یـا شـهـیـد
گروه اخبار
۲۹ آبان ۱۳۹۳
1532

شهید «حق گویان» شهید شاخص اصناف در سال 94 معرفی شد

شهید حاج «صادق حق گویان»، پدر سه شهید دفاع مقدس، به عنوان شهید شاخص سال 94 اصناف تعیین شد. به گزارش یا شهید، از سال 89 تاکنون به ترتیب شهیدان عراقی، لاجوردی، امانی، طیب و هاشمی که همگی از تهران هستند به عنوان شهدای شاخص بسیج اصناف معرفی شده بودند. به همین خاطر برایشهادت سال […]

شهید حاج «صادق حق گویان»، پدر سه شهید دفاع مقدس، به عنوان شهید شاخص سال 94 اصناف تعیین شد.

به گزارش یا شهید، از سال 89 تاکنون به ترتیب شهیدان عراقی، لاجوردی، امانی، طیب و هاشمی که همگی از تهران هستند به عنوان شهدای شاخص بسیج اصناف معرفی شده بودند.

به همین خاطر برایشهادت سال آینده تصمیم بر این شد تا شهید شاخص اصناف از شهدای سایر شهرها انتخاب شود به همین  خاطر از استان ها درخواست کردیم شهدای شاخص خود را به ما معرفی کنند تا پس از بررسی یکی از شهدا به عنوان شهید شاخص قشر اصناف برای سال آینده تعیین شود.

از این رو پس از دریافت اسامی و مشخصات شهدای شاخص استان ها، شهید حاج«صادق حق گویان» از همدان به عنوان شهید شاخص سال آینده بسیج اصناف تعیین شد.

این شهید بزرگوار که «قند ریز» ـ قند سازـ بوده، قبل از انقلاب با شهید مدنی در مبارزات علیه رژیم ستم شاهی فعالیت داشته و حتی در مقطعی نیز بواسطه همین فعالیت ها بازداشت می شود.

با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی باز هم دست از حمایت از انقلاب بر نمی دارد و با روانه کردن دو تن از فرزندانش به جبهه های حق علیه باطل آنها را در راه اعتلای اسلام و حفظ و حراست از میهن عزیزمان قربانی می کند تا از ثمره خون این جوانان، نهال انقلاب به درختی تنومند در برابر حوادث روزگار تبدیل شود. البته قبل از انقلاب نیز یکی دیگر از فرزندانش در راه به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی به شهادت رسیده بود.

اما نحوه شهادت این پدر فداکار بدین صورت بود شهید اول خانواده ما، محمدحسن حقگویان است که از جمله جوانان مذهبی و انقلابی شهر دارالمجاهدین بود که در چهارم شهریور ماه 57 چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بعد از افطار عازم مأموریت انهدام ساختمان ساواک همدان می شود.

اما در حین مأموریت از طرف عوامل وقت شهربانی شناسایی و تعقیب می شود که در این هنگام از پشت گلوله ای به ران او اصابت می کند اما به علت ممانعت عوامل شهربانی از کمک کردن رهگذاران به برادرم در حالی که خون ریزی داشت، در حالت تشنگی شهید می شود.

احمد حقگویان شهید دیگر این خانواده است که وی نیز بازاری و از طلاب حوزه علمیه همدان بوده که در عملیات شرق بصره در سال 62 در حالی که بر اثر اصابت خمپاره، تانک شعله ور شده بود، می سوزد و بدین شکل او نیز به مقام رفیع شهادت نائل می آید.

محمدرضا، شهید دیگر این خانواده هم از دانش آموزان بسیجی دبیرستان بود که در عملیات کربلای چهار به برادران شهیدش می پیوندد.

ولی نحوه شهادت پدر خانواده یعنی حاج «صادق حق گویان» به نحوی دیگر رقم خورد به گونه ای که وقتی برای تشکر از حضور بستگان در مراسم شهید «محمدرضا» با اتوبوس عازم قم شده بود در بین راه اتوبوس که در پمپ بنزین توقف کرده بود تا سوخت گیری کند، در اثر بمباران هوایی پمپ بنزین توسط هواپیماهای بعثیان عراقی، اتوبوس آتش می گیرد و حدود 50 نفر از جمله «صادق حق گویان» به شهادت می رسند.

به مناسبت شهادت این پدر فداکار که هم با جان و هم با اموال خود در راه این انقلاب و کشور جهاد کرد، مستندی درباره زندگی این پدر فداکار ساخته شده که علاوه بر این کتابی هم در همین زمینه در حال نگارش است.

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: