یـا شـهـیـد
گروه اخبار
۰۵ بهمن ۱۳۹۳
1677

بازگرداندن پیکر ۴۶ شهید جنگ تحمیلی به کشور

پیکر ۴۶ شهید ایرانی جنگ تحمیلی با حضور نماینده کمیته­ بین­‌المللی صلیب سرخ به کشور بازگردانده شد. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با صدور بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: «این بقایای انسانی در روز 22 ژانویه 2015 (2 بهمن 1393) طی مراسمی در گذرگاه مرزی شلمچه در نزدیکی بصره (عراق)، با شرکت مقامات نظامی و […]

پیکر ۴۶ شهید ایرانی جنگ تحمیلی با حضور نماینده کمیته­ بین­‌المللی صلیب سرخ به کشور بازگردانده شد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با صدور بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: «این بقایای انسانی در روز 22 ژانویه 2015 (2 بهمن 1393) طی مراسمی در گذرگاه مرزی شلمچه در نزدیکی بصره (عراق)، با شرکت مقامات نظامی و غیرنظامی از هر دو کشور و در حضور کارکنان این کمیته، به کشور بازگردانده شدند. از بین بقایای بازگردانده شده طی این مراسم، تیم­‌های پزشکی قانونی تاکنون توانسته‌­اند 46 سرباز ایرانی و 3 تن از پرسنل نظامی عراقی را تعیین هویت کنند و کار برای شناسایی بقیه­ بقایا نیز ادامه دارد.»
به گزارش یاشهید، پاتریک یوسف رئیس نمایندگی کمیته­ بین­‌المللی صلیب سرخ در عراق گفت: «بیش از 25 سال از خاموشی سلاح‌­ها می­‌گذرد، ولی هزاران خانواده در هر دو طرف هنوز نمی­‌دانند چه بر سر عزیزانشان آمده است. بسیار مهم است که خانواده­‌ها از سرنوشت فرزندان مفقود خود مطلع شوند، تا مرهمی بر این زخم داشته باشند.»
کمیته­ بین­‌المللی صلیب سرخ در عراق اکنون در حال ارزیابی نیازهای خانواده­‌های مفقودان عراقی­ است تا پی ببرد چه کمک‌­هایی مورد نیاز است.
اولیویه مارتین، رئیس نمایندگی کمیته­ بین­‌المللی صلیب سرخ در ایران گفت: ما از اقدامات مشترکی که تا به امروز برای بازیابی بقایای انسانی جنگ ایران و عراق انجام شده تقدیر می­‌کنیم، به­ ویژه از مراسم امروز، که نتیجه­ همکاری و عزم راسخ دولت‌­های ایران و عراق است.
بر اساس حقوق بین‌­المللی بشردوستانه، خانواده­‌ها حق دارند که از سرنوشت عزیزان مفقود خود آگاه شوند. در این مورد دو طرف نیز تعهد لازم را برای احترام به این حق از خود نشان داده­‌اند.
براساس این گزارش، تشکیل یک کمیته­ سه­ جانبه در رابطه با کسانی که در جنگ ایران و عراق مفقود شده­‌اند، دولت‌­های ایران، عراق و کمیته­ بین­‌المللی صلیب سرخ را گرد هم آورد.
کمیته­ بین­‌المللی صلیب سرخ به عنوان یک میانجی بی­‌طرف از مشخص شدن سرنوشت مفقودان حمایت کرده است. این حمایت در اشکال مختلف از مشارکت در مراسم تحویل بقایای انسانی و آموزش کارشناسان پزشکی قانونی ایرانی و عراقی، تا تأمین تجهیزات تخصصی برای استفاده در مراحل بازیابی و تعیین هویت انجام شده است.

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: