یـا شـهـیـد
۲۶ فروردین ۱۴۰۱
668

با حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ

مراسم بزرگداشت شهدای عملیات والفجر یک در گلزار شهدای بهشت زهرای تهران برگزار شد

مراسم بزرگداشت شهدای عملیات والفجر یک با حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ در گلزار شهدای بهشت زهرای تهران برگزار شد

به گزارش یاشهید ، مراسم بزرگداشت سردار شهید رضا چراغی فرمانده لشکر 27 حضرت محمد رسول الله (ص) و شهدای عملیات والفجر یک با حضور اصحاب کریمی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ و سردار محمداسماعیل کوثری جانشین قرارگاه ثارالله تهران در گلزار شهدای بهشت زهرای تهران برگزار شد.
این گزارش حاکیست : در این مراسم سردار کوثری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا بیان نمود : تمامی شهدا و رزمندگان عاشقانه به‌سوی نبرد با نیروهایی که همه باهم دست به یکی کرده بودند، رفتند.
ایشان در ادامه افزود : دليل بيان ياد و خاطره شهدا آن است كه ما بدانيم اگر امروز ايران اسلامي سربلند است، به بركت خون شهداست.
سه ماه پس از انجام عملیات والفجر مقدماتی، عملیات والفجر ۱ در منطقه شمال غربی فکه تا بلندی‌های حمرین طرح ریزی شد.

در ساعت 22 و 10 دقیقه 20 فروردین ماه 1362 با رمز یا الله – یا الله – یا الله حمله یگان های سپاه و ارتش به فرماندهی سرهنگ علی صیاد شیرازی (فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش) آغاز شد.
از زمان عملیات ثامن الائمه که به شکست حصر آبادان انجامید، تا آغاز عملیات والفجر یک همواره برای در هم کوبیدن خط دشمن و گرفتن فرصت عکس العمل از آنها از تاریکی شب و ساعات استراحت نیروهای آنان بهره گرفته می شد، اما در این عملیات روش هجوم در پوشش آتش تهیه برای در هم کوبیدن دشمن برگزیده شد.
بر این اساس عملیات با اجرای آتش انبوه توپخانه شروع شد. 60 هزار گلوله توپ بر مواضع عراقیها فرو ریخت و این تا آن زمان بی سابقه بود. البته شمن نیز با 100 گلوله به استقبال توپهای ایرانی آمد.

موقعیت منطقه عملیاتی والفجر بیشتر تپه ماهور (تپه های کوتاه) بوده و بلندی‌های مهم آن از 180 متر تجاوز نمی‌کند و در منطقه جنوب شرقی کوه های حمرین قرار دارد.
قرارگاه خاتم الانبیاء عملیات را از دو محور شمالی و جنوبی به فرماندهی قرارگاه کربلا در جناح راست و قرارگاه نجف در جناح چپ پیش می‌برد. در این عملیات 8 لشکر از سپاه پاسداران و 2 لشکر، 3 تیپ و یک گردان از نیروی زمینی ارتش ایران و به عبارت دیگر 30 گردان از ارتش و 80 گردان از سپاه مشارکت داشتند . هر دو جناح کار پیشروی را تا سحر گاه فردا و تا اعلام دستور توقف به خوبی انجام دادند.

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: