یـا شـهـیـد
گروه اخبار
۲۶ مرداد ۱۳۹۳
755

کنگره تجلیل از شهدای غریب آزاده برگزار شد

کنگره تجلیل ازشهدای غریب آزاده امروز 26 مرداد 93 همزمان با سالروز وروز آزادگان به میهن اسلامی در سازمان حج و زیارت برگزار شد. به گزارش یاشهید، همایش بزرگداشت شهدای غریب آزاده، صبح امروز یکشنبه 26 مرداد 93 همزمان با سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی در سال 69 با حضور و سخنرانی حجت الاسلام […]

کنگره تجلیل ازشهدای غریب آزاده امروز 26 مرداد 93 همزمان با سالروز وروز آزادگان به میهن اسلامی در سازمان حج و زیارت برگزار شد.

به گزارش یاشهید، همایش بزرگداشت شهدای غریب آزاده، صبح امروز یکشنبه 26 مرداد 93 همزمان با سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی در سال 69 با حضور و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی شهیدی، نماینده ولی فقیه، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، امیر سرتیپ نجفی، مسوول سابق تبادل پیکر شهدای آزاده و معصومه آباد، عضو شورای اسلامی شهر تهران در سالن همایش سازمان حج و زیارت برگزار شد.

برگزاری چنین همایش هایی رسالت ماست

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور در این کنگره از خداوند به دلیل توفیق حضور در جمع خانواده‌های صبور و سربلند شاهد و آزاده تشکر کرد و گفت: انفاس شهدا در این جمع حس می‌شود و حضور در این چنین مجلسی افتخار بزرگی است.

وی با اشاره به اینکه ملت ما مدیون خون شهدا هستند و اعتقاد و باور ما این است که شهادت مسیر ترقی و تعالی هر ملتی است، افزود: یک ملت زمانی در تاریخ سربلند است که به شهادت، ایثار و از خودگذشتگی باور داشته باشد. اتفاقاتی که در ۳۶ سال پس از پیروزی انقلاب رخ افتاده است و دستاوردهای امروزمان مرهون فداکاری‌های شهدا و ایثارگران است که در سخت‌ترین آزمون‌هایی که برای ملت پیش آمد، ایستادند و دشمنان را به عقب راندند و برای کشور سرافرازی به ارمغان آوردند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه هیچ افتخاری بالا‌تر از حضور در جمع خانواده‌های نورانی شهدا وجود ندارد، گفت: خداوند در قرآن کریم در وصف شهدا آنان را زنده‌ و ناظر کار‌ها دانسته که خون آنان هرگز از بین نمی‌رود. یکی از دلایلی که همیشه با اطمینان درباره آینده جمهوری اسلامی صحبت می‌کنیم این است که این درخت تنومند با خون شهدا آبیاری شده است.

جهانگیری با اشاره به برگزاری کنگره شهدای غریب آزاده، گفت: این گونه مراسم و تجلیل از این خانواده‌ها یقینا جزو مهم‌ترین رسالت‌هایی است که بر دوش همه مسوولان به خصوص نهادی مثل بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دارد تا این فرهنگ زنده بماند و نسل به نسل امتداد یابد. آزادگان عزیز در سخت‌ترین شرایط از آرمان‌های امام(ره) و آرمان‌های انقلاب اسلامی دفاع کردند و زمانی که در چنگال دشمن گرفتار بودند تا پای جان و حتی به قیمت نثار جانشان، مقاومت کردند.

سینه آزادگان از حرف های ناگفته خالی شود

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی شهیدی، نماینده ولی فقیه، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این مراسم با سلام به روح شهدا و درود بر ایثارگران و آزادگان که همواره برای اسلام و ملت با جانفشانی های خود پیروزی آفریده است سالروز ورود آزادگان صبور و اسوه های ایثار را تبریک گفت و افزود: در نظر داشتیم برای تجلیل از پدران و مادرانی که فرزندان خود را در زمان جنگ و زیر شکنجه روحی و جسمی بعثیان در اردوگاه ها از دست دادند برنامه ویژه ای را داشته باشیم و در این راستا کنگره ای تدارک دیده شد که به صورت سراسری در کشور بر پاست.

وی با تاکید بر این مساله که باید سینه آزادگان را از رازها و حرف های ناگفته خالی کرد به ماجرای شکسته شدن دندان های سید صالح موسوی، روحانی آزاده و همچنین پایداری ها و دعوت به صبر سید آزادگان شهید علی اکبر ابوترابی اشاره و خاطر نشان کرد: شاید نسل دوم و سوم انقلاب از این حقایق و وقایع اطلاع نداشته باشد و نداند که چه اتفاقاتی در دوران اسارت برای آزادگان رخ داده بنابراین ما باید این حقایق را به صورت مناسب و نه فقط از طریق کتاب سازی منتشر کنیم.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه پدران و مادرانی که صبر اسارت و شهادت فرزندان خود را متحمل شده اند واقعا ارزشمند هستند، افزود: به هیچ وجه نمی توان رنج و شکنجه اسارت و شهادت را جبران کرد اما تنها کاری که باید انجام داد زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و مقاومت است.

نمی توانیم در مقابل ایثار آزادگان خدمتی کنیم

امیر سرتیپ نجفی، مسوول سابق تبادل پیکر شهدای آزاده در این همایش با قرائت پیام مقام معظم رهبری به مناسبت تبادل اجساد اسرا، گفت: از ابتدای جنگ تحمیلی دو کمیسیون نگهداری از اسرای عراقی و حمایت از اسرا و مفقودین ایرانی برای پی گیری مسئله اسرا تشکیل شده بود.

مسوول سابق تبادل پیکر شهدای غریب آزاده با اشاره به اینکه کمیسیون حمایت از اسرا و مفقودین ایرانی از سال 1361 با همکاری تمام سازمان های ذی ربط، مسایل مربوط به اسرا را پی گیری کرده است، افزود: در طول سال های پس از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، تعداد 56 هزار و هفتصد و بیست و شش اسیر عراقی آزاد شدند که در مقابل آن، 38 هزار و 993 اسیر ایرانی به میهن عزیزمان بازگشتند.

وی ادامه داد: تعداد 7 هزار و 634 نفر از اسرای عراقی با تلاش مسوولان اردوگاه ها خود را به عنوان پناهنده به سازمان صلیب سرخ معرفی کرده و در ایران ماندند که در مقابل این تعداد، 763 نفر از ایرانیان در بند عراق نیز در این کشور ماندگار شدند.

سرتیپ نجفی با تاکید بر اینکه مهم ترین مساله ای که در سال 61 برای رسیدگی به وضعیت اسرا وجود داشت، تعیین تکلیف و وضعیت آنان بود، اظهار داشت: پی گیری انتقال اجساد اسرایی که در اردوگاه های عراق به شهادت رسیده بودند در چندین مرحله در تهران، بغداد و مرز های مشترک این دو کشور انجام شد که بر اساس توافق انجام شده، در سی ام تیر سال 1381، 570 پیکر شهید غریب آزاده به ایران اسلامی بازگردانده شد.

وی افزود: از این میان 211 پیکر مربوط به نیروهای زمینی، هوایی و دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، 178 پیکر متعلق به نیروهای سپاهی و بسیجی، 18 پیکر مربوط به نیروهای انتظامی، 42 پیکیر از نیروهای مردمی و 121 پیکر نیز از شهدای گمنام بودند؛ همچنین در همین سال پیکر یک هزار و 172 اسیر فوتی عراقی با مراسم خاصی به مقامات این کشور تحویل داده شد.

مسوول سابق تبادل پیکر شهدای غریب آزاده با تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری و اشاره ایشان به سال های مجاهدت خاموش و دوران اسارت آزادگان، گفت: کارهای زیادی مانده که مسوولان باید برای آزادگان و خانواده های آنها انجام دهند که امیدوارم با همت، برنامه ریزی و تلاش مسوولان نظام جمهوری اسلامی ایران این کارها پی گیری شده و حق مطلب ادا شود، هرچند که ما هرچه تلاش کنیم نمی توانیم در مقابل ایثار آزادگان خدمتی کرده باشیم.

این روز، یوم الله است

معصومه آباد، نماینده شورای اسلامی شهر تهران در ادامه کنگره تجلیل از شهدای غریب آزاده، گفت: این مراسم یادآور یکی از شیرین ترین خاطران روزهای انقلاب اسلامی بوده و حقیقتا یوم الله است.

وی ضمن گرامی داشت خاطره آزادی آزادگان در مرداد سال 69، ادامه داد: من که پیشتر آزاد شده بودم، یادم می آید که چگونه مانند کودکی بی اختیار به دنبال ماشین آزادگان از میدان انقلاب تا خیابان حافظ رفتیم. شاید آزادگان معزز خبرنداشته باشند که این سوی شیشه ماشین ها، چه حس و حالی در میان ما بود.

آباد تاکید کرد: امروز، بعد از گذشت سال ها این برنامه در واقع بزرگداشت مقاومت و آزادگی است. به ویژه اینکه ما در شرایط کنونی، بیشتر از هر دوره ای به توسعه و انتقال این فرهنگ به نسل های بعدی نیاز داریم.

این نماینده آزاده با بیان اینکه هیچ کس نمی داند در اسارت چه بر آزادگان ما گذشته و وقتی خبر آزادی آزادگان منتشر شد، تصور من از این اتفاق، یک معجزه الهی بود، خاطر نشان کرد: شهادت هرکدام از شهدای آزاده، برای خودش روایت ها و داستان ها دارد، آنچنان که مقام معظم رهبری بعد از خواندن کتاب “من زنده ام” فرمودند این بخشی از یک داستان بلند است که باید نوشته شود.

آباد افزود: وقتی کتابم را نوشتم، حس کردم دارم آخرین خط از این داستان را می نویسم اما وقتی میل و علاقه مخاطبان را دیدم، فهمیدم که مردم ما هنوز هم تشنه شنیدن هستند. از این رو امیدوارم ما داستان های خود را همچنان نشر دهیم تا فرهنگ مقاومت به نسل های بعدی منتقل شود.

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: