یـا شـهـیـد
گروه اخبار
۱۵ شهریور ۱۳۹۳
2056

اسناد شهدا ثبت ملي شد

مديركل مركز اسناد بنياد شهيد و امور ايثارگران با اعلام خبر ثبت ملي اسناد شهدا، از آنها به عنوان برگه هاي زرين تاريخي و منشور معنوي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس ياد كرد. به گزارش یاشهید به نقل از ايرنا محبوب شهبازيˈ افزود: گردآوري، ساماندهي و حفظ اسناد فرهنگي شهدا به عنوان بخشي مهم از […]

مديركل مركز اسناد بنياد شهيد و امور ايثارگران با اعلام خبر ثبت ملي اسناد شهدا، از آنها به عنوان برگه هاي زرين تاريخي و منشور معنوي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس ياد كرد.

به گزارش یاشهید به نقل از ايرنا محبوب شهبازيˈ افزود: گردآوري، ساماندهي و حفظ اسناد فرهنگي شهدا به عنوان بخشي مهم از حافظه تاريخي و ميراث ارزشمند معنوي دوران انقلاب و دفاع مقدس و در سطحي بالاتر به عنوان ميراث مشترك بشري شايسته ثبت و ضبط و انتقال به نسل هاي بعد است.

وي اظهار داشت: بنياد شهيد و امور ايثارگران با كمك دست اندر كاران، تعداد هشت و نيم ميليون سند از 270 هزار شهيد و ايثارگر را گرد آوري، مستند و با استفاده از آخرين شيوه هاي علمي تنظيم و توصيف و براي بهره برداري هاي بعدي آماده كرده است.

اين مقام مسئول در بنياد شهيد با بيان اينكه ثبت ملي اسناد شهدا زمينه ساز حمايت و حفاظت بيشتر از آنهاست، ادامه داد: اين اسناد با مشاركت و تلاش مستمر مركز اسناد ايثارگران بنياد شهيد و همكاري سازمان اسناد و كتابخانه ملي، كميته ملي حافظه جهاني و كميسيون ملي يونسكو در ايران به ثبت ملي رسيد.

شهبازي درباره فرايند اين كار تصريح كرد: مركز اسناد در اوايل سال 90 پيشنهاد ثبت ملي اسناد ملي شهدا و ايثارگران را به كميته ملي حافظه جهاني (مستقر در سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران) ارائه كرد.

وي ادامه داد: اين كميته كارگروه سنجش و ارزيابي را مامور بررسي وضعيت اسناد ايثارگران و شهدا كرد و كارگروه تخصصي فرآيند اسنادي بنياد شهيد را بررسي و پايش كرد و سرانجام بدين نتيجه رسيد كه از ميان كل اسناد شهدا و ايثارگران آنها را در دو دفتر براي ثبت پيشنهاد كند.

نامبرده يادآور شد: صحت فرآيندهاي اسنادي بنياد شهيد و صلاحيت اسناد براي ثبت ملي به تاييد كارگروه مزبور رسيد و پس از تاييد آن پيشنهاد ثبت ملي اسناد در سه جلسه كميته ملي مورد بحث و بررسي و در نهايت مورد تاييد اعضاي كميته ملي حافظه جهاني قرار گرفت.

مديركل مركز اسناد بنياد شهيد و امور ايثارگران با بيان اينكه اين اسناد در دو دفتر شهداي انقلاب اسلامي و شهداي دفاع مقدس

به ثبت رسيده ، يكي از فوايد اين كار را بستر سازي براي بهره برداري پژوهشگران و علاقه مندان فرهنگ ايثار و شهادت عنوان كرد.

افزايش آگاهي ملي و جهاني نسبت به وجود و اهميت ميراث معنوي شهدا و مقدمه اي براي ثبت جهاني اين اسناد از ديگر فوايد ثبت ملي اسناد شهداست كه شهبازي به آنها اشاره كرد.

**اسناد شهدا و ايثارگران بخشي از حافظه ملت

شهبازي با بيان اينكه اسناد شهدا و ايثارگران عرصه يك برهه حيات اساسي و طلايي از تاريخ كشور و ملت است، گفت: اين اسناد بخشي از حافظه ملت ايران به شمار مي آيند .

وي اضافه كرد: اين اسناد نه تنها بخشي از حافظه ملي بلكه بخشي از حافظه منطقه اي و حافظه جهاني محسوب مي شوند زيرا رزمندگان و شهداي ما در مقابل همه قدرتمندان جهان ايستادگي كردند.

به گفته شهبازي، پژوهشگران اجتماعي و البته منصف غرب مايل هستند عوامل اجتماعي اين مقاومت را كه تا مرز جان پيش رفت، بررسي كنند آنها با اين كار متوجه خواهند شد كه ملت ما مظلومانه و با دست خالي در جنگ تحميلي و در مقابل قدرت هاي مسلح جانانه مقاومت كرد.

مديركل مركز اسناد بنياد شهيد و امور ايثارگران وقايع و رويدادهاي دفاع مقدس را شايسته ثبت و ضبط دانست و گفت: بازخواني آيندگان از اين اسناد تصويري واقعي از انگيزه ها ، افكار و اهداف شهدا را ترسيم كرده و هدايتگر آيندگان خواهد بود.

وي گرد آوري، محافظت و انتقال اسناد شهدا به عنوان حافظه تاريخي مستند و ميراث معنوي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس را يكي از ماموريت هاي اصلي و ماندگار بنياد شهيد دانست و گفت:

اهميت اسناد شهدا به عنوان حافظه هويت بخش دوران انقلاب و دفاع مقدس واضح و روشن است. اين اسناد به مثابه ميراث و منشور معنوي بجا مانده از شهدا تبيين كننده حقايق تاريخي برهه اي حساس از تاريخ كشور است كه ثبت و ضبط و انتقال آن به آيندگان يك ضرورت است.

وي خاطر نشان كرد: مراسم رونمايي از لوح ثبت ملي اسناد شهدا و تقديم گواهي نامه ثبت ملي آن با همكاري سازمان اسناد و كتابخانه ملي و كميسيون ملي يونسكو با حضور رييس جمهوري برگزار خواهد شد.

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: