یـا شـهـیـد
گروه اخبار
۲۵ اسفند ۱۳۹۸
4150

در فضای مجازی به گلزار شهدا بروید+عکس

خانه شهید گلزار شهدای بهشت زهرا در اقدامی کاملا مردمی و خودجوش سفر به این مکان مقدس را در فضای مجازی مهیا کرده است.

به گزارش یاشهید ، گلزار شهدای بهشت زهرا مکانی است که شاید کمتر پایتخت نشینی در تهران لااقل یکبار به آنجا نرفته باشد. گلزار شهدای بهشت زهرا مدفن گاه فرزندان این ملت است که خون پاکشان در راه اسلام و حفظ جان و ناموس این سرزمین ریخته شد.

اینجا وقتی از میان تک تک مزارها می گذری انگار نمی کنی که در جمع مردگان هستی. اینجا همه زندگانند و نزد خدایشان روزی می خورند.

پنجشنبه ها و جمعه ها اما در گلزار شهدا حال و هوای دیگری دارد. مادران و پدرانی که هنوز بعد از سه دهه که از شهادت فرزندشان می گذرد بر سر مزار بچه هایشان می آیند، آنطور که صفای مضاعفی به این مکان معنوی داده می شود.

پنجشنبه های آخر هر سال و یا مناسبت های دیگر گلزار شهدا مملو از کسانی می شود که می آیند عهد دیگری با شهدا ببندند و خانواده هایی که ویترین های بالای سر مزار شهیدشان را برای عید نوروز آماده می کنند و می تکانند.

خیلی ها با شهیدی آشنا می شوند و بدون اینکه نسبتی با او داشته باشند دلشان می خواهد سری به گلزار بزنند تا مزار آن شهید را زیارت کرده و دلی سبک کنند. اما یکی از موانعی که پیش روی بسیاری از افراد قرار دارد نقشه پیچیده قطعات اینجاست. اگر مکان دقیق یک مزار را ندانی دقایقی سرگردان می شوی تا خودت را به شهید برسانی.

از طرف دیگر ممکن است فردی در جایی به جز پایتخت باشد و بخواهد مزار یک شهید را در همین گلزار مشاهده کند اما به هر دلیلی امکان آمدنش به بهشت زهرا نیست.

خانه شهید گلزار شهدای بهشت زهرا در اقدامی کاملا مردمی و خودجوش سفر به این مکان مقدس را در فضای مجازی را مهیا کرده است. کافیست شما آدرس اینترنتی https://www.golzar.info/  را در مرورگرهای خود سرچ کنید. صفحه ای مقابلتان باز خواهد شد که می توانید نام هر شهید را که در هر دوره ای از جنگ، انقلاب، مدافع حرم و … به شهادت رسیده سرچ کنید تا اطلاعات نسبتا کاملی از او مقابل شما قرار بگیرد. نوشتیم نسبتا کامل زیرا این نسخه آزمایشی است و هنوز نسخه اصلی ارائه نشده و در دست تکمیل شدن است. هر چند همین نسخه نیز آن قدر کامل هست که بتواند کسی را که هیچ نشانی ای از شهیدش ندارد به سر مزار برساند.

وارد این صفحه که شدید کافیست نام شهیدتان را بنویسید. مثلا شهید رضا چراغی. تمام شهدایی که به این نام در بهشت زهرا هستند تصویرشان برای شما نمایش داده خواهد شد. وقتی روی تصویر بزنید نمایی از اطلاعات به رویتان باز می شود. اینکه شهید در کجا به شهادت رسیده و در کدام قطعه به خاک سپرده شده است همچنین بعضا اطلاعات دیگری به شما داده می شود مثل نحوه شهادت و یا تاریخ تولد.

همچنین برای کسانی که می خواهند کار تحقیقاتی یا علمی در خصوص شهدا انجام دهند این امکان برایشان فراهم است که در موتور جستجوی صفحه نخست سرچ کنند مثلا شهدای انقلاب. اطلاعات تمام شهدایی که در دوره انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند برایشان نمایش داده می شود.

همانطور که حتما می دانید بخشی از شهدای بهشت زهرا افرادی هستند که در دیگر سرزمین های اسلامی به کمک رزمندگان ما آمدند. در این صفحه مجازی نیز می توانید اگر اطلاعاتی از آنها دارید سرچ کنید و مکان دفن شان را بیابید و یا اگر نه می توانید آنها را در دسته شهید غیر ایرانی دفاع مقدس بیابید.

همچنین شهدای دیگری در کشور ما وجود دارند که در راه امنیت ما به شهادت رسیدند که در دسته شهدای امنیت هستند و یا آنهایی که ترور که شدند.

وقتی به روی نام یک شهید بروید می توانید اگر خاطره  و یا سندی مرتبط با شهید دارید در قسمت پایین ثبت کنید و یا اگر می خواهید با منش او آشنا شوید می توانید خاطراتی که دیگران از او روایت کرده اند بخوانید.

در قسمت دیگری عکس مزار شهید نمایان است و در کنار آن لوکیشنی است که با کلیک روی آن می توانید موقعیت دقیق مزار را در گلزار شهدای بهشت زهرا مشاهده کنید.

همچنین این امکان برای مخاطبان وجود دارد که اپلیکیشن گلزار شهدا را در کافه بازار برای گوشی های اندروید دریافت کنند.

11 نفر از کارکنان گلزار شهدای بهشت زهرا ماه هاست که بدون هیچ هیاهویی مشغول این کار عظیم و ماندگار هستند و همچنان نیز به کارشان ادامه می دهند.

امروز که به روز شهید نام گذاری شده و نمی توان به علت عدم شیوع ویروس کرونا از خانه هایتان خارج شوید و پنجشنبه آخر سال را حضوری به گلزار بروید می توانید با این سفر معنوی در فضای مجازی شهدا را یاد کنید و مجازا در بهشت زهرا گذر کنید.

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: