، امام جمعه موقت و عضو جامعه روحانيت شيراز در جلسه هفتگي جامعه روحانيت اظهار كرد: ابعاد شخصيتي و فعاليت ها و خدمات شهيد حجت […]

يادواره نخستين روحاني شهيد كشور، حجت الاسلام محمد حسن شريف قنوتي، در شهرستان سپيدان ۲۴ مهرماه امسال برگزار مي شود.

 

به گزارش یا شهید ، حجت الاسلام سيدابوفاضل رضوي اردكاني، امام جمعه موقت و عضو جامعه روحانيت شيراز در جلسه هفتگي جامعه روحانيت اظهار كرد: ابعاد شخصيتي و فعاليت ها و خدمات شهيد حجت الاسلام محمد حسن شريف قنوتي، نخستين روحاني شهيد كشور براي گروه ها و اقشار مختلف جامعه بايد تبيين شود.

حجت الاسلام رضوي اردكاني با اشاره به شخصيت ويژه شهيد قنوتي به كتاب شهداي جبهه و جنگ و اينكه ايشان نخستين روحاني شهيد كشور است، اشاره و تصريح كرد: پدر بزرگوارآن شهيد والا مقام از شيوخ آبادان و خود شهيد بزرگ شده بروجرد بود و عموي ايشان مرحوم عبدالستار از علماي به نام آن شهر بودند.

وي افزود: شهيد قنوتي در زمان مرحوم نواب صفوي عضو رسمي يا از هواداران فعال فدائيان اسلام بود و به همين علت توسط ساواك دستگير شد و در يكي از شكنجه ها تمامي ناخن هاي پاي ايشان را كشيدند و تا آخر عمر ناخن ها به همان وضعيت ماند.

عضو جامعه روحانيت شيراز بيان كرد: شهيد قنوتي در زمان طاغوت نيز يك انقلابي متدين بود و در شعر و ادبيات فارسي و عربي بسيار قوي بودند؛ ايشان به انجام مستحبات و ترك مكروهات بسيار مقيد بودند و مهم ترين شاخصه ايشان؛ شجاعت و شهامت چه در مقابل منكرات و طاغوت و چه در جبهه و جنگ بود.

وي به اقدام شهيد قنوتي جهت پاكسازي چشمه ها و تفرج گاه هاي سپيدان از حضور اراذل و اوباش و افراد بي قيد و بند اشاره و اظهار كرد: آن شهيد شريف به متدينان گفتند؛ صبح هاي جمعه با خانواده در آن محل هاي مورد نظر حضور يابند و صبحانه آنها را خود به عهده گرفتند تا به واسطه كثرت حضور مردم متدين، رفت و آمد افراد ناباب قطع شد ولي به همين خاطر چندين بار از طرف ژاندارمري احضار و مورد توبيخ قرار گرفتند.

امام جمعه موقت شيراز با اشاره به تشكيل گروه هاي مردمي توسط شهيد قنوتي جهت حل مشكل مردم از قبل از انقلاب افزود: گروه هاي همكار با آن شيخ شريف كه از مريدان و ارادتمندان او بودند، مانند جهاد سازندگي و كميته امداد فعلي به داد مردم مانده در برف مي رسيدند، به روستاها سر مي زدند، مريض ها را با حيوانات باركش به درمانگاه مي رساندند و كارهاي عام المنفعه فراواني انجام مي دادند.

وي گفت: يكي از اقدامات بارز شهيد قنوتي احيا و بازسازي مساجد بود. ايشان هر مسجد مخروبه اي در سپيدان موجود بود را بازسازي و احيا كرد و مقيد بود براي آنها امام جماعتي از طلاب برگزيند.

وي با اشاره به خدمات تبليغي شهيد قنوتي اظهار كرد: با اينكه تمامي وجوهات شرعيه شهر نزد ايشان برده مي شد اما از حداقل وجوه – با اينكه اجازه تام از مراجع داشتند – در حد اكل ميته استفاده مي كردند و حتي تا آخر عمر در خانه استيجاري زندگي كردند؛ ولي با استفاده از وجوهات در اسكان روحانيون در روستاها، ساخت حمام، پل، راه و ساير احتياجات مردم چه قبل و چه بعد از انقلاب مي كوشيدند و به قول خودشان از پشت لودر نشستن تا پشت تانك نشستن برايشان فرقي نمي كرد.

عضو جامعه روحانيت شيراز گفت: شهيد قنوتي حدود بيست سال در سپيدان بودند اما در زمان شهادتشان در سال 60 تمامي دارايي ايشان به بيست هزار تومان نمي رسيد و از كساني بودند كه بيشترين نقش را در پيروزي انقلاب ايفا كردند و لذا توجه به فعاليت هاي ايشان و حالات و روش زندگي آن شهيد شريف بسيار ضرورت دارد و ايشان تنها شهيدي است كه سه مزار دارد( مزار اصلي ايشان در آبادان و دو بناي يادبود در سپيدان و بروجرد) و او براستي مصداق رآيه شريفه ( الذين قالوا ربناالله ثم استقاموا تتنزل عليه الملائكه ) بود.

يادواره شهيد حجت الاسلام والمسلمين محمدحسن شريف قنوتي 24 مهرماه سالجاري در سپيدان برگزار مي شود.

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: