یـا شـهـیـد
گروه اخبار
۰۲ اسفند ۱۳۹۶
1024

بزرگداشت شهید دانش‌پژوه و شهدای عملیات والفجر۸ همزمان با دعای پرفیض ندبه

مراسم بزرگداشت یاد و خاطره سردار شهید محمدرضا دانش‌پژوه و شهدای عملیات والفجر۸ با حضور خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران برگزار می‌شود.

به گزارش یاشهید ،مراسم بزرگداشت یاد و خاطره سردار شهید محمدرضا دانش‌پژوه و شهدای عملیات والفجر8 با حضور خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران برگزار می‌شود.

مراسم پرفیض دعای ندبه صبح روز جمعه 4 اسفند ماه به مناسبت فرا رسیدن سالگرد شهادت شهید محمدرضا دانش پژوه و شهدای عملیات والفجر هشت ساعت 7/30 صبح توسط حاج سیداصغر افشاری و با حضور خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران در مهدیه شهدای بهشت زهرای تهران برگزار می‌شود.

دستور انجام عملیات والفجر 8 (معروف به نبرد فاو)، در ساعت 22:10 تاریخ 20 بهمن‌ ماه سال 64 و پس از تکمیل طرح مانور و هماهنگی لازم برای تأمین پشتیبانی‌های مورد نظر و سازماندهی قرارگاه‌ها و یگان‌ها، توسط فرمانده کل سپاه با قرائت رمز عملیات به این شرح صادر شد:

«بسم الله ارحمن الرحیم. لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم. قاتلو هم حتی لا تکون فتنه. یا فاطمةالزهرا، یا فاطمةالزهرا، یا فاطمةالزهرا».

در جریان این عملیات یگان‌های نیروی زمینی سپاه با پشتیبانی آتش طرح ریزی شده، تهاجم خود را در محورهای مورد نظر آغاز و مبادرت به شکستن خط کردند؛ گسترش وضعیت و تأمین هدف‌های عملیات در همان شب اول چنان غیر منتظره بود که نیروهای پشتیبان که می بایستی برای تأمین مراحل بعدی عملیات در صبح یا شب دوم عملیات به کار گرفته می شدند، در ساعت 12 همان شب وارد منطقه شدند.

پس از پاکسازی خط اول، در ادامه کار دو مساله عمده در پیش روی رزمندگان قرار داشت: یکی دور زدن و محاصره شهر و حضور در محور ساحلی واقع در جناح شمالی. حضور در محوریادشده، نقش موثری را در مقابله با پاتک های دشمن و نیز تثبیت و تامین سرپل اولیه داشت لذا دو لشکر پرتوان وقدرتمند سپاه که ماموریت دستیابی به اهداف فوق را داشتند، به منظور پاکسازی والحاق خط اول، تلاش خود را شروع کردند. بدین ترتیب قبل از روشن شدن آزمایش‌های مربوط به هوا و پس از درهم شکستن مقاومت های ضعیف دشمن، یگان مامور جهت تصرف شهر فاو، ابتدا با حضور در مدخل ورودی شهر، به محاصره آن پرداخت.

در جنوب شهر فاو نیز یکی دیگر از یگان ها با طی نمودن مسافت زیادی در عمق، به صورتی باورنکردنی خود را به خور عبدالله رساند و شهر فاو از شمال و جنوب به محاصره درآمد.

پاکسازی جنوب شهر فاو و باقی مانده نیروهای پراکنده و غیر منسجم دشمن، که در منطقه به صورت سرگردان حضور داشتند دنبال می‌شد. با حضور پرقدرت نیروها پس از محاصره شهر فاو در محور ساحلی و نیز دستیابی به خور عبدالله در جنوب فاو، پاکسازی عناصر باقی مانده دشمن در رأس البیشه آغاز شد. در نتیجه یگان مامور به تصرف شهر فاو، پس از رفع موانع موجود و مقابله با مقاومت‌های پراکنده دشمن، توانست با انهدام مقر تیپ 111 و به اسارت گرفتن فرمانده آن، شهر فاو را به صورت کامل پاکسازی کند. در نتیجه تا پایان روز اول، رزمندگان اسلام موفق به تصرف شهر فاو و پاکسازی کامل منطقه و حضور در شمال فاو(محور ساحلی) شدند و بدین ترتیب مراحل اول و عملیات انجام پذیرفت.

دشمن در شرایطی که جمهوری اسلامی را فاقد توانایی و قابلیت اجرای عملیات عبور از رودخانه ارزیابی می کرد، پس از مواجهه با حضور قدرتمندانه نیروهای اسلام در شهر فاو و بعد از گذشت سه روز از شروع عملیات، به تدریج نسبت به ابعاد عملیات فاو هوشیار شده و لشکر گارد را وارد منطقه کرد. شتاب زدگی و عدم توجیه کامل نسبت به منطقه، موجب گردید که نیروهای لشکر گارد سوار برخودرو و در حال حرکت به سمت منطقه درگیری، در محاصره نیروهای خودی افتاده و به هلاکت برسند. از این زمان بود که نبرد سنگین به مدت 75 روز ادامه پیدا کرد.

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: