یـا شـهـیـد
گروه اخبار
۱۲ آذر ۱۳۹۳
654

نخبگان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر حمایت می‌شوند

رئیس مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر بنیاد شهید گفت: نخبگان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر حمایت می‌شوند. به گزارش یاشهید، علی عباس کمری، رئیس مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر بنیاد در سلسله جلسات پاسخ به سوالات ایثارگران که روزهای سه‌شنبه در مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی بنیاد برگزار می‌شود به سوالات […]

رئیس مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر بنیاد شهید گفت: نخبگان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر حمایت می‌شوند.

به گزارش یاشهید، علی عباس کمری، رئیس مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر بنیاد در سلسله جلسات پاسخ به سوالات ایثارگران که روزهای سه‌شنبه در مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی بنیاد برگزار می‌شود به سوالات مطرح شده در حوزه مرکز دانش‌پژوهان ضمن تشریح وظایف و فعالیت‌های این مرکز، به سوالات ایثارگران پاسخ داد.

کمری در این نشست گفت: مطابق با بانک اطلاعاتی موجود 837 نفر از اعضای این مرکز دارای درجه PHD هستند و 440 نفر پزشک، 65 نفر دارای بردهای تخصصی و فوق تخصصی، 640 نفر دارای درجه دکترای حرفه ای، هزار و 853 نفر دارای مدرک ارشد و دوهزار و 65 نفر از نخبگان این مرکز، مشغول تحصیل در مقاطع دانشگاهی هستند.

وی با بیان این مطلب که 8 سال از آغاز به کار مرکز دانش پژوهان گذشته است، ادامه داد: 22 هزار و 798 عنوان دستاورد علمی در حوزه‌های مختلف اعم از مقالات و اختراعات و طرح‌های علمی، حاصل فعالیت این مرکز و نخبگان ایثارگر و شاهد در این سال‌هاست.

کمری همچنین در مورد اقدامات این مرکز طی یک سال اخیر، اظهار داشت: بازبینی در اساسنامه مرکز و دستورالعمل‌های حمایت از نخبگان، اجرای طرح آلاله در روز بزرگداشت شهدای سال گذشته و بازدید از خانواده‌های ایثارگر در سه استان محروم، حضور نخبگان در نهاد ریاست جمهوری، دیدار شورای مشورتی نخبگان با رئیس مجلس شورای اسلامی و دیدار جمعی نخبگان با وزرا و وزارتخانه‌های مختلف از جمله فعالیت‌های مرکز دانش‌پژوهان بوده است.

وی ادامه داد: بخش دیگری از فعالیت‌های ما نیز به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای نخبگان شاهد و ایثارگر، برگزاری 8 کارگاه آموزشی در حوزه‌های مختلف، دیدار شورای مرکزی نخبگان شاهد و ایثارگر با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و ارائه پیشنهادات به ایشان، فعالیت در زمینه تبیین جایگاه نخبگان ایثارگر و شاهد در برنامه ششم توسعه و دیدار با رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران اختصاص داشته است.
کمری خاطرنشان کرد: ما تا پایان سال جاری برگزاری همایش ملی یک روزه تبیین جایگاه نخبگان و تشکل‌ها در زمینه ایثار و شهادت، تهیه بانک اطلاعاتی جامع نخبگان و صدور کارت عضویت جهت تسهیل در ارائه خدمات و حمایت‌ها، بازنگری برنامه‌های چشم‌انداز 10 سال اخیر بنیاد و تدوین چشم‌انداز 10 سال آینده تا سال 1404 بنیاد و ادامه طرح آینده‌سازان یا مدیریت فردا در خصوص اقدامات مربوط به جانشین پروری و کادرسازی برای نظام از میان فرزندان نخبه شاهد و ایثارگر برای اتخاذ پست‌های مهم در کشور را نیز در دستور کار خود دادیم.
وی افزود: برنامه‌های دیگری همچون فراخوان ملی طرح‌های تحقیقاتی، برگزاری نمایشگاه هنری هنرمندان ایثارگر و تاسیس بوستان‌های شاهد در استان‌های مختلف و غرس نهال به نام شهدای استان ضمن درج مشخصات شهدا و توسعه کمی و کیفی مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌ها در سطوح مختلف علمی و پژوهشی از برنامه‌های این مرکز در سال آینده خواهد بود.

کمری در ادامه این نشست و در تشریح فعالیت‌های مرکز تشکلات شاهد و ایثارگر، گفت: در حال حاضر 51 تشکل شاهد و ایثارگر در مرکز مشغول فعالیت هستند و در استان‌ها نیز 21 تشکل داریم. البته تا کنون 130 تشکل در حوزه ایثار و شهادت شناسایی شده‌اند که مراحل جذب آنان در حال پیگیری ست.از میان تشکل های موجود در مرکز، 35 تشکل در حوزه‌های فرهنگی، پنج تشکل در حوزه اقتصاد، 9 تشکل در حوزه جانبازان خاص و دو تشکل فعالیت سیاسی دارند. 33 تشکل ثبت رسمی شده‌اند و 18 تشکل مراحل ثبت را طی می‌کنند. گفتنی است فعالیت این تشکل‌ها در سطوع مختلف ملی و بین‌المللی با رویکرد محوری ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تداوم دارد.

وی در تشریح دستاوردهای مرکز تشکل‌ها خاطرنشان کرد: تدوین اساسنامه مرکز و تشکل‌ها، تشکیل شورای سیاست‌گذاری در مرکز، تبیین دستورالعمل ضوابط اجرایی تشکل ها، تعریف 8 کمیسیون در حوزه‌های مختلف از جمله فعالیت‌های این مرکز بوده است.

وی ضمن اشاره به انتشار چندین عنوان کتاب در حوزه سیره عملی شهدا، مستندسازی، جمع‌آوری آثار ادبی، انتشار 65 مقاله با رویکرد سیاسی، تولید اخبار و تحقیق در حوزه‌های تخصصی همچون تروریسم را از دیگر فعالیت‌های این مرکز خواند و ادامه داد: یکی از اقدامات موثر مرکز، برپایی نمایشگاه مصدومان شیمیایی در حاشیه کنوانسیون جهانی منع استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و شیمیایی است که در لاهه هلند برگزار می‌شود و بیانگر حقانیت و مظلومیت جانبازان شیمیایی ما در طول دفاع مقدس است.همچنین یکی دیگر از برنامه‌های ویژه ما بارگذاری سایت اطلاع‌رسانی مرکز در هفته‌های پیش رو و تسهیل در امر عضوگیری و مراودات مرکز با تشکل‌ها و نخبگان است که به زودی محقق می‌شود. با این فرآیند روابط بین مرکز با نخبگان و تشکل‌ها به صورت الکترونیک ادامه خواهد یافت و دیگر نیاز به صرف هزینه و حضور در مرکز نیست.

وی در بخش پاسخ به سوالات ثبت شده ایثارگران، درمورد روش عضویت در این مرکز، گفت: روش اول این است که افراد با مراجعه به معاونت فرهنگی بنیاد در مراکز استان‌ها، دستاوردهای خود را برای تایید ارائه کنند تا شاخصه‌های مورد نظر توسط کارشناسان مرکز مورد بررسی و تایید شود. روش دوم نیز ثبت نام در سایت دانش‌پژوهان و ارائه آثار خود به صورت الکترونیکی است.

کمری در رابطه با مزایای عضویت در مرکز دانش‌پژوهان بنیاد، افزود: اعضای این مرکز مطابق با دستورالعمل‌های حمایتی، نسبت به سابقه عضویت، سطح مدارج علمی و ارزش دستاورد هایشان مورد حمایت مالی و معنوی قرار می‌گیرند. همچنین مطابق با توافقاتی که با بنیاد ملی نخبگان داشته ایم، از آن طریق نیز حمایت‌هایی به این عزیزان ارائه خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون سرنوشت طرح دیپلماسی ایثار، گفت: این طرح برای ما یک طرح فراملی ارزشمند است و خصوصا در سطح کشورهای اسلامی برای ما اهمیت دارد. لذا این طرح به انضمام برقراری ارتباط با ایثارگران سایر کشورهای اسلامی به عنوان یک برنامه درازمدت در برنامه کار ما قرار دارد.

کمری درمورد استفاده از نخبگان به عنوان اتاق فکر بنیاد، گفت: این امر از سوی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران مورد تاکید قرار گرفته است و بر این اساس ما آمادگی داریم تجربیات و دانش نخبگان ایثارگر و شاهد را در هر حوزه مدیریتی و اجرایی، بدون دخالت و چشم داشت در اختیار مدیران قرار دهیم.

کمری در ادامه راجع به فعالیت‌های این مرکز در بخش تشکل ها نیز توضیح داد: هدف ما دخالت در فعالیت تشکل‌ها و محدود کردن آنها نیست زیرا آن ها اساسنامه خودشان را دارند اما تنها کار ما کنترل این مساله است که تحت عنوان ایثارگر سوءاستفاده‌ای رخ ندهد چراکه این جایگاه مقدس، متعلق به نظام است و باید از آن حراست کنیم. بنابر این کار ما ممانعت نیست؛ بلکه حمایت است.

وی ادامه داد: ما از تاسیس تشکل‌ها در حوزه ایثار و شهادت، حتی اگر صد درصد اعضای آن تشکل نیز ایثارگر نباشند، حمایت می‌کنیم. البته چگونگی تشکیل و روند فعالیت‌ها مهم است که همانند با قوانین مورد نظر در وزارت کشور درمورد تاسیس انجمن‌ها و نهادهای مردمی، باید استعلام‌های لازم در خصوص تقاضای ثبت تشکل‌ها انجام شود.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون میزان حمایت‌های این مرکز از نخبگان، توضیح داد: ما در این خصوص محدودیت‌هایی داریم. مثلا انتشار یک مقاله ISI شاید نزدیک به پنج میلیون هزینه ببرد که ما با احتساب سوابق صاحب مقاله و ضرایب مندرج در دستورالعمل‌ها نسبت به پرداخت این مبلغ اقدام می‌کنیم. اما در مجموع می‌شود گفت تاکنون به صورت میانگین 70 درصد از هزینه پژوهش و اختراعات نخبگان شاهد و ایثارگر پرداخت شده است. البته برخی از طرح‌های پژوهشی برای اجرایی شدن، نیازمند حمایت های ملی است که ما در این خصوص نیز با مسئولان دولت در بخش‌های مرتبط وارد رایزنی می‌شویم و از این حیث نخبگان شاهد و ایثارگر را حمایت می‌کنیم. هرچند به نتیجه رسیدن این رایزنی‌ها به وضعیت بودجه دولت و شرایط اقتصادی کشور بستگی دارد.

کمری در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد شرکت تکاک اشاره کرد و گفت: در مقابل مطالبات و محدودیت‌های موجود، در سال گذشته شرکت تکاک تحت پوشش سازمان اقتصادی کوثر تاسیس شد که وظیفه اش حمایت از طرح‌های اجرایی در راستای کارآفرینی برای ایثارگران است.

وی با بیان اینکه تاکنون 168 طرح به تکاک ارائه شده است، افزود: هر ایده‌پردازی می‌تواند طرح خود را برای اجرایی شدن به مرکز دانش‌پژوهان ارائه کند تا در صورت تأیید، به سازمان تکاک معرفی و مورد حمایت قرار گیرد. البته کار ما معرفی ایده‌پردازان به شرکت تکاک است و مسئولان این شرکت نیز برای خود ضوابط و قواعدی دارند.

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: