یـا شـهـیـد
۰۷ خرداد ۱۴۰۲
286

کتاب “یاران دبیرستان” رونمایی شد/ مستند شهدای دبیرستان سپاه ساخته می‌شود

مراسم رونمایی از کتاب “یاران دبیرستان” برگزار شد. داود عطایی نویسنده این اثر از پیگیری برای ساخت مستندی از سو‌ژه‌های این کتاب خبر داد.

به گزارش یاشهید ، آیین رونمایی از کتاب “یاران دبیرستان” و خاطرات 100 شهید دبیرستان سپاه در سالن ندبه بهشت زهرا برگزار شد. در این مراسم جمعی از خانواده‌های معزز شهدا و همرزمان آنان حضور داشتند.
کتاب «یاران دبیرستان» مجموعه خاطراتی از شهدای دبیرستان سپاه تهران معروف به «مکتب امام صادق» است که به نویسندگی داود عطائی کچویی و علیرضا اشتری توسط نشر مرز و بوم روانه کتابفروشی‌ها شده است. این کتاب عرض ارادتی به 101 شهید دبیرستان سپاه است. دبیرستانی که روزگاری در محل لانه جاسوسی سابق آمریکا آغاز به کار کرد.
این کتاب، مجموعه‌ای منتخب از خاطراتی از حدود 400 دانش‌آموز باقی مانده از آن دوران طلایی است. همچنین خانواده‌‌های معزز شهدا، همرزمان آنان و جمعی از بچه محل‌های شهدای دبیرستان سپاه تهران خاطراتی را نقل کرده‌اند.

در بخشی از مقدمه کتاب یاران دبیرستان آمده است: «شاید آدم‌هایی که از تقاطع خیابان طالقانی و مفتح و از مقابل سفارت سابق آمریکا – لانه جاسوسی- عبور می‌کنند بی خبر باشند که در روزگاری نه چندان دور تابلوی «مکتب الصادق» یا دبیرستان سپاه تهران بر فراز یکی از درهای جنوبی محوطه سفارت خودنمایی می‌کرد؛ دبیرستانی که تاریخچه‌ای دارد در خور تأمل و ستایش. دبیرستانی که با حوادث انقلاب و جنگ عجین شد و نامش در پربارترین صفحات تاریخ این مرز و بوم جاودان ماند.»
داود عطایی نویسنده کتاب در این مراسم رونمایی گفت: خوشحالم که 6 سال تلاش گروهی به ثمر نشست و زحمات بیش از 40-50 نفر از دوستان برای آماده سازی این کتاب منجر به نتیجه بسیار خوبی شد. باید اشاره کنم که همرزمان و دوستان این شهدا زحمات زیادی کشیدند. خاطرم هست در مقطعی که کتاب را می‌نوشتیم و نیاز به اطلاعات بیشتری داشتیم با زحمات همین دوستان به اسناد مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس دسترسی پیدا کردیم و قدم خوبی برای نوشتن این کتاب برداشته شد.
وی اضافه کرد: از همان ابتدا می‌خواستیم کتاب جامعی درباره شهدای دبیرستان سپاه نوشته شود و همه خاطرات در آن بیاید. در حقیقت نمی‌خواستیم روایتی مختصر داشته باشد. امروز کتاب “یاران دبیرستان” در 880 صفحه به همراه آلبوم عکس‌ها منتشر شده است.
این نویسنده با اشاره به ساخت مستندی درباره شهدای دبیرستان سپاه گفت: امیدوارم با زحمات دوستان بتوانیم مستند شهدای مکتب را پیگیری کنیم و اثری تصویری در این زمینه ساخته شود. شاید این مستند در ابتدا دو قسمتی باشد اما اگر بتوانیم قسمت‌های بعدی آن را نیز خواهیم ساخت.
عطایی با اشاره به چاپ کتاب یاران دبیرستان و سختی‌‌های آن گفت: وقتی نوشتن کتاب تمام شد و می‌خواستیم آن را به چاپ برسانیم، درگیر مشکلاتی شدیم. از آنجا که حجم کتاب زیاد بود و قیمت کاغذ هم بالاست، خیلی از ناشران تمایلی به چاپ این کتاب نداشتند، اما در نهایت به نتیجه خوبی رسیدیم. علاوه براین، در همین زمان که مشغول تحقیق و پژوهش بودیم، بسیاری از والدین شهدا به رحمت خدا رفتند و از نعمت وجودی آنان و خاطراتشان محروم شدیم. این موضوع نیز کار ما را سخت‌تر کرد.
در بخش دیگری از این مراسم، با حضور خادمان حرم علی بن موسی‌الرضا علیه السلام پرچم مطهر رضوی در بین حاضران چرخانده شد. یکی از خادمانی که در این جلسه حضور داشت در سخنانی کوتاه گفت: همه شهدای ما مهر تأیید شهادت خود را از امام زمان و ائمه معصومین گرفته‌اند. حاج قاسم و شهید طهرانی‌مقدم هم این چنین بودند.

وی اضافه کرد: آقای رئیسی از خاطراتشان در دورانی که تولیت آستان قدس رضوی را برعهده داشتند، خاطره‌ای از حضور شهید سلیمانی در ضریح مطهر امام رضا تعریف می‌کردند. ایشان می‌گفت زمانی که حاج قاسم برای زیارت آمده بود، در ابتدا دم درب ضریح ایستاده بود و دعا می‌کرد. سپس داخل شد و همان نماز 2 رکعتی مشهور را که بارها در تصاویر ایشان دیده‌اید، خواند. فکر می‌کنم همان جا بود که ایشان مهر تأیید شهادتش را از امام رضا علیه السلام گرفت.
تقدیر از خانواده‌های شهدای دبیرستان سپاه و رونمایی از کتاب “یاران دبیرستان” بخش‌های دیگر این مراسم بود.

ماجرای دبیرستان “مکتب الصادق” چیست؟
در سال 1361 مسئولین فرهنگی و عقیدتی سپاه تصمیم می‌گیرند در محل لانه جاسوسی سابق آمریکا دبیرستانی آغاز به کار کند که وظیفه آموزش و به خصوص تربیت فرماندهان آینده سپاه را به عهده بگیرد. این دبیرستان در 3 رشته معارف اسلامی، ریاضی فیزیک و تجربی آغاز به کار کرد و در هر دوره بین 120 تا 130 دانش آموز انتخاب گزینش و بعد از آموزش‌های نظامی وارد کلاس‌های آموزشی درسی می‌شدند. دبیرستانی که مأمن صدها دانش‌آموز رزمنده و بیش از یکصد شهید سرافراز شد.
رویای بسیاری از دانش آموزان این دبیرستان، رسیدن به جبهه‌های جنگ، حضور در دفاع مقدس و جنگ با سربازان بعثی عراق بود بسیاری از افرادی که وارد دبیرستان می‌شدند درسخوان بودند و آزمون ورودی سختی داده بودند اما هدف نخست‌شان حضور در جبهه‌ها بود. اوج حضور حماسی آنان در عملیات کربلای 5 بود که با اعزام بیش از 200 رزمنده در سه مرحله عملیات، صحنه اعجاب‌انگیزی را رقم زدند و از 30 نفر از آنان آسمانی شدند‌. در سال 1367  و پس از عملیاتی که عراق موفق شد جزیره فاو را پس بگیرد، تاریخ دوباره تکرار شد؛ اعزام 200 دانش‌آموز و مربی بیش از 30 شهید در تاریخ دفاع مقدس را از این مدرسه تقدیم انقلاب اسلامی کرد.
البته دفاع مقدس پایان قصه شهدای دبیرستان سپاه تهران نبود،‌ چرا که در جریان دفاع از حرم آل الله، جمعی از فارغ التحصیلان این دبیرستان که در اواسط دهه 80 تعطیل شده بود، خود را به قافله شهدا رساندند.

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: