یـا شـهـیـد
گروه اخبار
۲۳ شهریور ۱۳۹۳
1907

برنامه‌ها و راهبردهای هفته دفاع مقدس در سال ۹۳ تشریح شد

نشست خبری رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس کشور با حضور سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس امروز یکشنبه 23 شهریور ماه با حضور اهالی رسانه برگزار شد. به گزارش یا شهید ، سردار کارگر در ابتدای سخنان خود در این نشست خبری گفت: رسانه های ما فارغ از […]

نشست خبری رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس کشور با حضور سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس امروز یکشنبه 23 شهریور ماه با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش یا شهید ، سردار کارگر در ابتدای سخنان خود در این نشست خبری گفت: رسانه های ما فارغ از هرگونه جناح سیاسی به مسئله دفاع مقدس اهتمام دارند. دفاع مقدس عامل وحدت بوده و نقطع اتکایی درمورد وحدت همه جناح های سیاسی است لذا من از مطبوعات، خبرگزاریها، سایتها و کسانی که در حوزه دفاع مقدس کار می کنند تشکر می کنم که برای ما رهنمود داشتند و به ما کمک کردند. یکی از کارهای ما این است که مشورت بگیریم از حوزه رسانه ای که موفق بوده است. کار در رسانه ها تخصص می‌خواهد و هرکسی نمی تواند در رسانه ها فعالیت کند.

وی ادامه داد: امسال هفته دفاع مقدس با شعار «ایستادگی دیروز، عزت امروز و تعالی فردا» برگزار می شود. این هفته از روز 31 شهریور ماه این هفته آغاز می شود. افتخار ما دفاع مقدس است، تنها جنگی که در کشورمان صورت گرفت اما حتی یک وجب از خاک هم واگذار نشد. ده‌ها هزار شهید تقدیم اسلام شد. افتخار ما در دنیا دفاع مقدس است که در همه عرصه ها برای ما عزت به همراه داشت. الان در هر زمینه هسته‌ای، نظامی، تجهیزات سلولهای بنیادی و … وارد می شویم روحیه دفاع مقدس و تفکر بسیجی در بین مسئولان ما وجود دارد. کشورهایی که توانستند از این روحیه بهره برداری کنند مثل سوریه، تونس، عراق و… موفق شده اند.

سردار کارگر در ادامه سخنانش تصریح کرد: تذکری که رهبری سال گذشته به ما داد این بود که «شما نباید بگذارید دفاع مقدس به فراموشی سپرده شود، تحریف شده و به انحراف برود». این مورد در اساس‌نامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس هم آمده است.  باید تلاش کنیم تا انحراف و فراموشی در این موضوع راه یابد. اهدافی که درمورد برنامه های هفته دفاع مقدس در نظر گرفتیم نهادینه سازی ارزشهای دفاع مقدس، تبیین درسهای جنگ تحمیلی، تبیین قدردت دفاعی کشور برگرفته از دوران دفاع مقدس در بازدارندگی تهدیدات دشمنان است. راهبردهای ما نیز رهنمودهای امام و رهبری، نقش قومیت ها در ترویج فرهنگ حماسی بود.

وی اظهار داشت: مردم پیروز واقعی دفاع مقدس بودند که با هر مذهب و قشر و سلیقه ای در آن شرکت کردند. نقش نظام فرهنگی کشور و نقش آن در نظام اسلامی نیز در این میان مورد بررسی و پردازش قرار گرفته است. رهبری نیز درخصوص نام گذاری سال، بحث فرهنگ و اقتصاد را مطرح کرده اند. عناصر نام گذاری سال همه اش در دفاع مقدس جای دارد. عزم ملی، جهادی، فرهنگ و… . ترویج و تقویت فضای معنوی جامعه با تاسی از فرهنگ دفاع مقدس، ظرفیت هنر به منظور ایجاد تنوع در برنامه ها نیز از جمله راهبردهای ما بوده است. ما از ظرفیت های هنری طی این سالها استفاده نکردیم خیلی جاها سلیقه ای برخورد کرده ایم. هنر می تواند خیلی از داشته‌های ما را نشان دهد. افراد دیگری که هنر دارند می‌توانند نداشته های خود را در برابر داشته های ما القا کنند اما چون ما از این هنر استفاده نمی‌کنیم نمی توانیم داشته های خود را بروز دهیم.

سردار کارگر در جهت ذکر دیگر راهبردهای برگزاری هفته دفاع مقدس تصریح کرد: استفاده از مراکز علمی نیز مد نظر ما بوده است. دفاع مقدس را باید از کودکستان شروع کنیم تا نهادینه شود. اینکه تازه از دانشگاه بخواهیم شروع کنیم جا نمی افتد. ما به فضای مجازی توجه بسیار داشته ایم پس باید آن را جدی بگیریم، باید از آن به عنوان فرصت نه تهدید استفاده کنیم. نمایشگاه‌های فرهنگی تخصصی، عملیات ثامن الائمه، تجارب اقتصادی دوران دفاع مقدس، برنامه های فرهنگی بومی در شهرستان ها و روستاها، برنامه با رویکرد تشریح نقش اقشار جامعه مانند روحانیت پزشکان مهندسین و…، تحقیق و پژوهش، معرفی و بازنگری عملیات ها با استفاده از برنامه های هنری، اقتدار نیروهای مسلح در رژه، تجلیل از پیشکسوتان، استفاده و توجه خاص به ظرفیت صدا و سیما در انعکاس اخبار و نشر ارزشهای دفاع مقدس از جمله راهبردهای این ایام است.

وی به ذکر تعدادی از برنامه‌های هفته دفاع مقدس پرداخت و گفت: برگزاری رژه نیروهای مسلح در 31 شهریور در تهران و سراسر کشور، توسط ارتش انجام می‌شود. مراسم عطر افشانی و غبارروبی مزار شهدا در اولین پنجشنبه سوم مهر ماه با مسئولیت بنیاد شهید، برنامه ریزی ویژه برای شکست حصر آبادان در پنجم مهرماه، برگزاری سالروز شهادت شهیدان فکوری، فلاحی، نامجو، کلاهدوز در هفتم مهرماه، برگزاری مسابقات فرهنگی هنری ورزشی در رشته های مختلف، برگزاری آئین تجلیل و تکریم از خانواده شهدا جانبازان ایثارگران آزادگان و پیشکسوتان دفاع مقدس، برگزاری نشست های علمی تحلیلی ابعاد دفاع مقدس و برنامه شب شعر و شب خاطره از جمله برنامه های عمومی و مشترک سراسر کشور است.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس افزود: برنامه های گفتمان محور نیز شامل موارد متعددی است که از آن می‌توان نخست به همایش بین المللی مصدومان شیمیایی اشاره کرد که توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس برگزار می‌شود. این همایش قرار بود همزمان با هفته دفاع مقدس باشد اما چون قرار است رئیس جمهور سخنران باشد گفته شد این همایش برای بعد از هفته دفاع مقدس انجام شود. که احتمالا بین دهم تا پانزدهم مهرماه باشد. نشست‌های تخصصی نیز با حضور فرماندهان و کارشناسان در رسانه ملی به همراه نشست سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و نشست های نقد و بررسی آثار ادبی دفاع مقدس نیز برگزار می شود.

وی ادامه داد: همزمان با برپایی نمایشگاه کتاب دفاع مقدس نیز نشست های متعددی در راستای بررسی آثار ادبی این حوزه برگزار می شود. جلسات نقد، نشست های علمی تخصصی، سمینارهای بررسی تبیین نقش زنان در دفاع مقدس، همایش های معنوی پیشکسوتان در دفاع مقدس و… از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده است. پنجمین نمایشگاه ملی دفاع مقدس در پنجم مهرماه توسط سازمان بسیج، جشنواره فیلم مقاومت از سی ام شهریور تا چهارم مهر توسط سازمان بسیج با همکاری سازمان سینمایی کشور و مرکز گسترش سینمایی به صورت ملی بین المللی، همایشی در ششم مهرماه توسط دانشگاه آزاد، آغاز عملیات پروژه های تولیدی دفاع مقدس در حوزه سینما نیز درباره فیلم سینمایی شهید صیاد شیرازی و شهید حسن باقری در هفته دفاع مقدس، افتتاح پروژه تاریخ شفاهی دفاع مقدس، کنگره بزرگداشت فرماندهان دفاع مقدس با عنوان قافله خورشید توسط وزارت دفاع و رونمایی از اسناد دفاعی، گردهمایی فعالان سایبری توسط بسیج صنعت معدن، راهپیمایی خانوادگی با همکاری همه دستگاه‌ها نیز در روز جمعه چهارم مهر ماه، از جمله فعالیت‌های در نظر گرفته شده است که طی هفته دفاع مقدس صورت می‌گیرد.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس عنوان کرد: جشن بزرگ پیروزی همراه با نور افشانی و حضور اقشار شهروندان در باغ موزه، آئین رونمایی از تمبر نقش زنان در دفاع مقدس توسط وزارت ارتباطات، تجدید بیعت با امام راحل، رونمایی از جلد چهارم فرهنگ تئاتر، افتتاح بانک سوژه دفاع مقدس توسط خبرگزاری دفاع مقدس، بزرگداشت سربازان شهید، مراسم تکریم از جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی توسط باغ موزه در تهران، عزیمت کارمندان به مناطق محروم جهت محرومیت زدایی توسط بسیج کارمندی در هفته دفاع مقدس، راه اندازی نسخه عربی وانگلیسی خبرگزاری دفاع مقدس، برگزاری مراسم شب شعر توسط سپاه، برگزاری مراسم مسابقات عکس با فضاسازی مسجد و محلات توسط بسیج محلات، تولید مجموعه سه زبان صحیفه تلفیق این مجموعه و عکسهای دفاع مفدس، سرکشی از خانواده شهدا و جانبازان هفتاد درصد، اعزام یک کاروان از جانبازان و خانواده شهدا به مشهد مقدس، اجرای تئاتر خیابانی دفاع مقدس در تهران و ورامین، رونمایی از چهار عنوان کتاب ترجمه شده نیز از دیگر برنامه‌های ستاد برگزاری است.

وی ادامه داد: تقدیر از خانواده شهدا و جانبازان عشایر و مهاجرین جنگ امسال به صورت ابتکار درمیان فعالیتها قرار گرفته است. نرم افزار جامع شهدا توسط وزارت آموزش پرورش نیز رونمایی می شود. گنجینه شهدا نیز در استانهای مرکزی و ایلام به عنوان یک کارخاص در حال شکل گیری است. زنگ گردامیداشت هفته دفاع مقدس نیز در زمان بازگشایی مدارس توسط آموزش و پرورش صورت خواهد گرفت. از اقدامات دیگر این وزارتخانه معرفی یک شهید فرهنگی در این هفته است. جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز به برپایی گردهمایی سنگرسازان بی سنگر اقدام کرده است. فرماندهان نیز در سراسر کشور در نماز جمعه واقع در هفته دفاع مقدس سخنرانی خواهند کرد.

سردار کارگر با بیان اینکه صدا و سیما نیز در این هفته به عنوان نقش رادیو در دفاع مقدس به برگزاری یک همایش اقدام کرده است، افزود: در چند کشور خارجی نیز نمایشگاه دفاع مقدس برپا میشود. این نمایشگاه در دوازده کشور برقرار خواهد بود. سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز امسال قرار نیست برنامه ای تکراری در خصوص دفاع مقدس پخش کند همه کارها تولیدی  و جدید خواهد بود. دکتر دارابی این نوید را به مجموعه خود ابلاغ کرده است. بیش از 150 برنامه در رادیو و بیش از 100 برنامه در سیما در نظر گرفته شده است همچنین مستندات خوبی در این خصوص تهیه شده است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در پایان سخنانش به ذکر عناوین هفته دفاع مقدس امسال پرداخت که این اسامی به شرح ذیل است:

دوشنبه 31 شهریور: رزمندگان نیروهای مسلح صلابت و اقتدار
سه شنبه اول مهر: سربازان جوانان علم و فناوری
چهارشنبه دوم مهر: دفاع همه جانبه بصیرت مدیریت جهادی
پنجشنبه سوم مهر: شهیدان ایثارگران زنان اسوه های مقاومت و ایثار
جمعه چهارم مهر: ولایت فرهنگ اسلامی، خانواده معنویت و سلامت
شنبه پنجم مهر: نکوداشت فرماندهان و ایثارگران جهادگران پیشکسوتان
یکشنبه ششم مهر: عزت و پایداری وحدت ملی استکبار ستیزی

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: