یـا شـهـیـد
گروه اخبار
۱۳ تیر ۱۳۹۸
900

بزرگداشت شهدای عملیات کربلای یک برگزار شد

عصر امروز پنج شنبه مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهدای عملیات کربلای یک در گلزار شهدای تهران برگزار شد.

به گزارش یاشهید ، عصر امروز پنج شنبه 13 تیرماه مراسم بزرگداشت شهدای عملیات کربلای یک با سخنرانی سردار حاج محمد کوثری و نیز با مداحی حاج امیر عباسی و با حضور یادگارارن هشت سال دفاع مقدس و خانواده های معظم شهدا و ایثارگران در قطعه 29 گلزار شهدای بهشت زهرای تهران برگزار شد.

سردار کوثری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عملیات کربلای یک افزود : شهدا زنده اند و زندگی الهی و ملکوتی دارند و مصون از مرگ هستند.ایشان در ادامه افزود : امیدواریم بتوانیم دین خود را به شهدا ادا کنیم و راه آنان را ادامه دهیم.

وی حیات امروز ما را مدیون شهدا دانست و اضافه کرد: این سخن امام راحل که ما برای یک لحظه از جنگ نادم و پشیمان نیستیم ، مهر صحتی بر همه دفاع مقدس است.

نهم تیر سالروز آغاز در سال 65 است. عملیاتی که منجر به آزادسازی شهر مرزی مهران بنا به تأکید و دستور حضرت امام شد. اما پرداختن به کربلای یک نیازمند رجوع به گذشته‌هایی نه‌چندان دورتر است، همان طور که بسیاری از وقایع جنگ تحمیلی مانند پازلی در کنار هم معنا می‌یابند و تفسیر می‌شوند. ظاهر امر این طور نشان می‌دهد که مقدمات کربلای یک از استراتژی دفاع متحرک عراق نشأت می‌گیرد! به این ترتیب که دشمن بعثی پس از شکست در اولین نبرد فاو، تصمیم گرفت با انجام عملیات محدود و منطقه‌ای، نیروهای ایرانی را در پهنه مرزی درگیر سازد و امکان انجام عملیات بزرگ دیگری چون والفجر8 را برطرف سازد.

نهایتاً کربلای یک در ساعت 22:30 روز 1365/4/9 با رمز «یا ابوالفضل العباس (ع) ادرکنی» آغاز شد و نیروهای خودی در اغلب محورها، خطوط دشمن را شکسته و تا قبل از روشنایی صبح، ضمن انهدام بیش از 10 گردان پیاده عراق موفقیت‌های چشمگیری به دست آوردند. در شب دوم نیز کلیه یگان‌های عمل‌کننده ضمن پیشروی در باقیمانده محدوده مرحله دوم عملیات، تا قبل از روشنایی صبح، خط سراسری – از هرمزآباد تا شیار میگ سوخته – را کاملاً تأمین کرده و مقداری از محدوده مرحله سوم عملیات را نیز تأمین کردند. از آغاز روز دوم، کربلای‌یک در کلیه محورها ادامه یافت و نیروهای رزمنده ضمن به اسارت درآوردن تعدادی از نیروهای دشمن به باغ کشاورزی وارد شدند و سپس حدود ساعت 12 شهر مهران آزاد شد. هرچند دشمن در روزهای بعدی همچنان فشار می‌آورد و عملیات تا 20 تیر با قدرت ادامه یافت. اما نهایتاً پیروزی از آن رزمندگان بود و مهران دیگر آزاد شده بود.

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: