یـا شـهـیـد
گروه اخبار
۱۹ خرداد ۱۳۹۹
2008

کمک “خانه شهید” به خانواده شهدا برای ترمیم مزار فرزندانشان

اکبری گفت: ویترین و سنگ مزار شهدا دو خط قرمزی است که در طرح حفظ و نگهداری قطعا رعایت خواهد شد. ما در پی فرمایش حضرت آقا عمل خواهیم کرد، یعنی اگر حجله شهید دچار شکستگی شیشه شود یا قفلش با مشکل مواجه شود ما آن را به صورت رایگان تعمیر می کنیم .

به گزارش یاشهید ، دهه فجر سال 97 وقتی مقام معظم رهبری در گلزار شهدای بهشت زهرا حضور پیدا کردند طی جملاتی مخالفت خود را صریحا با یکسان سازی مزار شهدا اعلام کردند. ایشان فرمودند: «یکی از کارهای بدی که بعضی از مدیران گلزارهای شهدا انجام میدهند، این کار غلط یکسان‌سازی قبور شهدا است.

این [جا] خوب است؛ همین درست است، بیایند صاحبان این شهدا، پدرانشان، مادرانشان، فرزندانشان، همسرانشان، علامتی داشته باشند، عکسی داشته باشند، این خوب است.

این شکل، شکل طبیعی است. هیچ لزومی ندارد که ما این [علامت‌ها] را صاف کنیم، به خیال اینکه میخواهیم زیباسازی کنیم. زیبایی هر جایی و هر چیزی به حَسَب خودش است؛ زیبایی انسان، زیبایی باغ، ‌ زیبایی قبرستان، زیبایی هر چیزی را باید به حَسَب خودش محاسبه کنیم.»

این بیانات ایشان جلوی یک حرکت اشتباه که از جانب برخی مسئولین به بهانه زیبا سازی قبور شهدا آغاز شده بود را گرفت. البته متاسفانه تعدادی از قبور شهدا شامل این طرح غیرفرهنگی شد. طرحی که قرار بود بعد از اجرای آن یک گلزار شهدای بی روح و بی هویت را پیش چشم آیندگان قرار دهد و همه کسانی که سالهای جنگ را درک نکرده بودند با حضور در این مزارها برایشان فرقی نکند در کنار اموات هستند یا شهدا.

خانواده شهدا نیز یکی دیگر از مخالفان جدی این موضوع بودند. علی الخصوص مادرانی که همه این سالها با عشق حجله های فرزندانشان را تزیین می کردند و یادگاری آنها را کنار عکس هایشان می گذاشتند. حجله هایی که از جلوی هر کدامشان رد می شوی حال و هوای خاص خودشان را دارند و می توانند چند لحظه ای مخاطب را مقابل خود به دنیای دیگری ببرند.

اما آنچه مد نظر مقام معظم رهبری و خانواده شهدا بود انجام طرح حفظ و نگهداری گلزارها بود. به این مفهوم که هویت اصلی این مکان های فرهنگی حفظ شود اما در کنارش اقداماتی در راستای حفظ و نگهداری آنها انجام شود.

خانه شهید گلزار شهدای بهشت زهرا طرح حفظ و نگهداری را حدود دوسال است آغاز کرده و در این طرح سعی دارد علاوه بر حفظ هویت رفت و آمد بین قبور را تسهیل کند خصوصا برای پدران و مادران شهدایی که حالا به علت کهولت سن بعضا نمی توانند به راحتی بر سر مزار عزیزشان حاضر شوند.

اکبری رییس خانه شهید گلزار شهدای بهشت زهرای تهران گفت: رویکرد ما ابدا تغییر سنگ مزار شهدا نیست. تنها در مواردی چنین اقدامی صورت گرفته که خانواده شهید چنین تصمیمی گرفتند و ما اطاعت امر کردیم.

اکبری افزود: اما در قطعات دیگر ما بحث شهدای تک مزاری را داریم که حول و حوش22 بهمن 57 به شهادت رسیدند مثل 33، 15، 17، 18. چون سالها از شهادتشان نی گذرد و حدود 40 سال از عمر قطعه می گذرد ما باز هم با رضایت خانواده شهید مزار را احیا می کنیم. که این هم در صورتی است که اگر سنگ قابل مرمت باشد مرمت می کنیم اگر نه سنگ جدید با همان متن و شمایل سنگ قبلی کار گذاشته می شود آن هم کاملا رایگان.

وی با بیان اینکه ویترین و سنگ مزار شهدا دو خط قرمزی است که در طرح حفظ و نگهداری قطعا رعایت خواهد شد، ادامه داد: ما در پی فرمایش حضرت آقا عمل خواهیم کرد، یعنی اگر حجله شهید دچار شکستگی شیشه شود یا قفلش با مشکل مواجه شود ما آن را به صورت رایگان تعمیر می کنیم. یا مثلا اطراف مزار، جدای از سنگ نیاز به مرمت دارد آن هم ما انجام خواهیم داد.

رییس خانه شهید اظهار داشت: چنانچه خانواده درجه یک شهدا برای تعمیر مزار یا حجله شهیدشان به کمک نیاز دارند می توانند حتی غیر حضوری با شماره تلفن 55202364 تماس بگیرند، ما و همکارانمان در خدمت این عزیزان خواهیم بود.

 

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: