یـا شـهـیـد
گروه اخبار
۰۸ تیر ۱۳۹۴
1094

شهادت ۱۴هزار و ۷۰۰ شهید دوران دفاع مقدس در ماه مبارک رمضان

not found

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به شهادت بیش از ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر از شهدای دوران دفاع مقدس در ایام ماه مبارک رمضان، گفت: شهادت حدود ۴۰۰۰ نفر از این شهدا در عملیات رمضان سال ۱۳۶۱ رخ داده است. به گزارش یاشهید ، محبوب شهبازی مدیرکل اسناد و انتشارات […]

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به شهادت بیش از ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر از شهدای دوران دفاع مقدس در ایام ماه مبارک رمضان، گفت: شهادت حدود ۴۰۰۰ نفر از این شهدا در عملیات رمضان سال ۱۳۶۱ رخ داده است.

به گزارش یاشهید ، محبوب شهبازی مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به شهادت بیش از 14 هزار و 700 نفر از شهدای دوران دفاع مقدس در ایام ماه مبارک رمضان، گفت: شهادت حدود 4000 نفر از این شهدا در عملیات رمضان سال 1361 رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه 219 روحانی شهید در ماه رمضان دوران دفاع مقدس شهید شدند، افزود: نام و یا نام خانوادگی بیش از 510 نفر از شهدایی که در ماه مبارک رمضان به شهادت رسیده‌اند «رمضان»، «رمضانعلی» و «رمضانی» و مشتقات آن بوده است و 5 هزار و 196 شهید والا مقام نیز در وصیت نامه خود به «روزه» و «ماه رمضان» اشاره کرده و درباره این فریضه توصیه‌های داشته‌اند.

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص آداب روزه‌داری در جبهه‌ها، گفت: ماه مبارک رمضان در سال‌های حماسه‌آفرین انقلاب و دفاع مقدس، بسترساز جلوه نمادهای زیبای ایثار و مقاومت بوده است.

وی با اشاره به برخی از شهدای شاخص ماه مبارک رمضان، گفت: شهید حجت‌الاسلام «سید علی اندرزگو»، شهید «حجت‌الاسلام عباس شیرازی»، شهید «سرلشگر عباس دوران»، شهید «حسین شهرام فر»، شهید «محمد نوژه» و شهید «سید علی لواسانی» در ماه مبارک رمضان، خلعت شهادت پوشیدند و در این ماه مبارک درهای آسمان و بهشت به روی آنان گشوده شد.

شهبازی افزود: شهید والامقام سید علی اندرزگو؛ «نخستین شهید روزه‌دار نهضت امام (ره)» است که در روز دوم شهریور سال 1357، مصادف با نوزدهم ماه رمضان بعد از مبارزه‌ای طولانی و سرسختانه با ساواک مورد اصابت ده‌ها گلوله قرار گرفت و به وصال محبوبش رسید.

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران با مروری کوتاه بر عملیات رمضان، گفت: عملیات رمضان، 32 سال 11 ماه 14 روز پیش در روز 23 تیر 1361 مصادف با 21 رمضان 1402 هجری قمری مقارن با سالروز شهادت مولای متقیان علی(ع) آغاز شد که به‌منظور رزم مشترک سپاه و ارتش برای تعیین سرنوشت جنگ در منطقه عملیاتی شلمچه در شرق بصره انجام شد و در مرحله اول این نبرد عظیم و سرنوشت‌ساز که مقارن با ماه مبارک رمضان بود در حدود چهار هزار نفر از رزمندگان اسلام به شهادت رسیدند.

محبوب شهبازی در پایان خاطرنشان کرد: «آداب روزه‌داری»، «تأکید به قرائت قرآن»، «دعا برای رزمندگان اسلام»، «آرزوی شهادت و پیروزی در ماه مبارک رمضان»، استجابت دعا در ماه رمضان» از کلیدواژه‌های مندرج در وصایای شهدا در ماه مبارک رمضان است.

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: