یـا شـهـیـد
۰۹ بهمن ۱۴۰۱
310

مراسم گرامیداشت شهدای صنعت حمل و نقل ریلی برگزار شد

مراسم گرامیداشت سردار رشید اسلام علیرضا نوری و شهدای صنعت حمل و نقل ریلی صبح امروز یکشنبه 9 بهمن ماه در مهدیه شهدای بهشت زهرای تهران برگزار شد.

به گزارش یاشهید ، «اسماعیل کوثری» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و جانشین سابق قرارگاه ثارالله (ع) صبح امروزدر آئین گرامی‌داشت ۲۴۸ شهید صنعت حمل و نقل ریلی کشور که با حضور سردار «حسن حسن زاده» فرمانده سپاه تهران بزرگ و مسئولان راه آهن در سالن ندبه بهشت زهرا (س) برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن دهه فجر اظهار داشت: مسئولان حمل و نقل ریلی در دوران دفاع مقدس برای ریل گذاری، پل سازی و همچنین در اختیار گذاشتن امکانات راه آهن مثل لودر و بولدوزر، پای کار بودند و همه این ماشین آلات در اختیار جنگ و رزمندگان قرار داشت.
سردار کوثری افزود: شهید نوری فرمانده‌ای مقتدری بود که بسیج راه آهن را ایجاد کرد و در جنگ با بسیاری از دوستان و همرزمانش از راه آهن به سوسنگرد آمدند و در لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) در کنار سردار حاجی پور در جبهه‌ها حضور داشتند.
به گفته کوثری، این شهید ابتدا از ناحیه دست جانباز شد، اما باز هم طاقت نیاورد و در عملیات خیبر لشکر را فرماندهی کرد؛ صبوری و اخلاق حسنه شهید نوری زبانزد خاص و عام بود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فرماندهی پایگاه ابوذر در اختیار این شهید قرار داشت و با اینکه جانبار بود به جبهه رفت؛ ما نیز دیدیم که باید از توانمندی این عزیز در لشکر استفاده شود و شهید نوری به عنوان جانشین لشکر ۲۷ انتخاب شد و در نهایت به شهادت رسید.
سردار کوثری سپس به ذکر خاطره‌ای از این شهید پرداخت و گفت: در فاو، بسیجیان و سپاهیان ما موفق عملکرد کردند و عراقی‌ها مهران را گرفتند تا این عملیات را کم اثر کنند و شهید نوری در این عملیات آن یکی دستش را از دست داد.
این فرمانده دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: این شهید بزرگوار حتی برای یک لحظه اتاق ستاد را ترک نمی‌کرد و به خانواده اش که در اندیمشک بود سر نمیزد؛ گوشی تلفن را جلوی گوشش می‌گرفتند تا با خانواده صحبت کنند.
وی در خاطره‌ای دیگر افزود: شهید نوری حکمی از آقای سعیدی کیا برای مسئولیت داشت، اما با عذرخواهی مسئولیت را قبول نکرد و با خدا معامله کرده بود تا شهید شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این شهید دو سال از بنده بزرگتر بود و خواست که شب عملیات به خط برود؛ من گفتم به هیچ وجه، اما اصرار زیاد بود گفتم در هوای گرگ و میش برو. در نهایت رفت و راننده اش شهید شد ترکش خورد و شهید نوری زنده بود تا وقتی داشت می‌آمد با گلوله‌ای دیگر به شهادت رسید.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دهه فجر انقلاب اسلامی، گفت: در سال ۱۳۴۲ شمسی امام راحل شاه را نصیحت کرد، اما شاه گوشش بدهکار نبود و با برگزاری جشن‌های ۲ هزار و ۵۰۰ ساله ساله سعی کرد که تاریخ هجری را هم عوض کند.
سردار کوثری ادامه داد: شاه نه تنها تاریخ بلکه آنچنان جامعه را به سمتی می‌برد که امام راحل دیگر طاقت نیاورد. حتی حضور امام را در نجف که تبعید شده بود، طاقت نیاوردند و اجازه ورود به کویت هم ندادند.
وی افزود: امام در نهایت به پاریس رفت و گفت که من به روستا می‌روم و اینجا نمی‌مانم؛ در آنجا روح الله آنچنان رهبری کرد که بسیاری از جوانان خود را ساختند.
جانشین سابق قرارگاه ثارالله(ع) یادآور شد: برخی راه را اشتباه کردند، اما امثال شهید سرافراز علیرضا نوری پای کار انقلاب بودند؛ راه آهن را این شهید با کمک دوستان دیگر به وجد آوردند و راه آهن دین خود را برای انقلاب در دوران دفاع مقدس ادا کرد.
مراسم گرامی‌داشت شهدای صنعت حمل و نقل ریلی و سی و ششمین سالگرد شهادت سردار رشید اسلام شهید علیرضا نوری با حضور اسماعیل (محمد) کوثری نماینده مجلس شورای اسلامی (فرمانده وقت لشکر محمد رسول الله در زمان دوران دفاع مقدس)، در سالن دعای ندبه بهشت زهرا واقع (س) برگزار شد.
سرهنگ رضا خسروی مسئول پایگاه شهدای صنعت حمل و نقل ریلی کشور در این آئین گفت: پیشینه این مجلس به بیش از ۳ دهه قبل بر می گردد که بعد از شهادت علیرضا نوری، همرزمان ایشان به صورت خودجوش هر سال مراسمی برگزار می کنند.
وی ادامه داد: باید بیشتر به روایت ایثار شهدای حمل و نقل ریلی پرداخته شود و واقعا در این باره ما خلا و ضعفی داشتیم؛ شهدایی که به پشتیبانی از نیروها با صنعت و تخصص خود پرداختند.
به گفته خسروی، در این حوادث اخیر که دشمن برای براندازی برنامه ریزی کرده بود، لوکوموتیوران شهید قجری، وقتی با پرتاب مواد آتش زا مواجه می شود در لوکوموتیو آتش گرفته می ماند تا آن را متوقف کند و فاجعه دیگری رخ ندهد؛ درصورتی که می توانست به بیرون بپرد.

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: