یـا شـهـیـد
۱۷ شهریور ۱۴۰۰
870

مزار شهدای هفدهم شهریور در بهشت زهرا (س) گلباران شد

آیین گلباران و عطرافشانی مزار شهدای هفدهم شهریور سال ١٣٥٧ امروز (چهارشنبه) با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و حضور خانواده‌های معظم شهدا و جمعی از مسئولان در قطعه ۱۷ بهشت زهرا (س) برگزار شد.

به گزارش یاشهید ، حجت الاسلام سید محسن محمودی رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران، محمدغفوری سرپرست بنیاد شهید تهران بزرگ و سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) از جمله مسئولانی بودند که در این مراسم معنوی حضور داشتند.

سعید خال در این مراسم گفت : ۴۳ سال پیش در چنین روزی جمعی از جوانان کشور در مخالفت با رژیم ستم شاهی به میدان ژاله سابق (شهدا) رفتند ولی با برخورد سخت نیروهای امنیتی آن زمان مواجه و به شهادت رسیدند.

سعید خال با بیان اینکه درخت انقلاب در آن زمان نهال کوچکی بود، اظهار داشت: خون شهدای انقلاب و پس از آن شهدای هشت سال جنگ تحمیلی و مدافعان حرم درخت انقلاب را امروز به درخت تناوری تبدیل کرده است که دشمنان از نام آن هراس دارند.

وی اضافه کرد: امروز ما در مدفن ۳۰ هزار شهید و چهار هزار شهید گمنام آمده ایم تا بگوییم خاطره شما همواره در دل ما ماندگار است و راه شما نیز تا ابد ادامه دارد.

این مسئول تاکید کرد: زنده نگاهداشتن نام و یاد شهدا و ادامه راه این عزیزان سفر کرده به حتم موجب بیمه شدن نظام جمهوری اسلامی ایران در مقابل با انواع دسیسه های و توطئه های دشمنان می شود.

این گزارش حاکیست ، ۱۷ شهریور یکی از روزهای سرنوشت ساز در تاریخ انقلاب اسلامی است و در این روز مزدوران رژیم منحوس پهلوی با حمایت اربابان آمریکایی خود مردم بی دفاع را به گلوله بستند و صدها نفر را به خاک و خون کشیدند.

رویداد ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ شناخته شده به «جمعهٔ سیاه» که در برخی منابع از آن با عنوان «کشتار هفدهم شهریور» نیز یاد می‌شود، رویدادی در جریان ناآرامی‌هایی بود که در نهایت به وقوع انقلاب ۱۳۵۷ ایران انجامید؛ در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ تظاهرات مخالفین و انقلابیون در محلات جنوبی، خیابان ژاله پیشین (خیابان مجاهدین اسلام کنونی) و میدان ژاله (میدان شهدا کنونی) در تهران، منجر به سرکوب خونین تظاهرکنندگان توسط نیروهای نظامی ارتش شاهنشاهی ایران شد.

سال‌ها بعد در پژوهشی تعداد کشته‌شدگان ۱۷ شهریور ۸۸ نفر عنوان شد که ۶۴ نفر آن‌ها در میدان ژاله کشته شدند.

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: