یـا شـهـیـد
۱۸ آذر ۱۴۰۱
406

مزار شهدای رسانه در هفدهمین سالروز عروج سفیران خبر و تصویر گلباران شد

خانواده معظم شهدای اصحاب رسانه به همراه خبرنگاران، تصویر برداران، نیروهای مسلح، مسئولان رسانه و جمعی از اقشار مختلف مردم در هفدهمین سالروز شهادت سفیران خبر و تصویر در رزمایش عاشقان ولایت مزار این عزیزان را در بهشت حضرت زهرا (س)، گلباران کردند.

به گزارش یاشهید ، مراسم هفدهمین سالگرد شهدای اصحاب رسانه بعدازظهر پنجشنبه با حضور خانواده معظم شهدا و اصحاب رسانه ، مسئولان‌ لشکری و کشوری در سالروز شهادت دخت گرامی حضرت خاتم النبیین حضرت فاطمه الزهرا س بر سر مزار شهدای اصحاب رسانه در قطعه ۵۰ گلزار شهدای بهشت زهرا(س) برگزار شد.
این مراسم با قرائت قرآن کریم و زیارت عاشورا و نواختن سرود جمهوری اسلامی و نمایش تصاویر شهدای گرانقدر اصحاب رسانه آغاز شد .
در ادامه سعید یوسف نیا شاعر اهل بیت و پژوهشگر و راوی حوزه دفاع مقدس اشعاری در باب بزرگداشت سالروز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ایراد نمود.
سرتیپ امیر فولادی رئیس سازمان حفط و نشر آثار دفاع مقدس ارتش در این مراسم ضمن بزرگداشت مقام شهدای رسانه و ارتش در این واقعه گفت شهدا یاد آور دوران دفاع مقدس و دوران ایثارگری و مقاومت هستند .
وی افزود حضور ما در کنار مزار این شهیدان بهانه ای است برای بیعت مجدد با امام و شهدا و همچنین اعلام وفاداری با رهبر معظم انقلاب و پاسداری از ارزشهاست.
روز پانزدهم آذر ۸۴ جمعی از خبرنگاران، تصویربرداران، عکاسان خبری رسانه های مختلف کشور از جمله شهیدان مهدی میرافضلی عکاس و سپهدار ساجدی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی و تعدادی از نیروهای ارتش در سانحه سقوط هواپیمای سی ۱۳۰ به شهادت رسیدند. این گروه به منظور پوشش خبری رزمایش «عاشقان ولایت» عازم بندرعباس بودند که هواپیمای حامل آنان دچار نقص فنی شد و پس از برخورد با ساختمان های اطراف فرودگاه مهرآباد تهران سقوط کرد.
فضای بهشت زهرا(س) همواره ماتم‌بار است و این ماتم در عصرهای پنجشنبه به اوج خود می‌رسد. حال اگر یکی از این پنجشنبه‌ها با سالروز پرکشیدن شهدای رسانه هم همراه باشد که نفس کشیدن سخت و سخت‌تر خواهد شد. مزار شهدای رسانه در سه ردیف در قطعه ۵۰ بهشت زهرا دیده می‌شود و خانواده‌هایی که بعد از نزدیک به دو دهه همچنان با چشمان اشک‌بار نظاره‌گر تصویر عزیزان از دست رفته خود هستند.
پانزده آذر ماه سال ۸۴ ، یک فروند هواپیمای نظامی سی ۱۳۰ با ۹۴ سرنشین و خدمه که عمده‌ی آن‌ها را خبرنگاران رسانه‌های گروهی تشکیل داده و از تهران برای پوشش خبری رزمایش نظامی عازم منطقه چابهار بود، پس از نقص فنی، هنگام فرود اضطراری در ساعت ۱۳:۴۵ در شهرک مسکونی «توحید» واقع در حوالی سه راه آذری تهران، دچار سانحه شد و سقوط کرد.
بر اثر این حادثه تمامی سرنشینان هواپیما که عمدتا خبرنگاران رسانه‌های جمعی بودند و نیز شماری از ساکنان بلوک مسکونی حادثه دیده جان باختند.
سقوط هواپیمای سی ۱۳۰ در سال ۸۴ حدود ۱۱۶ شهید بر جا گذاشت که از این تعداد ۹۴ جسد مربوط به سرنشینان هواپیما بود؛ اغلب پیکرها را خبرنگاران و عکاسانی تشکیل می‌دادند که برای ماموریت از سوی رسانه‌هایشان سوار بر ارابه مرگ شده بودند.
براساس گزارش شبکه ایمنی هوانوردی ایران، بابک گوهری خلبان نخست هواپیمای سی ۱۳۰ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی پس از هشت دقیقه از زمان پرواز متوجه نابسامانی در عقربه موتور شماره چهارم هواپیما شد، به گونه ای که در مدت زمان کوتاهی، تمامی عقربه های مربوط به این موتور، شرایط از کار افتادگی آن را نشان داد، در همین هنگام افسر مهندس پرواز، دستور خاموش کردن موتور را صادر کرد و به دنبال آن، خلبان پس از کنترل و تنظیم هواپیما، با برج مراقبت فرودگاه مهرآباد تماس گرفت و شرایط اضطراری را اعلام کرد و یادآور شد که به دلیل ایجاد مشکل فنی در هواپیما به این فرودگاه باز می گردد.
خاموش شدن یکی از موتورهای هواپیما امری عادی در پرواز محسوب می شود و خلبانان همواره در پروازهای آموزشی به هنگام بروز این مشکل، این حرکت را تمرین می کنند، پس این موضوع، مشکلی نبود که خطر جانی در پی داشته باشد با این وجود خلبان با مشاهده چنین شرایطی بهترین تصمیم را بازگشت به پایگاه اصلی دانست. خلبان با حفظ ارتفاع به طرف مهرآباد تغییر مسیر داد و به آرامی ارتفاع خود را کم کرد، هنگام عبور از بالای منطقه کهریزک، کمک خلبان چرخ ها را باز کرد و پیش از رسیدن به منطقه قلعه مرغی مقداری زودتر از زمان تعیین شده، به طرف چپ پیچید.
مسئولان برج مراقبت در این هنگام متوجه شدند که هواپیما از مسیر اصلی خود منحرف شده است. آنها کوشیدند تا با فرکانس ارتباطی، این موضوع را به اطلاع کاپیتان نخست هواپیما برسانند، اما این امر بسیار دیر صورت گرفت و فرود اضطراری در فضای خالی میان ساختمان های شهرک توحید در نزدیکی محله آذری تهران سبب شد تا بال راست هواپیما به یکی از ساختمان ها برخورد کند و منفجر شود. در این حادثه سرنشینان و خدمه پرواز جان خود را از دست دادند که ۴۲ تن از آنها خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران رسانه‌های کشور بودند.

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: