یـا شـهـیـد
۱۹ مرداد ۱۳۹۹
2035

ادای احترام جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش ‌به سیدالاسرا سردار شهید حسین لشکری

امیر سرتیپ واحدی، سرلشکر شهید حسین لشگری را یکی از مصادیق گنج جنگ و الگوی استقامت و توکل و مومنانه عنوان کرد.

به گزارش یاشهید ، امیر سرتیپ خلبان «حمید واحدی» جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش در سالروز شهادت سرلشکر شهید «حسین لشگری» پس از نثار گل و ادای احترام به مزار مطهر این شهید عزیز اظهار داشت: یکی از مصادیق گنج جنگ، صبر و ایستادگی آزادگان و خانواده‌های شریف ایشان است که می‌تواند برای ما در شرایط تحریم و تهدید، درس‌آموز و الگو باشد.

امیر واحدی با اشاره به قریب ۱۸ سال اسارت شهید لشگری، او را تربیت‌یافته‌ی مکتبی دانست که علمدارش در شب عاشورا دست رد به امان‌نامه‌ها زد و تهدید و تطمیع، او را از خیمه‌ ولایت جدا نکرد.

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به اینکه به دلیل فراگیری کرونا و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز شهادت سیدالاسرای کشورمان فراهم نشد، عنوان کرد: امروز برای تجدید میثاق با آرمان‌های آن شهید عزیز به اتفاق تعداد محدودی از همرزمان در قطعه ۵۰ بهشت زهرا (س) تهران حضور یافتیم و به مقام شامخ ایشان ادای احترام کردیم که امیدواریم مورد قبول واقع شود.

خلبان آزاده حسین لشکری، ملقب به سیدالاسراء ایران، در سال ۱۳۳۱ در روستای ضیاء آباد شهرستان قزوین به دنیا آمد.

وی دوره تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش به پایان رساند و برای ادامه تحصیل به قزوین رفت. در سال 1350 پس از اخذ دیپلم برای انجام خدمت سربازی به لشکر 77 خراسان اعزام شد.

حسین لشکری با آغاز جنگ تحمیلی به خیل مدافعان کشور پیوست و پس از انجام 12 ماموریت هواپیمای وی مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت و مجبور به ترک هواپیما شد که نهایتاً در خاک دشمن به اسارت نیروی بعث عراق درآمد.

این شهید بزرگوار سه ماه اول دوران اسارت در سلول انفرادی بود و پس از آن در مدت 8 سال با حدود 60 نفر دیگر از همرزمان در یک سالن عمومی و دور از چشم صلیب سرخ جهانی نگهداری شد.

پس از پذیرش قطعنامه وی را از سایر دوستان جدا نمودند و قسمت دوم دوران اسارت 16 سال به طول انجامید.

امیر سرتیپ خلبان حسین لشکری پس از 16 سال اسارت به نیروهای صلیب سرخ معرفی شد و دو سال بعد در روز هفدهم فروردین سال 1377 به ایران بازگشت.

امیر سرلشکر خلبان لشکری جانباز 70 درصد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که با تحمل 18 سال اسارت دشمن بعثی و مقاومت جانانه در برابر تهدید و تطمیع و شانتاژ رژیم بعث عراق، پیروزمندانه به میهن اسلامی بازگشته بود، در بدو ورود در دیدار صمیمانه با فرماندهی معظم کل قوا ضمن تجدید بیعت با معظم له مفتخر به لقب سید الاسرای ایران از سوی رهبر معظم انقلاب گردید.

این خلبان سرافراز سرانجام در روز نوزدهم مرداد سال 1388 بر اثر عارضه‌های ناشی از دوران اسارت در سال‌های جنگ تحمیلی به شهادت رسید.

و پیکر مطهرش در قطعه 50 گلزار شهدای بهشت زهرای تهران آرمیده است.

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: