یـا شـهـیـد
گروه اخبار
۲۴ مرداد ۱۳۹۳
1393

برگزاری بزرگداشت ۵۰۰ شهید اسیر ۸ سال دفاع مقدس

حجت الاسلام محمدعلی شهیدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران از برگزاری مراسم یادبود ۵۰۰ اسیری که به دست رژیم بعث عراق شهید شدند خبرداد. به گزارش یاشهید، 26 مرداد 1369 نخستین گروه آزادگان ایرانی پس از سال‌ها اسارت در زندان‌های رژیم بعث عراق با ورود به […]

حجت الاسلام محمدعلی شهیدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران از برگزاری مراسم یادبود ۵۰۰ اسیری که به دست رژیم بعث عراق شهید شدند خبرداد.

به گزارش یاشهید، 26 مرداد 1369 نخستین گروه آزادگان ایرانی پس از سال‌ها اسارت در زندان‌های رژیم بعث عراق با ورود به کشور به جمع خانواده‌های خود بازگشتند.حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی شهیدی، رییس بنیاد شهید وامور ایثارگران، به مناسبت فرارسیدن 26 مرداد به سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه (24 مرداد 93) پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی، در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه در مواجهه با هر انقلابی سه گروه شکل می‌گیرند گفت: گروه اول موافقان یک انقلاب هستند که در کنار آن حضور دارند. گروه دوم مخالفان هستند که برای مبارزه با انقلاب و اهداف آن قد علم می‌کنند.گروه سوم کسانی هستند که با دو رویی، رفتاری منافقانه با انقلاب دارند.

نماینده ولی فقیه ادامه داد: انقلاب به معنای دگرگون کردن است. انقلاب می‌تواند معیارهای غلطی که در جامعه وجود داشته است را از بین ببرد و معیارهای جدیدی را حاکم کند.

شهیدی با اشاره به وضعیت منحط پیش از ظهور اسلام گفت: زمانی که پیامبر اکرم (ص) مبعوث شدند، معیارهای حاکم جامعه خود را تغییر دادند و معیارهای الهی را حاکم کردند. این همان انقلاب دینی است که در یک جامعه شکل می‌گیرد. در همان زمان بود که سه گروه موافق، مخالف و منافق در مواجهه با پیامبر(ص) شکل گرفتند.

رییس بنیاد شهید وامور ایثارگران همچنین گفت: در جریان انقلاب و برخورد با حرکت امام خمینی(ره) هم موافقین بودند که  در کنار امام بودند و حتی جان خود را فدای انقلاب کردند. امثال شهید مطهری و شهدای محراب در کنار امام بودند و بیعت خود را با امام نشکستند. گروه دومی هم بودند که در مقابل امام توطئه‌های داخلی وخارجی کردند. شما اگر یادتان باشد در اوایل انقلاب و در روزهای 23 بهمن ماه بود که  امام فرمودند دیگر راهپیمایی نکنید و باید با آرامش انقلاب را پیش ببریم. گروهی گفتند ما راهپیمایی می‌کنیم‌ و امام دیگر این گروه را نپذیرفتند.

شهیدی با اشاره به اینکه گروه سومی که مقابل امام ایستادند منافقین بودند گفت: منافین با دو رویی در بین مردم نفوذ می‌کردند. مساله‌های مختلفی چون ترورهای شخصیتهای انقلاب، 15 هزار ترور و غائله‌های چون خلق عرب و اختلافات داخلی را به راه انداختند. اما تمام این توطئه هایی مخالفین و منافقین در جریان انقلاب نقش بر آب شد.

رییس بنیاد شهید وامور ایثارگران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دوران هشت ساله دفاع مقدس گفت: وقتی از سوی صدام به این کشور جنگ تحمیل شد، طبیعی بود که کسانی که با امام دست بیعت داده بودند به جبهه ها رفتند. آنها در این جنگ با از خود گذشتگی ها خود خون دادند و 222 هزار شهید در این جنگ تقدیم انقلاب شد.

سخنران پیش از خطبه نماز جمعه تهران اضافه کرد: دراین جنگ 505 هزار نفر جانباز شدند و تا پایان جنگ 42 هزار و 879 نفر اسیر شدند. 85 درصد از این اسیران رزمنده بودند و 15 درصد غیر نظامیان بودند که در کمین افتادند یا ربوده شده بودند.

شهیدی با ارائه آمار دیگری از اسیران رژیم بعث گفت: 24 هزار نفر از آزادگان دور از چشم صلیب سرخ بودند و خانواده هایشان از زنده یا شهید شدنش بی اطلاع بودند. این اسیران که در کشور با عنوان مفقود الاثر یاد می شدند تحت شکنجه و آزار رژیم بعثی عراق بودند. 90 درصد اسرای جنگ، مجروح اسیر شدند چون تا آخرین لحظه با دشمن می جنگیدند.

وی با  اشاره به اینکه اسرای جنگ تحت شدیدترین شکنجه های رژیم بعثی عراق بودند گفت: 500 نفر از اسرای ما در اثر شکنجه در اردوگاه های بعثی عراق شهید شدند. در روز یکشنبه 26 مردادماه برای یادبود اسرایی که در زندانهای صدام زیر شکنجه شهید شدند سمیناری برگزار می‌شود. شهید تندگویان از جمله این اسیران بود که جنازه اش در سال 70 به ایران بازگشت.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه 1500 نفر از اسرای جنگ از افسران عالیرتبه بودند گفت: در بین این اسیران ، خلبان شهید حسین لشگری بود که در اوایل جنگ بعد از 12 پروازی که داشت، اسیر شد. شهید لشگری در 18 سال اسارت خود نزدیک به 12 سال در سلول انفرادی و تحت شکنجه بود. شهید لشگری در سال 87 به ایران بازگشت ولی به دلیل آثار به جای مانده از شکنجه عراقی ها در سال 88 شهید شد.

شهیدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش و حضور مرحوم حجت الاسلام ابوترابی در بین اسرای جنگ گفت: این روحانی مبارز، زندان به زندان و اردوگاه به اردوگاه به عنوان مرجع آزادگان حضور داشتند. بین اسرا می‌رفتند و مسائل فقهی و شرعی را به آنها می‌گفتند. او بارها شکنجه‌ها را تحمل می‌کرد و می‌ایستاد.

سخنران پیش از خطبه نماز جمعه تهران افزود: آزادگان ما از 26 مرداد سال 69 با سرافرازی و موفقیت به ایران برگشتند و دشمنان انقلاب را مایوس کردند. در نهایت انقلاب و دفاع مقدس ما این وادی را گذارند و امروز به این جایگاه رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: سه عامل بود که از ابتدای انقلاب تا امروز عامل بقا و حضور ملت ما در عرصه انقلاب بوده است.اولین عامل این بقا و حضور این است که انقلاب ما انقلاب دینی، اعتقادی، فرهنگی  وقرآنی بود و مردم ما با اعتقاد به خدا و با رهبری پیامبرگونه امام خمینی، این انقلاب را تداوم داده‌اند. پس عامل اول فرهنگ انقلاب است، این فرهنگ از ایثار، شهادت و مقاومت شکل گرفته است و برای ما لازم است که این فرهنگ را رشد دهیم.باید این فرهنگ را روز به روز حفظ و بزرگ کنیم چرا که این یکی از عوامل پیروزی و بقای ما بود.

شهیدی همچنین گفت: دومین عامل، رهبری انقلاب بوده است. چه در زمان امام راحل و چه در زمان مقام معظم رهبری که ایشان راه امام و پیام امام را حفظ کرده است و این انقلاب را پیامبرگونه رهبری نموده است. پس رهبری انقلاب هم عامل مهمی برای بقای این انقلاب بزرگاست.

وی با اشاره به اینکه عامل سوم برقراری این انقلاب، حضور و وحدت عموم مردم است، تصریح کرد: ما باید در حفظ وحدت جامعه تلاش کنیم و بکوشیم که در جامعه اختلاف بوجود نیاید تا این وحدت در جامعه ما تداوم داشته باشد.

نماینده ولی فقیه گفت: امروز هم در غزه و فلسطین همین فرهنگ جریان پیدا کرده است. عده کمی از مردم توانسته‌اند در حدود یک ماه در مقابل اسرائیل جنایت کار مقاومت کنند تا جایی که آنها امروز با ذلت در مقابل حماس قرار گرفته‌اند. این برای اسرائیل بزرگترین ذلت بود چرا که آنها اکنون برای آتش بس التماس می‌کنند.

شهیدی در پایان خطاب به مردم فلسطین گفت: شما با مقاومت پیروز شدید و اکنون با همین فرهنگ ایثار می‌توانید مسجد الاقصی را هم آزاد کنید. این فرهنگی است که امروز ابر قدرت‌ها از آن می‌ترسند و لذا برای خراب کردن چهره اسلام و آسیب زدن به آن گروهک‌هایی مانند داعش را بوجود آورده‌اند. البته آنها نمی‌دانند که چون نیروهای مقاومت برای خدا کار می‌کنند حتما پیروز خواهند شد.

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: