یـا شـهـیـد
۰۴ مهر ۱۴۰۱
263

دوازدهمین زنگ دانش‌آموز شهید نواخته شد

دوازدهمین زنگ دانش‌آموز شهید (دانش‌آموزان دیروز، آموزگاران فردا) همزمان با آغاز فصل بازگشایی مدارس با حضور شهردار تهران و وزیر آموزش و پرورش در گلزار شهدای بهشت‌ حضرت زهرا (س) برگزار شد.

به گزارش یاشهید ، مراسم دوازدهمین زنگ دانش‌آموز شهید (دانش‌آموزان دیروز، آموزگاران فردا) صبح روز جمعه، یکم مهر ۱۴۰۱، همزمان با آغاز فصل بازگشایی مدارس با حضور اصحاب کریمی مدیرکل بنیاد شهید و امورایثارگران تهران بزرگ، علیرضا زاکانی شهردار تهران، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، محمد جواد تاجیک مدیرعامل سازمان بهشت حضرت زهرا(س)، تورج فرهادی سرپرست شهرداری منطقه ۱۹ و جمعی از دانش آموزان و خانواده های شهدا در گلزار شهدای تهران برگزار شد.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در این مراسم با اشاره به اینکه باید از شهردار تهران تشکر کنیم که در ایام اربعین، شهرداری را به یک نهضت فرهنگی تبدیل کرد، اظهار کرد: امیدواریم با برگزاری این مراسم نمادین، همواره خود را مدیون شهدا بدانیم و در راه شهدا حرکت کنیم و در روز قیامت پاسخی برای آنها داشته باشیم، آنها که امنیت، عزت، شرف، حکمت و مصلحت را برای ما به ارمغان آوردند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان سهم زیادی در میان شهدای ما داشتند، افزود: این شهدا حتی به سن سربازی نیز نرسیده بودند و با علم و عملی که داشتند وارد میدان شدند؛ ۳۶ هزار شهید دانش آموز همچون حسین فهمیده و قریب به ۵ هزار معلم شهید همچون شهید هادی تقدیم شدند که باید راه آنها را ادامه دهیم و این حرکت نباید متوقف شود.

وی عنوان کرد: اینکه دانش آموزان ما امسال در المپیاد جهانی ۲۰ مدال طلا کسب کردند و در آخرین المپیاد نجوم و اختر و فیزیک ۹ طلا و یک نقره کسب کردند نشان می دهد که این دانش آموزان از نوجوانی به عنوان یک عنصر موثر برای ساختن تمدن اسلامی قدم بر می دارند.

نوری با بیان اینکه امیدواریم در راه شهدا باشیم و شهدا الگوی نظام آموزش ما در عمل و اجرا باشند، یادآور شد: هدف ما این است که مردمی سازی را به معنای واقعی در آموزش و پرورش عملی کنیم و مردم را در سیاست گذاری، برنامه‌ریزی، اجرا، نظارت و ارزشیابی دخیل کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: شهردار تهران برای کمک به بحث سرویس دانش آموزان و مسکن معلمان اعلام آمادگی کرد و این اقدامات به امید خدا عملی خواهد شد.

زاکانی :  اگر شهدا نبودند، کشور بارها تجزیه شده بود

زاکانی در آیین نواخته شدن زنگ دانش آموز شهید، ضمن تسلیت شهادت امام حسن مجتبی(ع)، رحلت رسول اکرم(ص) و شهادت امام رضا(ع) اظهار کرد: بسیار خشنودم که زنگ دانش آموز را معطوف به آغاز سال تحصیلی و با یاد و نام شهدا در این خطه نورانی از جهان به صدا در می آوریم.

شهردار تهران گفت: اگر شهدا نبودند، هر یک از فراز و نشیب‌های انقلاب کافی بود تا کشور تجزیه شود؛ اگر شهدا نبودند، در دفاع مقدس نامی از انقلاب و ایران باقی نمی‌ماند و در فتنه‌های مختلف امکان عبور انقلاب از آن فتنه‌ها وجود نداشت.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما را در ابعاد مختلف بزرگ کرد و به ما هویت داد، افزود: یکی از ابعاد آن این بود که دانش آموزان ما مرد شدند؛ زمانی که انقلاب به پیروزی رسید بخشی از این پیروزی معطوف به حضور دانش‌آموزان در تظاهرات و عرصه های مختلف بود؛ در هر مقطعی که انقلاب از ما کاری می خواست دانش آموزان و معلمان ما پیشتاز بودند، ضمن اینکه در دفاع مقدس نیز همین گونه بود.

تقدیم بیش از ۳۶ هزار شهید دانش آموز و هزاران جانباز و آزاده در طول دوران جنگ تحمیلی تنها بخشی از افتخار آفرینی نوجوانان در برگ های زرین تاریخ انقلاب اسلامی است.

گفتنی است؛ در طول هشت سال دفاع مقدس (۵۹ تا ۶۷) بیش از ۵۵۰ هزار دانش آموز بسیجی برای مبارزه با دشمنان در جبهه ها حضور یافتند و به همراه سایر رزمندگان اسلام موفق به بیرون راندن متجاوزین از سرزمین های ایران اسلامی شدند. اهمیت این پیروزی زمانی مشخص می شود که عراق در ابتدای جنگ بخشی از خاک کشور ما را اشغال کرده بود و در طول هشت سال جنگ نیز از پشتیبانی های نظامی، مالی و اطلاعاتی اکثر کشورهای جهان نظیر آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی برخوردار بود. این جنگ در حالی با پیروزی رزمندگان به پایان رسید که حتی یک وجب از خاک ایران در دست دشمنان باقی نماند.

در طول بیش از ۲۰۰ سال قبل از انقلاب اسلامی هر زمان که ایران درگیر جنگی با بیگانگان شده بود در پایان جنگ بخشی از خاک ایران از کشور جدا شده بود و به گواهی تاریخ، نقشه ایران پس از هر جنگ کوچکتر از نقشه قبل از آن شده بود.

در دوران معاصر برای اولین بار این افتخار نصیب ایرانیان شد که سرزمین ایران با رشادتهای دلاور مردان مسلمان، از گزند تجاوز بیگانگان مصون بماند که بخش مهمی از این افتخار مرهون مجاهدت و تلاش دانش آموزان رزمنده است که در این راه بیش از ۳۶۰۰۰ نفر از آنان به شهادت رسیدند.

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: