یـا شـهـیـد
گروه اخبار
۲۷ مرداد ۱۳۹۳
793

آيين تجليل از شهيد لشكري و خلبانان آزاده برگزار شد

به مناسبت فرارسيدن بيست و چهارمين سالگرد ورود آزادگان به وطن ، آيين تجليل از شهيد لشكري و خلبانان آزاده هشت سال دفاع مقدس برگزار شد. به گزارش یاشهید، در اين همايش كه عصر شنبه 25 مرداد با حضور فرماندهان نيروي هوايي ، ميهماناني از شهرداري ، شوراي شهر ، بنياد شهيد ، خانواده شهدا […]

به مناسبت فرارسيدن بيست و چهارمين سالگرد ورود آزادگان به وطن ، آيين تجليل از شهيد لشكري و خلبانان آزاده هشت سال دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش یاشهید، در اين همايش كه عصر شنبه 25 مرداد با حضور فرماندهان نيروي هوايي ، ميهماناني از شهرداري ، شوراي شهر ، بنياد شهيد ، خانواده شهدا و صدها تن از خلبانان آزاده و كاركنان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي در مجتمع فرهنگي امام علي (ع) منطقه 22 برگزار شد ، از خانوده شهداي خلبان و آزادگان نيروي هوايي ارتش تجليل به عمل آمد.

حلم و شكيبايي آزادگان الگوي ماست

در اين مراسم حجت الاسلام والمسلمين حميد قربانپور مدير فرهنگي هنري منطقه 22 گفت : حضرت امام حسين (ع) مي فرمايد ” الحلم زينته ” حلم،بردباري ،شكيبايي وصبر زينت است. بايد بدانيم آن حلم و شكيبايي كه زينت من وشما است نتيجه از خودگذشتگي رزمندگان دفاع مقدس است كه امروز در همين همايش سعادت داريم در خدمت آنان باشيم.

رييس فرهنگسراي تهران افزود : الگوهاي ما مشخص وروشن است و آنان ستاره هاي درخشاني هستند.اين سروران الگوهاي ماهستند ، رزمندگان قهرماني كه جانشان را براي اسلام و نجات ميهن فدا كردند وآن هايي هم كه باقي ماندند راه شهدا را ادامه مي دهند. ما ازاين بزرگواران درس اخلاق وايثار مي آموزيم.

چهارمين كشور جهان در عرصه دانش هوا فضا هستيم

در ادامه مراسم اقبال شاكري عضو بسيجي و رزمنده شوراي اسلامي شهر تهران خطاب به خلبانان آزاده و خانواده شهداي حاضر در مراسم گفت : مقام شما آنقدر والا و بالاست كه امثال من و هزار مرتبه بالاتر از من از توصيف آن قاصريم.

شاكري افزود : اما خود آزادگان با قلم و خاطراتشان به خوبي آن حماسه ها را توصيف كرده اند و وقتي كه كتاب هايي هم چون ” پايي كه جا ماند ” سيد ناصر حسيني پور يا ” من زنده ام ” خانم معصومه آباد را مي خوانيم اشك امانمان نمي دهد و اين گونه است كه نماينده صليب سرخ جهاني در مقابل آزادگان ما زانو مي زند و مي گويد تا كنون انسان هايي به بزرگي ايراني ها نديده ام.

وي در ادامه با ذكر خاطراتي در باره جايگاه و نقش تعيين كننده نيروي هوايي در پيروزي انقلاب و دفاع مقدس اظهار داشت: اولين پيوند زيبا با حضرت امام (ره) از سوي نيروي هوايي بود كه پيروزي انقلاب اسلامي را شتاب داد، نفش نيروي هوايي ارتش در دفاع مقدس نقشي استراتژيك بود و امروز نيز چهارمين كشور جهان در عرصه دانش هوا فضا هستيم و توانمندي رزمندگان ديروز و امروز ما به جايي رسيده است كه دوش پرتاب هايمان مقاومت گنبد آهنين اسراييل را مي شكند و از مردم مظلوم غزه دفاع مي كند.

مادران شهدا الگوي همه ما هستند

در ادامه اين مراسم مولايي شهردار منطقه 22 گفت : انقلاب ما بر اساس انديشه هاي والاي ديني شكل گرفت و دفاع مقدس ما در سايه ايثار شهدا و مادران شهدا به پيروزي رسيد. همه مادران مي دانستند وقتي فرزندشان پاي به جبهه مي گذارند سرنوشت او يا شهادت است يا اسارت ، اما با طيب خاطر فرزند دلبند خود را راهي ميدان جنگ مي كردند.

وي افزود : شهيد بابايي ها و شيرودي ها عاشقان عرصه دفاع مقدس بودند و به راستي جز در سايه عشق به اسلام و ميهن چنين حماسه آفريني هايي امكان پذير نبود و امروز بر ما تكليف است كه ادامه دهنده راه آن عزيزان باشيم و فرهنگ شهادت طلبانه آنان را سينه به سينه به نسل هاي آينده منتقل كنيم.

وي در ادامه با ياد آوري خاطرات مرحوم حجت الاسلام والمسلمين ابوترابي سيد آزادگان ايران اسلامي ، گفت : مرحوم ابوترابي در سال هاي اسارت هر جا كه احساس مي كردند رزمندگان اسير ممكن است روحيه خود را باخته باشند به هر نحو ممكن خودشان را مي رسانددند و به آنها روحيه مي دادند و اين نشان از نقش بي بديل روحانيت معزز در انقلاب و دفاع مقدس دارد.

شهردار منطقه 22 افزود : خاطرم هست آزادگان عزيز هنگام بازگشت به ميهن اسلامي آرزو مي كردند كه اي كاش رحلت امام (ره) دروغ باشد و به راستي آن امام عزيز با دل هاي جوانان ما چه كرده بود كه به چنين روح بلندي دست پيدا كرده بودند.

روايت عشق از زبان خلبانان آزاده

در ادامه مراسم امير سرتيپ محمود ضرابي دبير كانون خلبانان نيروي هوايي ارتش ، از خلبانان آزاده حاضر در مراسم دعوت كرد با حضور بر روي سن به ذكر خاطرات و رزم آفريني هاي خود و همرزمانشان در دوران جنگ بپردازند.

سرتيپ دوم جانباز آزاده خلبان آزاده عباس رمضاني كه قهرمان فيلم عقاب ها اثر سينمايي دفاع مقدس براساس شخصيت و نقش او در جنگ هوايي ساخته شده است ، در اين بخش از برنامه در باره حماسه آفريني خلبانان و دوران اسارت به خاطره گويي پرداخت.

در اين بخش هم چنين امير سرلشكر آزاده محمد صديق قادري كه 10 سال در اسارت بوده و بارها توسط پسر عمومي صدام حسين بازجويي شد ، اظهار داشت : من چگونه مي توانم 3650 شب و روز اسارات را 10 دقيقه بيان كنم ، و تنها به اين بسنده مي كنم كه بگويم هميشه بايد ياد و خاطره تمامي شهداي دفاع مقدس به ويژه شهداي نيروي هوايي را گرامي بداريم و هم چنين به روح پاك سردار سرلشگر شهيد آزاده حسين لشكري درود مي فرستم كه شاهد لحظه شهادت او روي پاهايم بودم.

در ادامه اين بخش از برنامه سرتيپ دوم خلبان آزاده محمد رضا صلواتي نيز كه 10 سال در اسارت بود، گفت : خوشبختانه خاطرات آزادگان در كتاب هاي بسياري مستند و منتشر شده و فيلمهاي بسياري در اين باره ساخته شده است كه اين حركت بايد ادامه داشته باشد.

امير چيت فروش : نيروي هوايي در كنار ملت حماسه آفريد

امير خلبان حسين چيت فروش معاون مطالعات و تحقيقات نيروي هوايي ارتش نيز طي سخناني گفت : نيروي هوايي و رزمندگانش تافته اي جدا بافته از ملت حماسه آفرين ايران اسلامي نيست و بدون شك آن مادر 60 ساله اي كه آمد دم پايگاه و گفت كه مي خواهد به جبهه برود نقش مهم تر و تعيين كننده تري از من چيت فروش و هم كيشانم داشته است و يا آن مادري كه در اوايل جنگ سه فرزند تحصيل كرده اش را از سوئد فراخواند و هر سه را به جبهه فرستاد و شهيد شدند اسوه و الگوي واقعي همه ما در دوران دفاع مقدس بوده است.

وي با ذكر خاطره اي از شهيد لشكري اظهار داشت : بازجوي شهيد لشكري در دوران اسارت با افتخار به او گفته بود كه ما در گوش وزير شما ( شهيد تندگويان ) زديم ، 17 سال بعد شهيد لشكري آن چنان سيلي به او ميزند كه پرت مي شود و به او مي گويد اين به جاي آن سيلي كه به وزير ما زدي! آري شهيد لشكري به معناي واقعي كلمه اسطوره همه آزادگان در دوران اسارت بود.

امير خلبان حسين چيت فروش نقش نيروي هوايي را در شكل گيري انقلاب بسيار موثر توصيف كرد و گفت : ديدار همافران با امام (ره) نقطه عطف پيروزي انقلاب اسلامي بود . بعد از انقلاب نيز در ماجراي كردستان 17 شهيد خلبان داديم ، نيروي هوايي جنگ نفت كش ها را به خوبي مديريت و هدايت كرد و در دوران هشت ساله دفاع مقدس نيز نقش اساسي و تعيين كننده داشت كه در تاريخ جنگ هاي هوايي براي هميشه ماندگار شده است.

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: